| کد مطلب: ۶۲۶۸

سوغات سلطان

«هیثم بن طارق آل سعید» پانزدهمین سلطان عمان از خاندان آل سعید، روز گذشته در صدر هیئتی بلندپایه برای سفری دوروزه و به دعوت رسمی سیدابراهیم رئیسی وارد تهران شد و

«هیثم بن طارق آل سعید» پانزدهمین سلطان عمان از خاندان آل سعید، روز گذشته در صدر هیئتی بلندپایه برای سفری دوروزه و به دعوت رسمی سیدابراهیم رئیسی وارد تهران شد و توسط رئیس‌جمهور در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مورد استقبال قرار گرفت.

سیدابراهیم رئیسی و سلطان عمان پس از مراسم استقبال به شکل خصوصی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند و پس از آن نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد. قرار است در جریان این سفر چهار سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انرژی میان دو کشور به امضا برسد. سلطان عمان امروز با مقام معظم رهبری نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

انتظار می‌رود سلطان عمان که با عمامه‌ای سفید به تهران سفر کرده، حامل پیام‌های مهمی برای ایران باشد؛ عمامه سفید در فرهنگ عمان نشانه صلح و آشتی قلمداد می‌شود. این سفر که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود و هربار به تعویق می‌افتاد، از نگاه ناظران سفر مهم و تاثیرگذاری در جهت برداشتن گام‌های مثبت برای حل پرونده هسته‌ای ایران و همچنین عادی‌سازی روابط ایران و کشورهای عربی قلمداد می‌شود. سلطان‌نشین عمان که از قرن هفدهم تحت سلطه خاندان آل‌سعید بوده، به‌عنوان یکی از باثبات‌ترین و معتدل‌ترین کشورهای منطقه غرب آسیا نقش میانجی و تسهیل‌گر صلح و ثبات در این منطقه شناخته‌شده و اکنون نخستین سفر «هیثم بن‌طارق آل سعید» در مقام پانزدهمین سلطان این کشور به تهران سفری در همین راستا تلقی می‌شود که تهران ماه‌هاست انتظار آن را می‌کشید. عمان در حال حاضر نقش میانجی در حل پرونده هسته‌ای ایران را برعهده گرفته و طی ماه‌های گذشته هیئت‌های ایرانی و آمریکایی به مسقط رفت‌ و آمد داشته‌اند و اکنون سفر سلطان عمان حاوی پیام پیشرفت قابل‌توجه این مذاکرات است.

رئیس‌جمهور ایران 2 خرداد سال گذشته در صدر هیئتی عالی‌رتبه و به دعوت پادشاه عمان سفر کرد و در بدو ورود به فرودگاه ویژه سلطنتی مسقط سلطان عمان شخصاً برای استقبال از رئیسی پای پرواز آمد و او را به کاخ سلطنتی همراهی و آئین استقبال رسمی را هم در کاخ العلم برگزار کرده بود. دیوان سلطنت عمان پیش از سفر پادشاه عمان اهداف این سفر دوروزه را در راستای تقویت روابط دوستانه دو کشور در زمینه‌های مختلف و گسترش همکاری‌ها و بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان عنوان کرد. فارغ از این اخبار رسمی بدون شک انتقال پیام درباره پرونده هسته‌ای و همچنین تسهیل‌گری در رابطه ایران و کشورهای عربی بخش مهمی از این سفر را تشکیل می‌دهد. سلطان هیثم بن‌طارق را در این سفر «شهاب بن‌طارق آل سعید» معاون نخست‌وزیر در امور دفاعی، «خالد بن هلال آلبوسعیدی»، وزیر دیوان سلطنت، «سلطان بن‌محمد النعمانی»، وزیر دفتر سلطنت، «بدر بن‌حمد آلبوسعیدی»، وزیر خارجه، «سلطان بن‌سالم الحبسی»، وزیر دارایی، «حمد بن‌سعید العوفی»، رئیس دفتر ویژه پادشاهی، «عبدالسلام بن‌محمد المرشدی»، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری، «قیس بن‌محمد الیوسف»، وزیر صنعت و تجارت، «سالم بن‌ناصر العوفی»، وزیر نیرو ‌و معدن، «عبدالله بن‌خمیس‌الرئیسی»، رئیس ستاد نیروهای مسلح و «ابراهیم بن‌احمد المعینی»، سفیر عمان در تهران همراهی می‌کنند. پادشاه عمان پیش از این، در سفر به قاهره با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر دیدار و گفت‌وگو کرده بود که به‌گفته منابع خبری، درخصوص وساطت میان تهران و قاهره و تلاش برای نزدیک کردن روابط دو کشور با عبدالفتاح سیسی رایزنی کرده است.

امیدهای زیادی به سفر سلطان هیثم داریم

علی اکبر صالحی، وزیر سابق امور خارجه در آستانه این سفر، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عمان گفت: «روابط تهران و مسقط تاریخی و مستحکم است و این واقعیتی است که هیچ شک و تردیدی در آن وجود ندارد. زمانی که در مورد روابط ایران و عمان صحبت می‌کنم، به یاد روزهایی می‌افتم که وزیر خارجه کشورم بودم، در آن زمان سعادت آن را داشتم که برای چندمین بار با پادشاه فقید عمان دیدار کنم. من از نزدیک شاهد اهتمام و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر وی در زمان مذاکرات ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق باوساطت مسقط بودم. ما اکنون آماده استقبال از سلطان هیثم بن‌طارق،پادشاه کنونی عمان هستیم و ایشان بهترین جانشین برای آن پادشاه فقید است. ما امیدهای زیادی داریم که نتایج این سفر به سود ملت دوکشور و تمام منطقه خواهد بود. امیدواریم که تماس‌ها و سفرهای متقابل میان مسئولان دو کشور در تمامی سطوح و در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تداوم داشته باشد و آرزوهای دو ملت دوست در طول تاریخ محقق شود.»

عمان حامل پیام مهمی است

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل منطقه‌ای در بیان جایگاه کشور عمان در منطقه به هم‌میهن گفت: سلطان‌نشین عمان تقریباً از یک شرایط پایدار برخوردار بوده و همیشه از یک اصول ثابتی پیروی کرده و تنها کشوری در منطقه است که تقریباً در هیچ‌یک از تنش‌ها وارد نشده است. تفاوتی که عمان با بقیه کشورها دارد این است که همیشه نگاه بلندمدت‌تری در سیاست داشته و آن سیاست همگرایی با کشورهای منطقه و همسایه است که در کمتر کشور عربی این نگاه را شاهد هستیم. عمان از ثبات اقتصادی و اجتماعی خوبی هم برخوردار است و اگرچه توسعه عمرانی عمان تقریباً کُند حرکت می‌کند، ولی هرگز نگذاشته این حرکت متوقف شود یا در یک جایگاه ثابت بماند.

نعیمی با اشاره به روابط دوجانبه ایران و عمان اظهار داشت: تجاربی هم که ما با عمان داریم، چه از بعد دوجانبه و چه بین‌المللی، خوشبختانه مبادلات تجاری و بازرگانی خوب بوده و در حفظ جایگاه‌های استراتژیک مانند تنگه هرمز و دریای عمان که با هم شریک هستیم، خارج از سیاست‌های تک‌گرایانه کشورهای دیگر حرکت کرده و نگاه بلندمدت‌تری را مدنظر قرار داده است و با همین نگاه هم موفق بوده که در این مدت با کمک ایران امنیت و ثبات را در این آبراه بسیار مهم بین‌المللی حفظ کند.

این کارشناس مسائل جهان عرب در ادامه افزود: در جنگ و بحران یمن هم عمان خیلی همکاری کرد. وارد هیچ صحنه‌ای نشد، بلکه به عنوان مصالحه‌گر وارد شد. عمان بارها تلاش کرد اختلاف بین ما و عربستان را متوقف کند و به یک راهکار مشترکی برساند. حتی اگر مصالحه میان ایران و عربستان نتیجه‌اش در جای دیگر تعیین شد، ولی عمان همیشه حضور داشت. در بُعد بین‌المللی هم عمان تقریباً از ابتدا چه در دوران جنگ تحمیلی علیه ایران یک‌سری فعالیت‌ها برای مصالحه به نفع ایران داشت. بعد از آن تنش‌هایی که در سطح منطقه و دنیا بود به‌ویژه مسئله اخیر هسته‌ای عمان هم پیام‌آور بود و هم حامی و به‌دنبال یک راهکار صلح‌آمیز بود.

مدیرمسئول سابق روزنامه الوفاق در اشاره به سفر سلطان عمان اظهار داشت: انتظار می‌رود که در این سفر اتفاقات جدیدی رخ بدهد و در ماه‌های اخیر رفت‌وآمدهای دیپلماتیک بین ما و عمان از یک طرف و بین طرف‌های غربی و عمان از طرف دیگر فاش شد که نشانگر روند مثبت رویدادهاست. اگرچه سلطنت عمان همواره با یک دیپلماسی بسته و غیرآشکار فعالیت خود را دنبال می‌کند و در سطح سران با کشور متقابل ارتباط برقرار می‌کند و تا زمانی که به نتیجه برسد نمی‌توان با قطعیت درباره آن صحبت کرد ولی نشانه‌ها نشان می‌دهد عمان در مرحله اخیر به‌صورت جدی وارد صحنه میانجی‌گری شده و احتمالاً سلطان عمان با پیام‌های جدیدی وارد کشورمان شده است. چند روز پیش هم که شاهد آزادی دیپلمات ایرانی از بلژیک و هم تبعه بلژیک از ایران بودیم و این اتفاق هم با تلاش و پشتیبانی فعالیت سلطان‌‌نشین عمان صورت گرفت.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی