| کد مطلب: ۳۵۵۸

توقف استیضاح وزیر بهداشت در ایستگاه هیئت‌رئیسه

در آستانه پیک هشتم کرونا و با وجود امضای 56 نماینده مجلس

در آستانه پیک هشتم کرونا و با وجود امضای ۵۶ نماینده مجلس

استیضاح وزیر بهداشت در مجلس با ۵۶ امضا کلید خورده است، اما به گفته نمایندگان هنوز هیئت‌رئیسه مجلس به این امضاها وقعی ننهاده و این استیضاح را اعلام وصول نکرده است. علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مجلس با اعتراض به عملکرد هیئت‌رئیسه مجلس از احتمال استیضاح هیئت‌رئیسه خبر داد.
در روزهایی که پیک هشتم کرونا در جهان به اوج رسیده، ایران نمی‌تواند از این قاعده مستثنی باشد؛ همان‌گونه که در هفته‌ اخیر علاوه بر افزایش تعداد بیماران، شاهد فوت چند نفر از هموطنان‌مان بودیم. اما وضعیت ایران در پیک هشتم کرونا در مقایسه با کشورهای دیگر تفاوت جدی دارد؛ همانند آن زمانی که در اکثر کشورها، تزریق واکسن آغاز شده بود، اما ما در کشور منتظر بودیم که دانشمندان ایرانی، واکسن ایرانی کرونا تولید کنند. حال در شرایطی به استقبال پیک هشتم کرونا می‌رویم که در کشور کمبود دارو و افزایش قیمت‌ سرسام‌آور آن، کمبود کادر درمانی و مهاجرت بسیاری از متخصصان، پزشکان و پرستاران به‌دلیل سوءمدیریت، نگرانی‌های جدی را ایجاد کرده است. علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مجلس از اراده نمایندگان برای استیضاح بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت خبر داد؛ وزیری که آذرماه از مجلس کارت زرد گرفته بود، حالا با 56 امضا برای استیضاح خود روبه‌روست. عنابستانی درباره جزئیات این موضوع به هم‌میهن گفت: «از دولت انتظار می‌رود که نقطه‌ضعف‌های خود را شناسایی و مرتفع کند. این به صلاح کشور و دولت است. مثلا در مورد رئیس بانک مرکزی همه متفق‌القول بودیم که عملکرد رئیس بانک مرکزی ضعیف بوده و اشرافی به ساختار بانکی کشور ندارد. اما دولت در تغییر آن، آنقدر تعلل کرد که عملکرد رئیس بانک مرکزی به بحران تبدیل شد و پس از بحران بود که دولت او را تغییر داد. چرا اجازه می‌دهیم یک مسئله کوچک تبدیل به بحران شود، درحالی‌که می‌شود آن را مدیریت کرد؟ ما منکر اقدامات و عملیات دشمن علیه سیستم پولی و مالی کشور نیستیم، اما اینکه ما وابدهیم و بگوییم کار دشمن بود که دلار شد 40هزار تومان، هنر مدیریت نیست. مسلما کار دشمن، دشمنی است. درست است که دیر اقدام شد، اما این تغییر را به فال نیک می‌گیریم.»

مافیای دارو وزارت بهداشت را کنترل می‌کند

عنابستانی با بیان اینکه در حوزه دارویی مشکلاتی از جنس مشکلات مدیریتی وجود دارد، تاکید کرد: «کسی با وزیر بهداشت مشکل شخصی ندارد؛ بلکه عملکرد او مورد نقد است. به‌عنوان مثال زمان اجرای سامانه
دارویار قرار بود دارو یک‌ریال گران نشود، اما آیا واقعا دارو یک‌ریال گران نشد؟ قیمت داروی سرطانی که ماهانه ۴۵۰-۴۰۰ هزار تومان هزینه داشت، با سامانه دارویار ۹۸۰هزار تومان شده است. متاسفانه مافیای دارویی وزارت بهداشت را کنترل می‌کند. واضح است مسئله و مشکل ضعف مدیریتی است، چرا تعلل می‌کنیم؟ دولت خودش یک فرد قوی را برای وزارت بهداشت به مجلس معرفی کند، مجلس هم با تحقیقات بیشتر به دولت کمک می‌کند تا
این فرد رأی بیاورد.»
عنابستانی افزود: «معتقدم در حال حاضر استیضاح، بیشترین کمک به دولت و وزارت بهداشت است. چون وزارتخانه سوار کار نبوده و وزارت دستش نیست.»
این نماینده مجلس درباره تاخیر در اعلام وصول استیضاح‌ها توسط هیئت‌رئیسه مجلس، گفت: «این‌هم از موضوعات عجیب‌و‌غریبی است که در این مجلس مد شده و اتفاق می‌افتد. متاسفانه هیئت‌رئیسه خلاف قانون و آئین‌نامه، در اراده نمایندگان دخالت می‌کند. طبق قانون، یک استیضاح با 10 امضا باید اعلام وصول شود. برای استیضاح وزیر بهداشت 70 امضا جمع شده و ‌برخی از نمایندگان مجلس با توضیحاتی که ارائه شد، قانع شدند (اسمش را زد‌و‌بند نمی‌گذارم). با این وجود استیضاح وزیر بهداشت 56 امضا دارد، که من دلیل عدم اعلام وصول آن را نمی‌دانم. این، خلاف آئین‌نامه است و اگر این روال ادامه پیدا کند، در سال آخر مجلس به‌سمت استیضاح هیئت‌رئیسه مجلس هم می‌رویم.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی