| کد مطلب: ۵۶۳۷

نه مجلس به دولت

نه مجلس به دولت

رئیسی در جلسه استیضاح فاطمی‌امین به نقل از یک تولیدکننده: شما را به خدا بگذارید کار خود را بکنیم

رئیسی در جلسه استیضاح فاطمی‌امین به نقل از یک تولیدکننده: شما را به خدا بگذارید کار خود را بکنیم

حتی حضور و دفاع تمام‌قد ابراهیم رئیسی، رئیس دولت در کنار لابی‌های همیشگی مانع از خداحافظی سیدرضا فاطمی‌امین، از وزارت صمت نشد. حواشی حضور فاطمی‌امین که به نورچشمی رئیسی معروف است، به اندازه‌ای زیاد شده بود که او باید می‌رفت، این رفتن را حتی دولت نیز پذیرفته بود اما امیدها برای تداوم حضور او همچنان وجود داشت. این بار نمایندگان مجلس انقلابی به دلیل نزدیک شدن به انتخابات مجلس ترجیح دادند در کنار مردم باشند، به همین دلیل تلاش برای ابقا و اخذ رای اعتماد مجدد، چاره‌ساز نشد. در نهایت فاطمی‌امین با 162 رای موافق، 2 رای ممتنع و 102 رای مخالف از صندلی وزارت صمت کنار گذاشته شد. زمزمه‌های درگوشی حاکی از آن بود که پایداری‌چی‌ها از صبح اول وقت به مجلس آمده بودند، تا با رایزنی‌هایشان از به نتیجه رسیدن استیضاح وزیر صمت جلوگیری کنند. اما تلاش‌های آنها هم نتوانست مجلسی‌ها را از تصمیم اجرای استیضاح برحذر کند. حتی دولت از مجلس درخواست کرد که جلسه استیضاح را به تعویق بیندازند اما شاید سایه شایعه اهدای خودروهای شاسی‌بلند آنقدر بر فضای مجلس سنگینی می‌کرد که این درخواست دولت سیزدهم به سرعت رد شد و نمایندگان مجلس تا استیضاح وزیر پیش رفتند. اولین وزیری که در کابینه دولت سیزدهم کارت زرد گرفت، فاطمی‌امین، وزیر صمت بود؛ وزیری که بسیاری او را محبوب رئیسی می‌دانستند امروز پس از دو بار استیضاح بالاخره اعتماد بهارستان‌نشین‌ها را از دست داد تا صندلی وزارت را به فرد دیگری واگذار کند. جلسه دومین استیضاح وزیر صمت روز گذشته در حالی برگزار شد که چند روز قبل از آن احمد علیرضا‌بیگی، یکی از نمایندگان مجلس از نامه‌ای با مهر محرمانه خبر داد که از اهدای 75 خودروی شاسی‌بلند به نمایندگان خبر می‌داد. او در این باره سوال مهمی را مطرح کرده و پرسید: «بین این خودروها و استیضاح وزیر صمت چه ارتباطی وجود دارد؟» موضوع خودروهای شاسی‌بلند هم یکی از موضوعاتی که در حاشیه استیضاح مورد توجه قرار گرفته بود و علاوه بر جلسه استیضاح وزیر جلسه مبرا کردن از اتهام گرفتن خودرو توسط نمایندگان هم به حساب می‌آمد. آنها در صحبت‌هایشان مستقیم و غیرمستقیم خود را از این اتهام مبرا کردند. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، همراه فاطمی‌امین بودند تا او را در سخت‌ترین روز وزارتش تنها نگذارند. نمایندگان در موافقت و مخالف با وزیر صمت چه گفتند؟

موافقان استیضاح چه گفتند؟

صدیف بدری، نماینده اردبیل و عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران اولین فردی بود که در موافقت با استیضاح فاطمی‌امین گفت: «استیضاح یکی از مهم‌ترین اهرم‌های نظارتی خانه ملت است. لذا استیضاح نه‌تنها تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه در برنامه‌ها و وعده‌های دولت را ایجاد می‌کند. تابستان 1401 بنا به نظر رئیس مجلس و رئیس دولت سه ماه به او فرصت دادیم. نمایندگان مجلس در جریان استیضاح آبان‌ماه سال گذشته، باز به وزیر صمت مهلت دادند اما متاسفانه آقای وزیر نه‌تنها در حوزه‌های مختلف وظایف اجرایی خود هیچ اقدامی نکرد، بلکه با سوءمدیریت موجب تشدید مشکلات گذشته شد.» او افزود: «در ماه‌های نخست سال وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شد، مگر تمام اختیارات درخواستی را از شورای سران قوا نگرفتید؟ شما مگر براساس ماده 8 قانون ساماندهی صنعت خودرو اختیارات کافی برای واردات خودرو نداشتید؟ چرا زمان بررسی لایحه بودجه سال 1402 در هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و در جلسه ویژه موضوع واردات خودرو حضور نداشتید و از مصوبه مجلس دفاع نکردید؟ چرا براساس اختیارات کامل قانونی نسبت به واردات استاندارد اقدام نکردید؟ با قطعی شدن استیضاح، سریع به فکر ارائه لایحه دوفوریتی افتادید؟ در طول 20 ماه گذشته بازار خودرو متلاطم‌ترین و بی‌برنامه‌ترین بازار کشور بود. هر فصل یک تصمیم برای عرضه خودرو گرفته شد، یک بار قرعه‌کشی، یک بار عرضه در بازار بورس، یک بار ثبت‌نام با گذاشتن ودیعه و... صورت می‌گیرد. آیا این تصمیم‌های متناقض و متفاوت ناشی از اعمال نفوذها و هدایت مافیای تولیدکنندگان خودرو نیست؟»

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده اصفهان(فلاورجان) و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «آرزوی توفیق دولت را داریم که اگر غیر از این بود، اجازه می‌دادیم وزیر صمت با همین فرمان ادامه داده و در نهایت دولت را زمین‌گیر کند. از ملت ایران عذرخواهی می‌کنم که ندانم‌کاری‌های وزیر صمت، فشار تورمی سنگینی را تحمل کردند. ایشان در آمارهای تخیلی خودساخته غرق شده و عذرخواهی بلد نیست، لذا من عذرخواهم.» او افزود: «فاطمی‌امین از مجلس رأی گرفت و سپس تا توانست خرابکاری کرد، متاسفانه این هندوانه دربسته توزرد از آب درآمد. این وزارتخانه یک ژنرال ارشد و کارکشته اقتصادی نیاز دارد، اما فاطمی‌امین در حد سرجوخه هم نیست. نگاه همگان به گرانی خودرو متمرکز شده، درحالی‌که اوضاع خراب‌تر از این صحبت‌ها بوده و باید نگاهی نیز به زیرساخت‌ها داشت. فاطمی‌امین بدون کار کارشناسی و نظر کارشناسان، چارت وزارتخانه را به‌هم‌ریخت، ده‌ها نفر از افراد نزدیک به خود را که عمدتاً از خارج وزارتخانه بودند، در پست‌های مهم مدیریتی منصوب و بدنه تخصصی را منزوی کرد. وزیر صمت و منصوبانش چنان فضایی ایجاد کرده‌اند که هیچ کارشناس متخصص و دلسوزی جرأت اظهارنظر کارشناسی ندارد، چه برسد به اینکه انتقاد کند. حساب اقدامات فاطمی‌امین از نظام و دولت جداست، لیست بلندبالایی از رانت‌ها و فسادهای افراد و گروه‌ها ناشی از تصمیمات آقایان در وزارت صمت را در اختیار داریم، بنا بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت، فقط به شاخص‌های برنامه‌های وزیر صمت بپردازیم.»

سیدغنی نظری خانقاه، نماینده خلخال و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «برگزاری جلسه استیضاح مخالفت با کلیت دولت نبوده، بلکه در راستای کمک به دولت برای علاج گرفتاری‌ها است. امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را باید انتخاب کند و امروز مردم بین ناکارآمدی وزیر و نقش نمایندگان قضاوت خواهند کرد. افرادی که در جلساتی وضعیت کنونی را مطلوب جلوه می‌دهند آیا خبر ندارند قیمت پراید به 500 میلیون تومان رسیده است. مردم از شما می‌پرسند در مورد ساماندهی بازار خودرو و کالاهای خانگی چه اقداماتی انجام داده‌اید، چرا باید خرید پراید برای مردم آرزو شده باشد، درحالی‌که شایسته سوار شدن بر خودروهای روز دنیا هستند، گرفتار ایران‌خودرو و سایپا شده‌اند. بعد از حذف ارز 4200 تومانی که اقدام اشتباهی بود، دادن رای اعتماد به ادامه وضع موجود نیز باعث نارضایتی عمومی می‌شود. نمایندگان بدون ترس و با شفافیت به استیضاح وزیر صمت رأی دهند.»

سارا فلاحی، دیگر نماینده ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: «موظفیم از ابزار قانونی خود استفاده کنیم و کسانی که بانیان وضعیت موجود عرصه خودروسازی هستند را به پای میز محکمه پاسخگویی بکشانیم. شما از تولید ملی صحبت می‌کنید، این چه تولید ملی است که هرزمان دشمنان این ملت فتیله تحریم را بالا می‌کشند، بازار شما زیر و رو می‌شود؟» او رو به مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور افزود: «امروز صرفا استیضاح وزیر صمت نیست، امروز استیضاح همه کسانی است که پشت وزرای ناکارآمد هستند، انتظار داریم که حمایت دولت از برخی وزرا گرفته شود.» فلاحی با اشاره به وزیر صمت، تاکید کرد: «شما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کردید که کاره‌ای نیستید و یکی از آن دو هزار نفری هستید که در زمینه خودرو تصمیم می‌گیرند. شما که کاره‌ای نیستید، چرا بر صندلی قدرت همچنان تکیه زده‌اید؟ ما مدیران مقتدر و مستقل می‌خواهیم، کسانی را می‌خواهیم که بتوانند با مافیا مقابله و خود را هزینه کنند. کسانی را می‌خواهیم که بازار آشفته، سرازیر گشته و پریشان خودرو را مدیریت کنند. 86 درصد مردم که موافق این استیضاح هستند. با عرض تاسف باید بگویم که بخشی از رفتار غیرکارشناسی ناشی از مصلحت‌اندیشی‌ها و فهم اشتباه ما از همراهی با دولت است.»

احد آزادیخواه،نماینده ملایر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: «شهادت می‌دهم فاطمی‌امین یک سرباز است، اما توان مدیریتی و تیم ضعیفی داشته است. در مهر 1400 تفاوت قیمت‌ها 10 تا 80 درصد گران شده بود که در 1402 به 490 برابر رسیده است. قدرت خرید مردم در دوران مدیریت شما نصف شده و دو برابر کمتر شده است.» او ادامه داد:«می‌گویند اگر به استیضاح وزیر صمت رأی مثبت بدهیم، دولت فرد ضعیف‌تری را می‌آورد و کار وزارتخانه عقب می‌افتد. این تحلیل درستی نیست اگر ما نماینده مردم باشیم به شخص ضعیف رأی اعتماد نمی‌دهیم. پس چرا وقتی خود رئیس دولت سه وزیر را جابه‌جا می‌کند، کار وزارتخانه عقب نمی‌افتد و فقط زمانی که مجلس برابر قانون، نظارت کند، کار عقب می‌افتد؟ امروز فاطمی‌امین را استیضاح می‌کنیم و اگر فردا تشخیص دهیم برای کمک به دولت و کشور، فرد دیگری را لازم باشد استیضاح می‌کنیم، البته آخر دعوای ما استیضاح است.»

