| کد مطلب: ۱۵۵۳

ماهان و پرشیاخودرو در صدر لیست برنده‌ها

ماهان و پرشیاخودرو در صدر لیست برنده‌ها

خودروهای متروکه بین 600 میلیون تا 9 میلیارد تومان قیمت خورد

خودروهای متروکه بین 600 میلیون تا 9 میلیارد تومان قیمت خورد

اسامی برندگان مزایده خودروهای توقیفی روز سه‌شنبه اعلام شد. در لیست برندگان و در میان اشخاص حقیقی، تعدادی حقوقی دیده می‌شود که اغلب در حوزه پتروشیمی، قیر، هواپیمایی و خودرو فعالیت دارند.

هواپیمایی ماهان در این مزایده 179 خودرو عمدتا سوناتا و کیا اپتیما با میانگین قیمت دو میلیارد تومان برنده شده و پرشیاخودرو توانسته 88 خودرو عمدتا BMW با میانگین قیمت شش میلیارد تومان را از آن خود کند. شرکت پتروشیمی گوهرآبان هم 70 خودرو برنده شده که عمدتا سوناتا و سراتو بوده و میانگین قیمت آنها دو میلیارد تومان عنوان می‌شود. پتروشیمی پردیس‌پندار هم که 20 دستگاه خودرو برنده شده، جزو حقوقی‌های خوش‌شانس این مزایده بوده است. این شرکت عمدتا برای خودروهای BMW، تویوتا و پورشه پیشنهاد قیمت داده است.

ارسال پیشنهاد از چند استان به طور همزمان

لیست اعلامی سازمان اموال تملیکی مزایده در هشت استان را نشان می‌دهد؛ بوشهر، آذربایجان شرقی، قم، تهران، مازندران، خوزستان، گیلان و هرمزگان استان‌هایی هستند که برندگانی در این مزایده بزرگ داشته‌اند. در بین لیست‌های اعلامی، لیست مربوط به برندگان گیلان قابل دسترسی نیست که ممکن است به دلیل نحوه بارگذاری فایل‌های پی‌دی‌اف باشد. اما در بین استان‌هایی که لیست قابل دسترسی دارند، خوزستان و بوشهر بیشترین تعداد برندگان را داشته‌اند. نکته جالب آنکه برخی اشخاص از استان‌های مختلف پاکت‌های پیشنهاد قیمت فرستاده‌اند. به‌طور مثال پرشیاخودرو 11 پاکت از استان خوزستان و 77پاکت از بوشهر ارسال کرده است. پتروشیمی‌پندار هم از هرمزگان و خوزستان پاکت پیشنهادی فرستاده است. پتروپالایش گوهرآبان نیز از سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان در این مزایده شرکت کرده است.

پورشه‌ها از لیست خارج شدند

پیگیری‌های بعدی نیز نشان داد از بین این خودروها 31دستگاه خودرویی که از استان مازندران و گمرک نوشهر وارد این مزایده شده‌ بودند، تعداد زیادی به‌دلیل مغایرت از مزایده خارج شده است. بررسی اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت سازمان اموال تملیکی نیز تأیید می‌کند که حدود 27دستگاه خودروی پورشه در گمرک نوشهر از پروسه مزایده خارج شده‌اند. براساس آمارهایی که پیش از مزایده از سوی سازمان اموال تملیکی اعلام‌شده در مجموع 40پورشه ماکان و سه پورشه باکستر در این مزایده وجود داشته که تعدادی از آنها از لیست حذف شده است. غلامی، معاون جمع‌آوری و فروش سازمان اموال تملیکی در این خصوص گفت: «از 31 خودرویی که در مازندران مطرح شده بود، 27خودرو به دلیل مغایرت تعداد سیلندر بین خودروهای 4 سیلندر و 6 سیلندر که در قیمت تاثیرگذار است از مزایده حذف شدند و تنها چهار مورد مغایرتی نداشته‌اند.» با توجه به اینکه اکثر خودروهای موجود در نوشهر دچار مغایرت بودند که به‌گفته معاون جمع‌آوری و فروش سازمان اموال تملیکی علت آن اشتباه کارشناسی بوده است، این سوال وجود دارد که آیا چهار خودرویی که در مزایده‌های خودروهای استان مازندران به فروش رسیده‌اند، دچار مشکل نبوده است؟

واردکنندگان در لیست خریداران

تحلیل‌گران حوزه خودرو با توجه به اسامی برنده شده در مزایده، از حضور واردکنندگان خودرو در مزایده مزبور خبر می‌دهند. واردکنندگانی که قرار است خودروهای مزایده‌ای را با قیمت‌های بالاتر به بازار داخل عرضه کنند. مزایده در واقع مربوط به خودروهایی است که سال 1396 توسط دولت توقیف شد. دلیل توقیف هم وارد کردن خودرو پس از اعلام ممنوعیت ورود قانونی بوده که در جریان این اتفاق چند نفر از پرسنل سازمان توسعه تجارت به اتهام دستکاری در سامانه و ایجاد دسترسی برای ثبت سفارش، دستگیر شدند. برای واردکنندگان خودرو هم پرونده تشکیل شد و افرادی که این خودروها را پیش‌خرید کرده بودند دست‌شان از سرمایه‌شان کوتاه ماند. پس از پنج سال دولت تصمیم گرفت این خودروها را تعیین تکلیف کند اما نه به نفع افرادی که خودرو پیش‌خرید کرده بودند، بلکه تصمیم گرفت خودروها را به نفع خزانه به فروش برساند. حدود یک هزار دستگاه خودرو به مزایده گذاشته شد و رئیس اموال تملیکی اعلام کرد پول این خودروها به خزانه واریز می‌شود. او درباره خسارت افرادی که خودروها را پیش‌خرید کرده بودند به هم‌میهن گفته بود؛ این ظلمی است که واردکننده به آنها کرده و این افراد باید خسارت خود را از همان واردکنندگان خودرو دریافت کنند. بابک صدرایی، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با هم‌میهن می‌گوید: «دولت بعد از پنج سال تصمیم به تعیین‌تکلیف خودروهایی گرفته که مردم پیشتر پول آن را داده بودند. حالا نه‌تنها پول مردم به آنها باز نمی‌گردد، بلکه آنها را به واردکنندگان حواله می‌دهند. اینکه چند هزار خودرو در گمرک می‌ماند و ضربه بزرگی به لحاظ مالی به خریداران آنها وارد می‌شود، یک احساس بدبینی در میان مردم ایجاد می‌کند. این روندها از گذشته تا به امروز تجربه‌های ناموفقی از نحوه مدیریت را نشان می‌دهد.» به گفته او «قطعا افرادی در این مزایده توانسته‌اند شرکت کنند و برنده شوند که از رانت‌ برخوردارند. این افراد با رانت اطلاعاتی که در اختیار دارند می‌توانند با قیمت تعیین‌شده خودروهای لوکس را خریداری کرده و بعد با قیمت‌های گزاف‌تری در بازار عرضه کنند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی