مسائل مختلف کشور قابل رفراندوم نیست
رهبری در دیدار فعالان و اعضای تشکلهای دانشجویی:
رهبری در دیدار فعالان و اعضای تشکلهای دانشجویی:
مقام معظم رهبری عصر دیروز در دیدار با جمعی از اعضای تشکلها و فعالان دانشجویی، دانشجو و فعالیتها و مطالبات دانشجویی را یک فرصت و ارزش برای کشور خواندند و گفتند: «برخلاف خواست دشمن، جامعه دانشجویی باید ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جامعه ایران و سپس ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جهان را در افق بلندمدت نگاه و تلاشهای خود قرار دهد».
آیتالله خامنهای با تأکید مجدد بر «ضرورت استحکام مبانی زیربنایی معرفتی دانشجو و مجموعههای دانشجویی» افزودند: «در این صورت دل جوان محکم، گامش استوار و حرکتش مستمر و خستگیناپذیر خواهد شد. بنابراین جوانان دانشجو باید با استفاده از قرآن، نهجالبلاغه و کتابهای اندیشمندانی همچون «مطهری»، «بهشتی» و «مصباح» روی مسائل معرفتی کار و مطالعه و تأمل و تدبر کنند». رهبری عدالت را یکی از مبانی معرفتی دانستند و گفتند: «مصداق مهم عدالت، رفع نابرابری است، اما گستره وسیع عدالت از ذهن و قلب و عقیده و قضاوتهای شخصی شروع میشود و به مبارزه با استکبار برای عدالت بینالمللی کشیده میشود که متأسفانه برخیها با شعار عدالتطلبی، مبارزه با ظالمان جهانی را مصداق عدالتخواهی نمیدانند». ایشان درباره آزادی بهعنوان یکی دیگر از مبانی معرفتی گفتند: «در نگاه اسلام، «رهایی از چارچوب و خواستههای مادی» مهمترین بخش مقوله آزادی است که راه را برای پیشرفت و تعالی و آزادی از بند جمود و تحجر و عصبیت و ارتجاع و ابرقدرتها و دیکتاتورها و دیگر قیود هموار میکند». آیتالله خامنهای درباره یکی دیگر از مبانی مهم فکری و دینی یعنی «انتظار فرج» هم گفتند: «انتظار فرج یعنی باور اینکه همه نقصها و سختیها با کار و تلاش و توکل قابل برطرف شدن است. خداوند در قرآن، غلبه حق و پیروزی مستضعفین را قانون قطعی خود میداند و این وعده صادق را ما در پیروزی انقلاب و مقابله پیروز با همه مستکبران عالم و دشمنان ایران در جنگ تحمیلی دیدیم».
آیتالله خامنهای در ادامه سخنانشان در جمع فعالان دانشجویی، با ابراز مخالفت با کسانی که فعالیتهای دانشجویی را تهدید میدانند، تأکید کردند: «نظر قطعی و حتمی من این است که دانشجو، فعالیتها و مطالبهاش، احساس مسئولیتش درباره مسائل کشور، انگیزه و شوقش برای برطرف کردن مشکلات و حضور شورانگیزش در حوادث اجتماعی و مناسبات و مراسم سیاسی، یک فرصت و یک ارزش است». بیان آفات فعالیتهای دانشجویی بخش دیگری از سخنان رهبری در این دیدار بود. ایشان «دوقطبیسازی در جامعه دانشجویی و کشور، نگاه غیرواقعبینانه و مطالبات بدون ارائه راهحل علمی و عملی» را از جمله آفات فعالیتهای دانشجویی برشمردند و با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان گفتند: «برخلاف آنچه بیان شد که «باید از روز اول درباره مسائل مختلف رفراندوم برگزار میکردیم تا حساست به وجود نیاید»، مسائل مختلف کشور قابل رفراندوم نیست؛ زیرا هر رفراندوم شش ماه همه کشور را درگیر میکند. ضمن اینکه در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار میکنند؟».
رهبری «شتابزدگی، دیدن و تمرکز بر نقاط منفی و بیتوجهی به نقاط روشن، تندخویی، تبدیل مشکلات محلی به مشکلات ملی، فعالیت به قصد دیدهشدن، و غرق شدن در فضای مجازی» را از دیگر آفات فعالیتهای دانشجویی دانستند و افزودند: «فضای مجازی به هرحال یک واقعیت است اما برخیها از فضای مجازی سیلوار خبر و مطلب و تحلیل میپذیرند درحالیکه باید تلاش کنند در این فضا و شبکههای اجتماعی خبر و تحیل صحیح نشر دهند».
آیتالله خامنهای افزودند: «دانشجوی امروز، مدیر سیاسی، اقتصادی و دیپلماسیِ فردا، فیلسوف و محقق فردا، فعال سیاسی و رسانهای فردا، و رئیس و مغز متفکر و عنصر اثرگذار فردا است و اینکه امروز همه میگویند دنیا در حال تحول است، این تحول بهوسیله مغزهای متفکر و انسانهای فعال که شما جوانان و دانشجویان مؤمن جزو آنها هستید، رقم خواهد خورد».ایشان با اشاره به «امکان ایجاد تحول منفی به دست انسانهای منحرف»، جوانان را به حرکت در صراط مستقیم و تقویت بنیه دینی، علمی، عقلی و ارادی در خود سفارش کردند و گفتند: «هر کسی در این امور خودسازی بیشتری کند، فردا امکان تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت». رهبری عنوان «دانشجو» را همنشین با عناوینی همچون دانشطلبی، جوانی، پرتحرکی، نوطلبی و نوزایی و احساسات انساندوستانه مانند دشمنی با فساد و بیعدالتی خواندند و گفتند: «برای دانشجو از همه اینها مهمتر، برخورداری از یک زیربنای فکری است که باید آن را مستحکم کنید که این استحکامبخشی هم به معنی تعطیل کردن فعالیتهای دیگر و اشتغال صرف به فکر و مطالعه نیست بلکه باید همزمان با فعالیت دانشجویی، با منابع دینی، انس و با متفکران امین و عمیق ارتباط پیدا کنید».
رهبری با تأکید بر اینکه «همه باید در شناخت نقشه و راهبرد دشمن به روز باشیم»، خاطرنشان کردند: «برخی تا اسم دشمن را میآوریم با عصبانیت اینطور القاء میکنند که ما به دنبال انکار ضعفها و سستیها هستیم، درحالیکه ضعفها وجود دارد اما دشمن هم چه بفهمیم یا نفهمیم دائماً با هزینه کردن پول و امکانات مشغول کار علیه جبهه حق است و به تعبیر امیرالمؤمنین اگر ما در سنگر به خواب غفلت رفته باشیم، دشمن به خواب نرفته است». ایشان راهبردِ بهروزِ دشمن در قبال ملت ایران را «بدبینکردن به خود» خواندند و با نفی این ادعا که «ناامیدی منشأ غالباً داخلی دارد»، در بیان مصادیقی از راهبرد بدبینسازی گفتند: «دانشجوی پرانگیزه را استاد یا فرد بیتعهدی ناامید و بدبین میکند که به او میگوید «با وجود این مشکلات با چه دل خوشی اینجا ماندهای و درس میخوانی؟ کشور را رها کن و برو». البته پاسخ رسا و بیلکنت جوان مؤمن، مبارز، آگاه و هوشمند این است که بله مشکلات وجود دارد، اما من و فرزندان و هممیهنانم سالهای طولانی میخواهیم در این کشور زندگی کنیم، پس درس میخوانم و مبارزه میکنم که مشکلات را برطرف کنم». «اصرار رسانههای بدخواه خارجی و دنبالههای آنها در برخی رسانههای داخلی به القاء رویگردانی ملت ایران از اعتقادات دینی و احساسات انقلابی» نمونه دیگری از بدبینسازی بود که رهبری به آن اشاره کردند و گفتند: «این القائات در حالی است که جلسات شب قدر امسال پرشورتر از پارسال و حضور و اشک جوانان بیشتر بود، روز قدس جمعیت فشردهتر از پارسال، و جمعیت ۲۲ بهمن هم دو برابر بود، اما آنها وسوسههای خلاف خود را انجام میدهند». «خارج شدن چند سرمایهدار یا کارآفرین در کشور» مثال دیگری برای بدبین و ناامید کردن مردم با وجود ماندن تعداد زیادی از کارآفرینان و فعالیت رو به رشد هزاران شرکت دانشبنیان بود که آیتالله خامنهای با بیان آن، افزودند: «طراحی دشمن بدبین کردن دشمن به خودمان، به دولتمان و به محیط دانشجوییمان است». رهبری گفتند: «در کشور نقص داریم و توقع و مطالبه من از مسئولان برای رفع نواقص بیش از شما است اما در عین حال میبینیم که کشور بحمدالله در حال پیشرفت است و صدها هزار جوان مؤمن، با انگیزه و خوشفکر در آن وجود دارد که قبلاً وجود نداشت».
ایشان در ادامه به یک واقعیت مهم اشاره کردند و گفتند: «جوان ایرانی مورد کینه شدید دشمنان است که این واقعیت را باید همه جوانان ما بدانند». آیتالله خامنهای در تبیین «علت کینهتوزی استکبار و کارتلهای صهیونیستی مسلط بر آمریکا و اروپا با جوان ایرانی»، خاطرنشان کردند: «آنها با مسئولان ایرانی خیلی بد هستند اما با جوانان ایرانی بدترند چراکه بدون حضور و کار و انگیزه جوانان، کاری از دست مسئولان بر نمیآید و از اول انقلاب تا به امروز همین جوانها بودند که کارهای بزرگ را در جبههها و میدانهای مختلف پیش بردند». ایشان مسئولان کشور را به توجه و استفاده از جوانان توصیه کردند و افزودند: «البته از جوانهای زیادی استفاده کردهاند ولی باید بیشتر استفاده کنند». رهبری با نام بردن از «جوانان مؤمنی که در میادین مدیریتی، نظامی و علمی درخشیدند و به شهادت رسیدند»، خاطرنشان کردند: «آن رشته نورانی همچنان ادامه دارد و در دوره معاصر شما نیز شهیدان حججی، صدرزاده، علیوردی، عجمیان و امروز هم انبوه جوانان ایرانیِ مسئولیتشناس موتور حرکت و پیشران کشور هستند».
آیتالله خامنهای همچنین با ابراز خرسندی از «سخنان عمیق، متقن و ادبیات خوب دانشجویانی که دیدگاهها و مطالبات خود را بیان کردند»، گفتند: «البته با برخی موارد بیان شده موافق نیستم اما کیفیت بیان و نظم مطالب، عمیقا خوشحالکننده بود و لازم است سازمان برنامهوبودجه همه موارد مطرح شده را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد». ایشان در اشاراتی به برخی نکات مطرح شده از زبان دانشجویان گفتند: «اصل خصوصیسازی و سیاستهای اجرایی اصل ۴۴، فکر شده، منطقی و درست است؛ چراکه دولت نمیتواند اداره همه امور را برعهده گیرد. البته توقع ما برآورده نشده، اما کارهای خوبی هم در زمینه خصوصیسازی انجام شده است». رهبری درباره انتقاد یکی از دانشجویان به جلسه اقتصادی سران قوا گفتند: «این جلسه دائم نیست بلکه برای چند هدف از جمله اصلاح ساختار بودجه، تدبیر شده که تاکنون پیشرفت مورد انتظار در تحقق اهداف صورت نگرفته است. ضمن اینکه نشست سران، راه منطقی نزدیک شدن دیدگاه و حل مشکلات است».
ترکیب دانشجویان و محورهای مباحث
در ابتدای این دیدار ۸ تن از نمایندگان تشکلهای دانشجویی، امیرمحمد کولانی، نماینده «جامعه اسلامی دانشجویان»، محمدصالح ترکمان، نماینده «جنبش عدالتخواه دانشجویی»، زهرا وفاداران، نماینده «بسیج دانشجویی»، مرتضی خواجوی، نماینده «گروههای جهادی دانشجویی»، معین رضیئی، نماینده «انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل»، مریم محمدی، نماینده «نشریات دانشجویی»، امیررضا بخشیپور، نماینده «دفتر تحکیم وحدت» و محمدمهدی نوینیفرد، نماینده «مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی» به بیان دیدگاههای خود درباره مسائل کشور و دانشگاه پرداختند. «تحکیم مؤثر ارتباط تشکلهای دانشجویی با عقبه فکری»، «معایب خصوصیسازی»، «احیاء سرمایه اجتماعی نظام»، «نوگرایی در حکمرانی با نوسازی ایدهها و روشها»، «جبران ضعفهای نظام حکمرانی به منظور بهبود رابطه مردم و حاکمیت از جمله در انتخابات»، «صیانت از شأن قانونگذاری مجلس در برابر شوراهای مشورتی از جمله شورای سران قوا»، «اشکالات وارد بر طرح مولدسازی»، «بازنگری در سیاستها و ساختارهای مورد انتقاد افکار عمومی»، «اجرای همه اصول قانون اساسی به منظور تقویت نقش مردم و افزایش مشارکت سیاسی»، «نیاز به تدوین سیاستهای کلی مردمسالاری دینی»، «مشخص نبودن سازوکار اعتراض قانونی و مردمی»، «پیشبرد کلانپروژههای اجتماعی همچون نهضت ملی ساخت مسکن با مردمیسازی و مردمسپاری»، «ایجاد بسترهای مناسب برای افزایش مشارکت اجتماعی زنان»، «مشارکت دادن گروههای جهادی در هدایت منابع مناطق محروم»، «پشتیبانی از گروههای جهادی تخصصی از جمله در حوزه اشتغالآفرینی و تکمیل زنجیره ارزش»، «جلوگیری از کمرونقی نشریات دانشجویی»، «حمایت از دانشجویان صاحب فکر و قلم»، «ضرورت رفع انحصار در فرایند جذب اعضای هیئت علمی دانشگاهها»، «انتقاد از افزایش قیمتها»، «انتقاد از فیلترینگ پلتفرمها و سکوهای اینترنتی»، «ضرورت تحول مبتنی بر اصول و اصلاح ساختارها و پاسخهای نوآورانه» از محورهای مطرحشده در دیدار جمعی از دانشجویان سراسر کشور با رهبری بود.