هاجر چنارانی، نماینده نیشابور عضو فراکسیون بانوان ، گفت: «فاطمی‌امین توانایی مدیریت وزارتخانه صنعت را ندارد و دیگر لازم نیست از مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی و گرانی‌های افسارگسیخته صحبت کنیم. امروز در حالی می‌گوییم بازار خودرو به وزیر ارتباطی ندارد که مشخص نیست ما باید بابت افزایش افسارگسیخته با این بازار یقه چه کسی را گرفته و چه کسی را مقصر بدانیم؟» او تاکید کرد: «واردات خودرو را در حالی در مجلس قبل تایید کردیم که در این مجلس مجدداً تصویب شد و در چند رفت و برگشت به شورای نگهبان، در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلوکه شد و این شامل واردات خودروهای کارکرده نیز می‌شود و اگر چه دولت و فاطمی‌امین گوش شنوایی ندارند، اما باید گفت اگر شما لایحه دوفوریتی داشتید، چرا یک سال گذشته برای مدیریت بازار خودرو، آن را ارائه نکردید؟»

روح الله حضرت پورطلاتپه، نماینده ارومیه و عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: «این استیضاح، استیضاح باندهای گردن‌کلفت بازار خودرو و استیضاح تولیدکنندگان تابوت‌های مرگ و استیضاح مصوبان وضع فعلی کشور است. سخنگوی وزیر صمت به چه جرأتی علنا دلیل استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان اعلام می‌کند؟ بگویید چه رانتی به نمایندگان دادید و چه کسی از شما چیزی خواسته است؟ همین جا اعلام کنید و چرا آبروی مجلس را بردید؟ و اگر شما وزیر مردم هستید چرا هفته‌ها است باندهای مافیای خودرو برای حفظ شما خود را به آب و آتش می‌زنند و تیم‌های مجازی و اتاق فکرهایتان ده‌ها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند. چطور وزارت صمت در دولت محرومان زندگی و معیشت میلیون‌ها ایرانی را با ضعف نظارت بر بازار به جهنم تبدیل کرده است؟ این استیضاح اگر زودتر انجام می‌شد وضعیت کشور امروز اینگونه نبود.»

الله وردی دهقانی، نماینده ورزقان و عضو کمیسیون صنایع گفت: «وزیر در گزارش‌های خود می‌گوید سه هزار معدن را فعال کرده است. در حال حاضر شش هزار و 500 معدن فعال در کشور داریم که اگر سه هزار معدن فعال شده باشد و به این تعداد اضافه شده باشد، رشد تولید ما در معدن باید بیش از 50 تا 60 درصد باشد. با توجه به گران شدن قیمت ارز و تورم باید رشد بالایی را در معدن داشته باشیم اما نداریم و اینها آمارهای غلطی است که داده می‌شود و شعور مردم و مسئولان به سخره گرفته می‌شود.» او بیان کرد: «عدم نظارت باعث ایجاد فساد در مجموعه شده و از نیروهای غیرمتخصص در آن استفاده می‌شود، درحالی‌که متخصصان معدنی و متالوژی و زمین‌شناسی از شرکت‌های معدنی اخراج شده و به جای آنها جامعه‌شناس و ادیب گمارده‌اند. در شرکت ملی مس نیز همین‌گونه است و پروژه‌های معادن خوابیده‌اند. این شرکت یکی از مراکز فساد است که مدارک آن را به وزیر داده‌ایم. ده‌ها هزار میلیارد تومان پروژه به‌صورت رانتی و ترک تشریفات به شرکت‌های غیرتخصصی واگذار شده و محصولات معدنی در بورس به قیمت دلارهای بازارهای آزاد فروخته شده است.»

سیداحمد رسولی نژاد، نماینده دماوند و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «تولیدات ایران خودرو در سال 1401 حدود 550 هزار دستگاه بوده است، در صورتی که آمار فروخته شده 613 هزار دستگاه اعلام شده است؛ آماری که در این دوره و در دولت رئیسی در وزارت صمت باب شده، آمار خودروهای معیوب است، به این معنا که آمار خودروها یک بار در روز تولید و یک بار پس از اینکه به کف پارکینگ عودت داده می‌شود، حساب می‌شود ولی نباید جزو آمار محسوب شود. کل تولیدات سایپا در سال 1401 حدود 351 هزار دستگاه بوده که طبق آمار داده شده 381 هزار دستگاه خودرو فروخته شده است که این آمار نیز غلط است، یعنی خودروهایی که به کف کارخانه عودت داده شده نیز جزو آمار کلی لحاظ شده است. مجموع تولیدات ایران‌خودرو و سایپا در سال 1401 حدود 901 هزار خودرو بوده که آمار خودروهای فروخته‌شده حدود یک میلیون، یعنی 994 هزار دستگاه اعلام شده است که نسبت به سال 1400 تنها 17 درصد افزایش داشته است، نه 39 درصدی که آقایان اعلام کردند حال چگونه آقایان وعده می‌دهند که در سال 1402 قرار است یک میلیون و 600 هزار خودرو تولید شود. آقای فاطمی‌امین استاد وعده‌هاست. اطلاعات غلط دیگری که در سال 1401 بیان شده این است که بیان می‌شود ما رکورد زدیم، درحالی‌که بالاترین آمار تولید ایران‌خودرو مربوط به سال 1390 در دولت دهم است که این عدد 777 هزار و 777 دستگاه بوده است، یعنی بیش از 227 هزار دستگاه بالاتر از تولید 1401.»

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر و عضو هیئت رئیسه، گفت: «کاش رئیس‌جمهور مانند سایر وزرا خودشان در مورد وزیر صمت تصمیم می‌گرفتند، پیشنهادم این است که جای کار برای فاطمی‌امین در پست‌های دیگر هست اما در خصوص این پست نظرم اینگونه نیست. عملکرد فاطمی‌امین این را نشان می‌دهد؛ ۲۹۰ تذکر کتبی، ۲۵۰ مورد سوال، ۵ مورد اعمال ماده ۲۳۴ گواهی بر عملکردها است.» او ادامه داد: «مردم می‌گویند اینها دست‌شان در دست هم است و شورای رقابت و معاون اول و بقیه همه با هم هستند و بازی خودشان است! و من پاسخی برای آنها ندارم و مردم از ما انتظار دارند و می‌گویند رأی دادیم وکیل مجلس باشید و خروجی عملکرد ما باید در زندگی‌شان قابل لمس باشد، چراکه اصل، مردم هستند. وقتی می‌خواهند شیشه، آهن، مصالح ساختمانی، خودرو، مواد شوینده، لوازم خانگی و... را تهیه کنند، با این قیمت‌ها، ما چه جوابی برای آنها داریم؟ کدام راه را نرفته‌ایم که باید می‌رفتیم؟»

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده آبیک و عضو کمیسیون صنایع و معادن به عنوان آخرین موافق استیضاح گفت: «براساس آمارهای مرکز پژوهش‌ها، تعداد مجوزهای تأسیس نشان‌دهنده کاهش آمار است. این آمار یعنی در دو سال وزارت آقای وزیر منهای 4 و منهای 41 درصد افت داشته است. در تولید خودرو سواری و وانت نیز با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم. آمار فروش را به جای تولید بیان نکنید، زیرا خودروساز زمانی خودروی تولیدی را بیرون می‌دهد که این کالا گران شده باشد که کار درستی نیست. رشد تولید دارو 4 درصد و پودر شوینده منفی 21 درصد، سموم و دفع آفات منفی 36 درصد، الیاف و پلی‌استر منفی 13 درصد، کفش منفی 2 درصد بوده است، آیا رشد داشتیم؟ بیان می‌کنند که در حوزه مواد معدنی 9/2 درصد رشد داشتیم که باید به بیان نکته‌ای بپردازم، در این حوزه دو موضوع ارزش مواد معدنی و تولید مطرح است که با یکدیگر متفاوت هستند؛ ارزش مواد معدنی شرکت‌های دولتی که آقا فرمودند که چرا قیمتشان را به نرخ تلگرامی می‌فروشند، مانند فولاد، مس، پتروشیمی 900 درصد رشد داشته است.» سیاه‌کلی با بیان اینکه هر یک درصد رشد 100 هزار شغل ایجاد می‌کند، به ادعای مطرح شده مبنی بر 6/5 رشد اشاره کرد و گفت: «چرا دروغ می‌گویید، چرا سر مجلس کلاه می‌گذارید؟ چرا اطلاعاتی می‌دهید که رئیس‌جمهور در حضور رهبری این آمار را بیان کند و حیثیت کشور برود؟» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اگر آقای علیرضا بیگی نبود، امروز وزیر صمت چه صحبتی می‌کرد؟ گفت: «ایشان سوار موج شده و احساساتی صحبت می‌کند و حتی یک سوال را هم جواب نداده است، براساس نظرسنجی 81 درصد مردم از این وزیر متنفر هستند.» این گفته او باعث شد برخی از نمایندگان آنقدر واکنش نشان دهند که فضای مجلس متشنج شد و این نماینده برای لحظاتی نتواند صحبت کند. در مقابل رفتار این دسته از نمایندگان مجلس گفت: «آقایان با فریاد زدن نوکری خودتان را به دولت ثابت نکنید، شما نوکر مردم هستید.»

مخالفان استیضاح چه گفتند؟

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه ،گفت: «ما در یک کشتی هستیم، با همه پیش می‌رویم، موفقیت مجلس، موفقیت دولت است و موفقیت دولت، موفقیت مجلس. اینگونه تعارض و قطبی‌سازی ایجاد نکنیم. وقتی وزیری استیضاح می‌شود، یا وزیر باید پاکدست نباشد و خطایی از او سرزده باشد، یا وزیر کم‌کار باشد، یا در ارزیابی شاخص‌های عملکرد موفق نبوده باشد. فاطمی‌امین و معاونان انتخاباتی او، همه پاکدست هستند و با فساد تا مرحله جان مقابله می‌کنند، همانگونه که یکی از معاونانش به همین دلیل 20 روز بستری بود.» رشد تولید ناخالص داخلی صنعت 8درصد یعنی بیش از دو برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است. آیا همه مشکل این حوزه در وزارت صمت است؟ ما مشکلات را نفی نمی‌کنیم، گرانی و تورم وجود دارد و مردم از این موضوع گلایه‌مند هستند، اما باید به‌دنبال ریشه‌ها و عوامل موضوع باشیم. مشکل خودرو یک بیماری مزمن است که باید کلید حل این مشکل را پیدا کنیم. سهم وزارت صمت در این قضیه کمتر از بقیه است. آیا نباید به نوسانات ارزی، تحریم‌ها و خودتحریمی‌ها توجه کرد؟»

سیدجلیل میرمحمدی میبدی، نماینده میبد و عضو کمیسیون بهداشت، گفت: «قرار است کالاهای خانگی و خودرو از طریق رأی به استیضاح ارزان شود؟ بیایید منطقی صحبت کنیم. چه اندازه تدبیر خودرو که امروز پاشنه آشیل وزارت صمت شده، دست وزیر بوده است؟ چطور شد وزیری که 188 رأی اعتماد از مجلس کسب کرده بود مجدد امروز جلسه استیضاحاش برپا می‌شود؟ در سال‌های اخیر یکی از بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه‌های کشور، وزارت صمت بوده است و با وجود عمده‌ترین مشکلات آن، ساده‌ترین راهکار استیضاح بوده است. آیا این اقدام راهبردی صحیح بوده و اوضاع این وزارتخانه بسیار مهم بهتر شده و به 28 وظیفه خود بهتر عمل کرده است. هر بار تیغ استیضاح بالای سر وزیر باشد باعث فرصت‌سوزی می‌شود و تشکل‌های صنعتی و معدنی کشور حتما از این استمرار بی‌ثباتی رنج می‌برند و گله‌مند هستند. آیا اعتراضی که امروز به کیفیت خودرو داریم که صحیح است، مربوط به این دولت می‌شود؟ آن هم در شرایطی که سال‌هاست همه مراجع ذیصلاح از بی‌کیفیتی خودرو گله‌مند هستند.» او درباره مافیای صنعت خودرو گفت: «به وجود مافیا در صنعت خودرو واقف هستیم اما آیا این مافیا در طی دو سال گذشته ایجاد شده و حاصل تحولات چند دهه اخیر نیست؟ تغییرات مستمر و مکرر وزرا آیا حاکی از این حرف من نیست؟ آقای فاطمی‌امین برای مبارزه با این فساد وارد میدان شده، از رئیس‌جمهور درخواست می‌کنم در زمینه مبارزه با مافیای خودرو و سایر مافیاها از وزرا حمایت کنند تا بتوانند در این عرصه موفق باشند.»

هیچ ناکارآمدی در هیچ سطحی تحمل نمی‌شود

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم پس از استماع نظر مخالفان و موافقان استیضاح پشت تریبون مجلس قرار گرفت و گفت: «از سال 96 به بعد حدود 6 وزیر و سرپرست در وزارت صمت تغییر کرده و جابه‌جا شده‌اند، درحالی‌که ثبات در وزارتخانه مسئله مهمی است و می‌تواند به تولیدکنندگان در بخش‌های معدن و تجارت این پیام را بدهد که این ثبات می‌تواند موجب تصمیم‌گیری‌های مهم و باثباتی در وزارتخانه شود. وزیر صمت به دنبال رأی خوب نمایندگان در مجلس و پشتوانه از طرف دولت و مجلس وارد کار شدند، اما در سه چهار ماهه نخست کار موضوع استیضاح ایشان مطرح شد، طبیعی است که طرح استیضاح و سوال از عملکرد نمی‌تواند کامل باشد، چراکه وزیر تازه با وزارتخانه آشنا شده است، اگرچه ایشان سال‌ها در وزارت صنعت سابق بودند، اما استیضاح در سه‌چهار ماهه نخست کار در مجلس مطرح شد. بعد از این نیز مدت‌ها این بحث سر زبان‌ها بود که وزارت صمت مورد سوال است تا اینکه بحث استیضاح مطرح شد و نمایندگان مخالف و موافق در این رابطه صحبت کردند و نهایتاً رأی اعتماد مجددی به وزیر داده شد. موضوع تعیین‌تکلیف دو شرکت بزرگ خودروساز و واگذاری سهام دولت قابل گزارش‌گیری است و اقداماتی هم در این زمینه انجام گرفته است. تعیین‌تکلیف خودروهایی که در پارکینگ‌ها بود و یا 8 بندی که در بازدید از شرکت خودروسازی اعلام کردم، قابل گزارش‌گیری است. خودرو به‌عنوان یک مسئله حائز اهمیت است اما اینکه وزیر را فقط با خودرو مورد ارزیابی قرار دهیم، درست نیست. عدد خودرو تولیدی باید افزایش پیدا کند و کیفیت آن نیز بهبود یابد. در این مدت به لحاظ کمی و کیفی حتما به نقطه کمال نرسیدیم و مشکلاتی وجود دارد اما گام‌هایی در این مسیر برداشته شده است. دست‌های پنهان و عوامل فساد باید شناسایی شوند و پرونده مواردی که تاکنون در دولت شناسایی شدند در مراجع رسمی مطرح است و گذشت از هیچ موردی نشده است. یعنی اگر گفته شده شرکت خودروساز یا جریان فاسدی وجود دارد قبل از هر اقدام و گزارشی، دولت به‌عنوان اولین مدعی برخورد کرده است. در مسائل کشور، مسئله ما و شماست و نظام مسائلی که داریم باید با اولویت مورد بررسی و اقدام قرار گیرد و دولت مصمم است در همه حوزه‌ها کار را دنبال کند و در همه سطوح. به‌عنوان مثال در سفر خوزستان و پیش از سفر، ما بررسی کردیم و دیدیم بعضی از مدیران باید تغییر کنند و همان‌جا اعلام کردیم که بیش از 12 نفر از مدیران تغییر کنند و بقیه در حال بررسی هستند تا اقدام شود، لذا بنای دولت این است که هیچ‌گونه ناکارآمدی در هیچ سطحی تحمل نشود، صرف‌نظر از اینکه موضوع فساد و مافیا باشد که این موضوع هم مورد نظر شما و هم مورد نظر ما است.ما امروز در شرایطی هستیم که وضعیت ثبات را در همه دستگاه‌ها یک اصل جدی می‌دانیم و امیدواریم مدیریت‌ها، مدیریت‌های باثباتی باشند و در وزارت صمت مسئله، مسئله مهمی است و یکی از قطعه‌سازان در جلسه‌ای تأکید کرد ما تازه با این وزارت ادبیات مشترک پیدا کرده‌ایم و شما را به خدا بگذارید حالا که تازه جان گرفته‌ایم کار خود را بکنیم و امیدواریم تصمیم نمایندگان به ثبات در وزارتخانه کمک کند و رأی و نظر شما باعث نشود وزارت صمت دچار تزلزل شود، چون در میانه راه است و وقتی کار تکمیل شد حتما می‌توان گزارش داد و بسیاری از دغدغه‌ها را پاسخ داد.»

وزیر صمت هم منتقد قیمت خودرو از آب درآمد

رضا فاطمی امین، وزیر صمت قبل از رای‌گیری پشت تریبون مجلس قرار گرفت و آخرین دفاعیات خود را ارائه کرد. اما برخی از نمایندگان مجلس در حال رایزنی و صحبت بودند و به حرف‌های او توجهی نداشتند. موافقان و مخالفان تصمیم خود را گرفته بودند و نیازی به توضیحات وزیر نداشتند. او افزود: «30 تا 35 درصد جوازهای تاسیس به پروانه بهره‌برداری تبدیل می‌شود و این موضوع معیار سرمایه‌گذاری نیست، به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره شد، این گزارش در مورد شرکت‌های صنعتی بورسی است. براساس این گزارش در اسفندماه سرجمع همه شرکت‌ها 8/12درصد رشد داشته است. ما ادعا نکردیم همه صنایع رشد داشتند، اما مهم سرجمع رشد صنایع است که براساس این گزارش روبه‌رشد بوده است. براساس داده‌های این گزارش در 5 ماه آخر سال قبل رشد بالای 8 درصد بوده و از سال 1396 به بعد این آمار بی‌نظیر است. وقتی ما درباره رشد اقتصادی صحبت می‌کنیم شامل تورم نمی‌شود.» او گفت: «من هم منتقد صنعت و قیمت خودرو هستم. اما یک قیمت کارخانه و یک قیمت بازار داریم و قیمت بازار به لحاظ قفل شدن تولید طی 4 سال قبل با قیمت کارخانه شکاف جدی پیدا کرد. براساس گزارش‌ها و آمار تورم خودرو از اردیبهشت تا آبان روبه کاهش بوده است و از آذرماه افزایش پیدا کرد. مگر من مسئول ارز هستم؟ متاسفانه نوسانات ارز ما را متضرر می‌کند و واردات مواد اولیه حوزه صنعت را دچار مشکل می‌کند. از سوی دیگر اولین کسی که به‌شدت به دنبال این بود که اقتصاد بر مبنای ریال اداره شود، بنده هستم و چندین بار مصوبه بردم و مخبر تصویب کردند. اینکه گاز و برق و دستمزد ریالی باشد و محصول دلاری باشد، به شدت اشتباه است. تولید در سال 1400 پایین‌تر از اقتصاد کل کشور بود و در سال 1401 دو برابر اقتصاد کل کشور بوده است. تورم آزاردهنده است و این بیماری مزمن را باید حل کرد و این با همدلی اتفاق می‌افتد. اینکه چرا مردم این تحولات را احساس نمی‌کنند؟ رشد اقتصادی طی 10 سال 7دهم درصد بوده است، یعنی رشد اقتصادی کمتر از یک درصد بوده و درآمدهای واقعی مردم بالا نرفته است، اما تورم داشته‌ایم. ما امروز وارث تورم سال‌های 96 و 97 نیز هستیم، چراکه در آن سال‌ها بخشی از قدرت خرید مردم کم شده و در سال‌های بعد نیز بخش دیگری از قدرت خرید مردم از بین رفته است. 5 سال است تورم بالای 30 درصد داریم و این در اقتصاد کشور بی‌نظیر است. این مسئله شفاف است، چراکه 10 سال تولید ضعیف و تورم بالا بوده است، بنابراین درآمد هزینه خانوار به هم خورده است. اما راه‌حل عبور از این مشکل تولید است.»

جانشین فاطمی‌امین مشخص شد

بعد از استیضاح وزیر صمت، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت، سیدمهدی نیازی که قائم‌مقام وزارت صمت بود را به عنوان سرپرست وزارت صمت و فاطمی‌امین را به سمت معاون اجرایی رئیس دولت منصوب کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی