| کد مطلب: ۱۴۴۵

تداوم اعتراضات دانشجویی

گفت‌وگو با دبیر انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا درباره حضور رئیس‌جمهوری

گفت‌وگو با دبیر انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا درباره حضور رئیس‌جمهوری

روز گذشته رئیس‌جمهور به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در دانشگاه الزهرا حضور یافت؛ حضوری که البته نتوانست باعث خاموش شدن اعتراضات دانشجویان این دانشگاه شود. سکوت رئیسی درباره وضعیت دانشجویان بازداشت‌شده در دانشگاه الزهرا البته قابل تأمل بود. البته دیروز شاهد ادامه اعتراضات خیابانی و دانشجویی در شهرهای مختلف کشور نیز بودیم.

حضور رئیس‌جمهوری بدون اطلاع قبلی

دانشجویان دانشگاه الزهرا اگرچه میزبان سیدابراهیم رئیسی بودند، اما با وجود حضور رئیس‌جمهور همچنان به اعتراضات خود ادامه دادند. زهرا عظیمی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا درباره حضور رئیس‌جمهور در این دانشگاه به هم‌میهن گفت: «به تشکل‌های دانشجویی درباره حضور رئیسی اطلاع‌رسانی نشده بود و ما خبر نداشتیم که رئیس‌جمهور قرار است در دانشگاه ما حضور یابد. معاونت فرهنگی دانشگاه نیز بعدا اعلام کرد علت عدم اطلاع‌رسانی نیز این بود که رئیس‌جمهور صرفا برای آغاز سال تحصیلی در دانشگاه حاضر شده و لزومی به اطلاع‌رسانی نبود.» او با بیان اینکه حضور رئیس‌جمهور ارتباطی با اعتراضات و دانشجویان بازداشتی دانشگاه نداشته است، ادامه داد: «اکثر دانشجویان بازداشت‌شده دانشگاه ما آزاد شده‌اند، به جز مائده دلبری که حدود 15روز از بازداشت او می‌گذرد و یکی دیگر از دانشجویان.» به گفته عظیمی، «دانشجویان الزهرا هر روز تجمعات اعتراضی داشته‌اند به جز یکی دو روز و اگر رئیس‌جمهور هم امروز در دانشگاه ما حاضر نمی‌شد، بازهم اعتراضات جریان داشت. بنابراین امروز هم اعتراضات دانشجویی ادامه داشت، البته به دلیل حضور رئیس‌جمهور در قسمت شرقی دانشگاه و کنترل بیشتر این بخش و در‌های ورودی امروز اعتراضات، بیشتر در بخش شمالی دانشگاه در جریان بود.» او درباره حضور افرادی آن‌سوی در‌های دانشگاه الزهرا و سر دادن شعار علیه دانشجویان معترض گفت: «دانشگاه‌های دیگری نیز اطراف دانشگاه ما هستند و ما احتمال می‌دهیم این عده قلیل که بین‌ آن‌ها تعدادی مرد هم حضور داشتند، از همین پیرامون دانشگاه ما باشند که از طیف مقابل بودند.»

نگاهی به بازداشت‌ و آزادی معترضان

طی روزهای اخیر در پی اعتراضات مردمی در کشور تعداد چشمگیری از شهروندان اعم از دانشجو و غیردانشجو در حوادث اخیر بازداشت شده‌اند؛ مساله‌ای که باعث شد در چهارمین روز مهرماه، محسنی‌اژه‌ای رئیس‌ قوه قضائیه، در سخنانی عنوان کند: «امکان دستگیری بی‌گناهان در اغتشاشات و آشوب‌ها وجود دارد. دستور دادیم بی‌گناهان و حتی کسانی که تقصیر کمی دارند همان جا آزاد شوند.» دو روز بعد نیز منتظری، دادستان کل کشور در بازدید از زندان فشافویه تاکید کرد:«تسریع در امور بازداشت‌شدگان مدنظر خواهد بود و در این زمینه تاکید هم وجود دارد.» با توجه به حضور قابل توجه دانشجویان در اعتراضات و البته بازداشت تعدادی از آن‌ها، روز دهم مهرماه، علی شمسی‌پور سخنگوی وزارت علوم در صفحه توئیتر خود نوشت:«با تلاش وزیر علوم و همکاری دستگاه‌های امنیتی و قضایی، اکثر دانشجویان دستگیرشده در ناآرامی‌های اخیر آزاد شدند. رایزنی‌ها برای آزادی مابقی آن‌ها ادامه دارد.» یک روز بعد نیز بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر در کانال تلگرامی خود از صدور دستور آزادی سه تن از دانشجویان بازداشت‌شده این دانشگاه خبر داد و عنوان کرد:«دو نفر از این دانشجویان در حال حاضر آزاد هستند و نفر سوم هم به‌زودی آزاد خواهد شد.» چهار روز بعد از ماجرای حضور ماموران امنیتی در دانشگاه شریف و وقایعی که در تاریخ 10 مهرماه در این دانشگاه گذشت، کانال تلگرامی این دانشگاه خبر داد:«با پیگیری رسول جلیلی، رئیس این دانشگاه 13 دانشجوی بازداشت‌شده به زودی آزاد می‌شوند.»

بعد از دانشگاه شریف، نوبت به دانشگاه تهران رسید که از آزادی دانشجویان این دانشگاه خبر دهد. علیرضا وجهی، دبیر کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت‌شده دانشگاه تهران 15 مهرماه دراین‌باره گفت:«اکثر دانشجویان دانشگاه تهران که طی دو هفته اخیر توسط مراجع مسئول بازداشت شده بودند، آزاد شده‌اند. بیشتر دانشجویانی که توسط مراجع مسئول بازداشت می‌شدند، پس از ساعاتی به دانشگاه یا خانواده‌شان سپرده می‌شدند.» او تاکید کرد: «براساس هماهنگی‌ که با مسئولین و مراجع مربوطه به عمل آمده است، تا سه روز آینده، هیچ دانشجویی از دانشگاه تهران به‌خاطر ناآرامی‌های اخیر در بازداشت نخواهد بود.» همان روز محسن حبیبی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی از آزادی پنج دانشجوی این دانشگاه خبر داده و گفته بود:«پیش از این نیز 9 دانشجو آزاد شده بودند که با آزاد شدن این پنج دانشجو، تعداد دانشجویان آزاد شده دانشگاه علامه طباطبایی به 14 نفر رسیده است. البته تعداد کمی از دانشجویان هنوز آزاد نشده‌اند که با پیگیری هیات‌رئیسه دانشگاه و همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال آزادکردن آنها در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم.»

حسن قدسی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از آزادی دو دانشجوی بازداشتی این دانشگاه خبر داده و گفت:«خوشبختانه در چندین مرحله شاهد آزادی دانشجویان بوده‌ایم و در مرحله آخر نیز دو دانشجوی دیگر آزاد شدند.»روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی نیز طی اطلاعیه‌ای از آزادی تمام دانشجویان این دانشگاه که در طول دو هفته اخیر بازداشت شده بودند، خبر داد. دانشگاه تبریز نیز اعلام کرده است که دستور آزادی دانشجویان بازداشت‌شده در وقایع اخیر صادر شد. علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز روز 12مهرماه از آزادی 400 نفر از افراد بازداشت‌شده پس از بررسی پرونده آن‌ها خبر داد. همان روز کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر نیز با بیان اینکه بررسی‌ها برای شناسایی افرادی که احیاناً بی‌گناه بازداشت شده‌اند، یا در خرابکاری‌ها و ناامنی‌ها نقشی نداشته‌اند، تسریع شده است، گفت:«بخش قابل توجهی از بازداشت‌شدگان استان تهران، افزون بر ۶۲۰ نفر تا شب گذشته آزاد شده‌اند.»

استمرار اعتراضات در خیابان‌ها و دانشگاه‌های کشور

براساس برخی اخبار روز گذشته همچنین دانشگاه‌های ‌تهران‌، علامه‌ طباطبایی، پلی‌تکنیک، تربیت مدرس، شریف، الزهرا، امیرکبیر، ایلام، دانشگاه مازندران، تبریز، دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک، دانشگاه فردوسی مشهد شاهد حضور دانشجویان معترض بودند. همچنین مناطق مختلفی از کرج، در کنار شهرهای شیراز، بابل، اراک، رفسنجان، مشهد، اصفهان، همدان و سنندج نیز شاهد حضور معترضان در سطح شهر بودند. روز گذشته، تهران نیز شاهد حضور معترضان در سطح شهر بود و مناطق بلوار کشاورز، انقلاب، سعادت‌آباد، یوسف‌آباد، نارمک و شریعتی و همچنین اطراف بازار تهران مانند خیابان‌های15خرداد و چراغ‌برق و ناصرخسرو نیز به صحنه حضور معترضان و ماموران تبدیل شد؛ به‌نحوی‌که برخی از پاساژ‌های حاضر در اطراف بازار تهران ناچار به بستن در‌های ورودی خود شدند. خبرگزاری ایسنا درباره اعتراضات در تهران نوشت:«در پی فراخوان‌های صورت‌گرفته در فضای مجازی مبنی بر برگزاری تجمعاتی در محلات تهران از پیش از ظهر شنبه ۱۶مهرماه، نیروهای انتظامی و امنیتی به صورت گسترده در برخی خیابان‌های تهران خصوصا در اطراف مراکز دانشگاهی از جمله دانشگاه تهران و صنعتی شریف استقرار یافته و رفت‌وآمدهای صورت‌گرفته را تحت کنترل قرار دادند. در برخی مناطق از جمله محله‌نارمک برخی تجمع‌کنندگان نسبت به تخریب اموال عمومی از جمله حفاظ آهنی خطوط بی‌آر‌تی، تابلوهای راهنمایی و آتش زدن سطل‌های زباله اقدام کردند و در برخی موارد از جمله در محله بازار تهران نسبت به آتش زدن کیوسک نیروی انتظامی اقدام کردند. در برخی محلات از جمله بازار تجریش، لاله‌زار و حتی بازار تهران اکثر مغازه‌ها تعطیل بود که علت آن از سوی برخی کسبه بیم از تخریب عنوان شد.»

کشته شدن یک شهروند سنندجی

حوالی ظهر روز گذشته تصاویری از کشته شدن راننده یک دستگاه خودروی پراید در سنندج به ضرب گلوله منتشر شد. فرمانده انتظامی استان کردستان در واکنش به این خبر گفت:«این فرد که حوالی ظهر شنبه در حال عبور در میان آشوبگران در خیابان پاسداران سنندج بود، توسط ضدانقلاب کشته شد. نیرو‌های ضدشورش سلاح جنگی در اختیار ندارند و بررسی‌های ما نشان می‌دهد، اساسا نیرو‌های پلیس در زمان حادثه در این نقطه حضور نداشته‌اند. به‌طوری‌که در ابتدای ناآرامی‌های اخیر در کردستان، چهار نفر در شهر‌های سقز، دیواندره و دهگلان توسط ضدانقلاب کشته شدند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی