| کد مطلب: ۴۸۷۲

جوابیه سازمان نوسازی آموزش و پرورش به هشدار وزرای سابق درباره طرح مولدسازی

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وزارت آموزش‌وپرورش در واکنش به انتشار نامه مشترک هشدار شش تن از وزرای سابق آموزش و پرورش به سران سه قوه درباره اجرای طرح مولد

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وزارت آموزش‌وپرورش در واکنش به انتشار نامه مشترک هشدار شش تن از وزرای سابق آموزش و پرورش به سران سه قوه درباره اجرای طرح مولدسازی در فضاهای آموزشی و پرورشی جوابیه‌ای را برای هم میهن ارسال کرده است که متن آن به شرح ذیل است:
در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ 9/12/1401 با عنوان «هشدار 6 وزیر سابق درباره مولدسازی در آموزش‌و‌پرورش» پاسخ سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وزارت آموزش‌وپرورش را به شرح ذیل به استحضار می‌رساند:
1-تقریبا در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا، رصد و پایش دقیق دارایی‌های دولت و خودداری از تبدیل دارایی‌‌ها به رکود و غیرقابل استفاده امری علمی و عاقلانه است، لذا هدف اصلی مصوبه مولدسازی‌ دارایی‌های دولت تلاش در جهت به فعلیت درآوردن اموال و املاک راکد دولت می‌‌باشد.
2-آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت در جلسه 21/10/1401 هیئت‌عالی مولدسازی دارایی‌های دولت به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد جزء 6 بند 2 مصوبه شصت‌و‌هفتمین شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، به تصویب رسید و در آن تمام فرآیندها و ابعاد اجرایی مولدسازی به تفصیل و شفاف آمده است.
3-همانگونه که به‌کرات از مسیر رسانه‌های مختلف مطرح شد در مسیر تدوین پیش‌نویس مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت نقطه‌نظرات تعداد قابل‌توجهی از صاحب‌نظران داخلی و خارجی و مدیران باتجربه و مراکز علمی و پژوهشی در امر مدیریت دارایی‌‌های دولت، مورد توجه قرار گرفت و جلسات همفکری متعددی با این افراد برگزار شد و تمامی اسناد که در قالب‌های مکتوب، صوتی و تصویری منتشر شده است در دبیرخانه هیئت‌عالی مولدسازی موجود می‌باشد.
4-هیئت‌عالی مولدسازی از عالی‌ترین سطح تشکیل شده است، حضور دو نماینده تام‌الاختیار قوای مقننه و قضائیه و پنج عضو دولت شامل: معاون اول (رئیس)، وزیر اقتصاد (دبیر)، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه که هرکدام آنها به دلیل جایگاه و سمت خود مرتبط با دارایی‌های دولت هستند و طبیعتا حضور و دخالت آنان در فرآیند تصمیم‌سازی مولدسازی دارایی‌های دولت، تلاشی بر اجرای دقیق مصوبه با کمترین نقص ممکن است.
5-تصور برخی بر این است املاک فعال یا املاک خیرساز نیز در مسیر طرح مولدسازی قرار گرفته است. هیچ ملک خیرسازی در طرح مولدسازی قرار نگرفته است. موارد احتمالی پس از بررسی اولیه و در مرحله تثبیت سند مالکیت اصلاح خواهد شد. اساسا املاکی که مالکیت آن به‌نام دولت و دولتی‌ساز نباشد، نمی‌تواند در مسیر مولدسازی قرار بگیرد، مگر آنکه فرد خیر برنامه‌های ارتقایی برای خدمات آموزشی آن ملک داشته باشد که با نظارت و رضایت ایشان فضای استاندارد و ایمن برای دانش‌آموزان آماده خواهد شد.
6-در پایان لازم می‌‌دانیم بخش‌هایی از مصاحبه یکی از توضیح‌کنندگان نامه مذکور با خبرنگار روزنامه جوان در تاریخ 6 اسفندماه جاری (تقریبا 24ساعت قبل از توضیح این نامه) درخصوص مصوبه مولدسازی در حوزه آموزش‌وپرورش را بازخوانی کنیم (به مخاطبان عزیز هم پیشنهاد می‌کنیم این مصاحبه منصفانه و خواندنی را کاملا مطالعه نمایند هرچند نگاه ایشان درخصوص اردوگاه، مدارس جنب بازار، تجاری‌سازی، فروش مدارس و... قابل‌تأمل است):
-با توجه به شرایط کشور و به‌تبع آن شرایط آموزش‌وپرورش به‌ویژه در حوزه عمرانی می‌تواند یک مصوبه مفید و قابل استفاده باشد.
-به‌رغم همه تلاش‌هایی که بعد از انقلاب برای استانداردسازی فضاهای آموزشی صورت گرفته، همچنان با نقایص و کاستی‌هایی در کشور مواجه هستیم، به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته که به‌شدت بر موضوع عدالت آموزشی تاثیر منفی گذاشته است.
-هم‌اکنون در آموزش‌وپرورش به دلایل مختلف که مهمترین آن تغییر آمایش جمعیتی است، مدارس و فضاهای آموزشی‌وپرورشی را داریم که امروز مورد استفاده دانش‌‌آموزان قرار نمی‌‌گیرد. بنابراین این فضاها نه‌تنها باری از آموزش‌و‌پرورش بر نمی‌دارد، بلکه هزینه نگهداری مزید بر علت می‌شود و هزینه‌هایی را برای آموزش‌و‌پرورش ایجاد می‌کند.
-از شکل و قالب مصوبه مشخص می‌شود هدف از مولدسازی، بهینه کردن مدارس و فضاهای آموزشی‌و‌پرورشی است که اکنون دیگر دانش‌آموز ندارد و تغییر کاربری پیدا کرده، به‌عنوان نمونه به کارگاه بسته‌بندی یا متاسفانه به محل نگهداری احشام و چهارپایان تبدیل شده است.
-علاوه بر این، امروزه در شهرها به دلیل تغییرات جمعیتی و سطوح تجاری، مدارسی را داریم که یک زمانی مناسب فضای آموزش‌و‌پرورش بوده‌اند، اما امروز در دل بازار و محل کسب‌وکار و تعمیرگاه‌‌های اتومبیل قرار گرفته‌اند که از حیث آلودگی هوا و آلودگی صوتی مناسب دانش‌آموزان نیست. وزیر اسبق آموزش‌وپرورش افزود: «حالا مولدسازی می‌خواهد این مدارس را تبدیل به احسنت کند، این مدارس را بفروشد و در محل‌های مناسب مدارس، فضاهای جدیدی را برای دانش‌آموزان ایجاد کند. این مهم مورد تاکید متن مصوبه مولدسازی نیز است که درآمدهای حاصل از این مصوبه باید صرف حوزه‌های عمرانی شود. بنابراین از این منظر این مصوبه می‌تواند اثرات مثبتی را در حوزه عمرانی آموزش‌وپرورش داشته باشد، به‌ویژه درشرایط کنونی که آموزش‌وپرورش با کمبود نقدینگی در حوزه عمرانی مواجه است.» او خاطرنشان کرد: «فراموش نکنیم که این مصوبه برای احیای سرمایه‌های بلااستفاده آموزش‌و‌پرورش بسیار کارآمد است. اکنون در برخی مناطق، اردوگاه‌هایی را داریم که دیگر مورد استفاده دانش‌آموزان نیست و متاسفانه به محل ییلاق مسئولان تغییر کرده است. این درحالی‌است که در آن منطقه مدارسی را که ناایمن و دچار کمبود تجهیزات هستند، داریم. در چنین شرایطی مصوبه مولدسازی با فروش این فضاها و هزینه کردن پول به‌دست آمده در راستای نیازهای دانش‌آموزان می‌تواند اقدام صحیح و قابل دفاعی باشد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی