| کد مطلب: ۱۰۷۲۶

سوغات ساری - در برگشت از شمال دست خالی برنگردید!

سوغات ساری - در برگشت از شمال دست خالی برنگردید!

بدون شک یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفر خرید سوغات و قدم زدن در بازارها و مراکز خرید رنگارنگ آن منطقه است. خرید سوغاتی، ازجمله فرهنگ محبوب و شیرین ما ایرانیان است که در هر سفر دوست داریم، چیزی به‌عنوان هدیه یادگاری به عزیزانمان بدهیم؛ اما سوغات ساری چیست؟ ساری از شهرهای شمالی کشور زیباترین و خوشمزه‌ترین سوغات‌ها را دارد به‌طوری‌که گفته می‌شود: سوغات ساری؛ چمدانی پر از هنر و خوراکی است.

اگر در سفر به ساری، دغدغه خرید سوغاتی برای دوستان خود دارید، در ادامه لیستی از بهترین سوغات ساری تهیه کردیم که به شما در خرید سوغات کمک خواهد کرد.

 

ماهی و خاویار

همان‌طور که می‌دانید شهر ساری در مجاورت دریای خزر واقع‌شده است و شغل بیشتر مردمان این شهر صیادی است، از همین رو محصولات دریایی مثل ماهی و خاویار از معروف‌ترین سوغات این شهر هستند. اگر می‌خواهید ماهی تازه برای سوغات بخرید بازار بزرگ ماهی‌فروشان یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید ماهی است. در این بازار هر نوع ماهی و محصولات دریایی که بخواهید، پیدا خواهید کرد.

جالب است بدانید در اطراف این بازار رستوران‌های دریایی بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید ماهی موردنظرتان را انتخاب کنید و برای طبخ به رستوران تحویل دهید. بدون شک طعم واقعی ماهی شمال را در اینجا خواهید چشید.

 

برنج شمال

وقتی حرف از بهترین برنج دنیا است قطعاً همه ما به یاد برنج‌های شمال می‌افتیم. برنج شمال با عطر و بوی بی‌نظیر، از مرغوب‌ترین برنج‌های دنیا می‌باشد. پس برنج شالیزارهای ساری نیز از این قاعده پیروی می‌کنند.

بسیاری از مردمان شهر ساری برای امرارمعاش زندگی‌شان به کشت برنج می‌پردازند به همین دلیل برنج از دیگر سوغات شهر ساری بشمار می‌رود. اگر دوست دارید طعم واقعی برنج را بچشید، کافیست یک‌بار برنج شمال را امتحان کنید. ازآنجایی‌که ما ایرانیان عاشق برنج هستیم، خرید یک کیسه برنج ساری می‌تواند گزینه خوبی برای سوغات باشد.

 

چای سیاه

چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های ایرانیان است، فرقی ندارد هوا گرم باشد یا سرد درهرصورت یک فنجان چای لب‌سوز می‌تواند خستگی را از تن بیرون می‌کند. درست است که در سایر کشورها مثل هندوستان چای کشت می‌شود، اما شک نکنید که هیچ چای خارجی ازنظر عطر و مزه به‌پای چای شمالی ایران نمی‌رسد.

چای نوشیدنی محبوب ایرانیان می‌تواند سوغات خوبی برای عزیزانتان باشد. برای خرید چای در ساری کافیست به بازارهای ساری بروید؛ به‌محض ورود به مغازه‌های چای فروشی عطر و بوی چای شمالی شما را دیوانه خواهد کرد.

 

زیتون و روغن‌زیتون

یکی از خوشمزه‌ترین و البته مقوی‌ترین خوراکی‌هایی که در سفر به ساری می‌توانید به‌عنوان سوغات برای عزیزان خود تهیه، زیتون است. درست است که زیتون رودباری بسیار معروف است اما زیتون‌های ساری ازنظر طعم و مزه تفاوت چندانی با زیتون‌های رودبار ندارد.

زیتون و محصولات آن نظیر روغن‌زیتون و زیتون‌پرورده از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوغات شهر ساری هستند. ازآنجایی‌که این محصولات از خوراکی‌های سالم و سرشار از خاصیت هستند، ازجمله پرفروش‌ترین سوغات‌های شهرهای شمالی است که میان گردشگران و مسافران بسیار پرطرفدار هستند.

 

مرکبات مرغوب

شهر ساری با توجه به موقعیت مکانی‌اش، شرایط لازم مثل خاک حاصلخیز و بارش باران را برای رشد درختان مرکبات را فراهم کرده است؛ به‌طوری‌که اگر در فصل بهار به این شهر سفر کنید در کوچه خیابان‌های این شهر شکوفه درختان مرکبات توجه شما را به خود جلب می‌کند.

در ساری باغ‌های مرکبات زیادی دیده می‌شود که بخش عظیمی از مرکبات کشور را تأمین می‌کند، بنابراین شما در این شهر می‌توانید بهترین مرکبات مثل پرتقال، نارنج، نارنگی و لیمو را به‌عنوان سوغات خریداری کنید. در شهر ساری مرکبات و محصولات آن نظیر آب‌نارنج، آب‌پرتقال و... فراوان است و در اغلب بازارهای ساری با کیفیت عالی عرضه می‌شود.

 

ترشی سیر چندساله

اگر اطلاعات کافی درباره غذاهای محلی شهر ساری داشته باشید، متوجه خواهید شد سیر پای ثابت این غذاها می‌باشد و همچنین اگر در بازارهای محلی ساری تردد کنید سیرهای تازه و خشک زیادی خواهید دید. در سفرهای رنگارنگ ساری، ترشی سیر جایگاه ویژه‌ای دارد و اغلب غذاهای این شهر با ترشی سیر سرو می‌شود.

درست است که سیرترشی به خاطر بویی که دارد موردپسند همه نیست، اما اگر ترشی سیرهای شمال کشور را امتحان کنید، نظرتان عوض خواهد شد. چنانچه به ترشی سیر علاقه‌مند هستید، در سفر به ساری از خرید یک شیشه‌ترشی سیر چندساله به‌هیچ‌وجه غافل نشوید.

 

معرفی صنایع دستی ساری

در کنار خوراکی‌های خوشمزه ساری، صنایع‌دستی که نشان‌دهنده هنر و فرهنگ مردمان این منطقه است، می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید سوغات و یادگاری باشد. صنایع‌دستی از مهم‌ترین فعالیت‌های زنان و مردان ساری است که همه آن‌ها باهنر دست‌ساخته شده‌اند. در ادامه به معرفی صنایع‌دستی شهر ساری خواهیم پرداخت.

حصیربافی

040

وسایل حصیری یکی از جذاب‌ترین تولیدات شهر ساری است که امروزه این وسایل حصیری زیبا در اغلب شهرهای ایران دیده می‌شود، اما ساری مهم‌ترین شهر برای تولید این محصولات است.

جالب است بدانید حصیر، الیافی از ساقه برنج به نام کلوش است، این گیاه خودرو معمولاً در کنار مرداب‌ها و نزدیکی مرداب‌ها رشد می‌کند. زنان هنرمند شمالی این الیاف‌ها را به محصولاتی نظیر کلاه، زیرانداز، کیف، سبد، ساک و... تبدیل می‌کنند. از آنجایی محصولات حصیری کار دست هستند از ارزش بالایی برخوردارند و همچنین در طولانی‌مدت قابل‌استفاده هستند، پس می‌تواند سوغات جذاب برای دوستانتان باشد.

 

منبت یا کنده‌کاری چوب

منبت‌کاری یا همان کنده‌کاری چوب یکی از مهم‌ترین صنایع‌دستی نواحی شمال کشور به‌ویژه شهر ساری بشمار می‌رود. در این هنر قدیمی، مردمان هنرمند چوب خام درختان را با دستان پرتلاش خود کنده‌کاری کرده و آن را به تابلو‌های تزئینی، مجسمه، ظرف و ظروف و... تبدیل می‌کنند.

اگر فکر می‌کنید با خرید ظروف کنده‌کاری‌شده به درختان و محیط‌زیست آسیب می‌رسانید، نگران نباشد چراکه معمولاً این صنایع‌دستی چوبی از بازیافت چوب‌ها درست می‌شود. همچنین شما با خرید ظرف و ظروف یا تابلوهای منبت‌کاری به‌عنوان سوغات ساری می‌توانید صنایع‌دستی این شهر را به دیگران نیز معرفی کنید.

 

جاجیم‌بافی

اغلب افراد فکر می‌کنند جاجیم‌بافی تنها صنایع‌دستی عشایری‌ها است درصورتی‌که این‌چنین نیست و جاجیم‌بافی یکی از صنایع‌دستی مشترک میان شهر ساری و عشایر است.

جاجیم‌بافی از صنایع‌دستی زیبا و محبوب ساری است که با طرح‌ها و رنگ‌های زیبا توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. در گذشته و در فصول سرد که امور کشاورزی مردمان ساری کمتر بوده، جاجیم‌بافی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مردم بوده که با نخ‌های پشمی به بافت زیرانداز، فرش، پشتی، رویه کرسی جاجیمی می‌پرداختند.

محصولات زیبای جاجیمی از معروف‌ترین سوغات ساری است که آوازه آن در آن‌سوی مرزها پیچیده است. این سوغات زیبا بدون شک سلیقه همه افراد خواهد بود.

050

 

سفالگری و سرامیک‌سازی

سفالگری و ساخت ظروف سفالی و سرامیک یکی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی شهر ساری است. ازآنجایی‌که در شهر ساری خاک رس فراوانی وجود دارد مردمان این منطقه باهنر سفالگری به خلق آثار سفالی روی آورده‌اند و امروزه این محصولات سفالی به‌ویژه ظرف و ظروف موردتوجه گردشگران قرارگرفته است.

 اگر می‌خواهید در سفر به ساری سوغاتی منحصربه‌فرد از صنایع‌دستی شمال کشور بخرید، ظروف سفالی و سرامیک یک سوغات ماندگار و جذاب است.

 

بهترین بازارهای صنایع دستی ساری

یکی از مهم‌ترین دغدغه مسافران برای خرید سوغات در ساری این است که با بازارهای معروف این شهر آشنایی ندارند، به همین دلیل در ادامه می‌خواهیم بهترین بازارهای ساری را برای خرید سوغات و صنایع‌دستی معرفی کنیم.

  • بازار ترکمن‌ها
  • بازار روز راه‌آهن و کشاورز
  • بازار بزرگ امام رضا
  • بازار نرگسیه
  • و...

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم به خطه سرسبز مازندران و شهر ساری سفر کنیم و سوغات این شهر را مرور کنیم. قطعاً خوراکی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی این منطقه به همین موارد ختم نمی‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود در سفر به ساری حتماً زمانی را به گشت‌وگذار در بازارهای شهر اختصاص دهید و با سوغات ساری بیشتر آشنا شوید.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی