| کد مطلب: ۲۲۲۵

گام اول جمهوری‌خواهان

در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا جمهوری‌خواهان توانستند اکثریت کنگره را به‌دست آورند

در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا جمهوری‌خواهان توانستند اکثریت کنگره را به‌دست آورند

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا با تسلط جمهوری‌خواهان بر اکثریت کرسی‌های کنگره آمریکا به پایان رسید. در ساعات پایانی روز گذشته، اینطور به نظر رسید که جمهوری‌خواهان توانسته‌اند با کسب بیش از 204 کرسی کنگره آمریکا، اکثریت را از آن خود کنند. نتایج انتخابات مجلس سنا هنوز مشخص نیست، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا دموکرات‌ها در سنا دست برتر را داشته باشند. هر چند انتخابات مجلس سنای آمریکا احتمالا به دور دوم کشیده خواهد شد. رقابت نامزدهای مجلس سنا در ایالت‌های نوادا و آریزونا بسیار تنگاتنگ و نزدیک بود و در ایالت جورجیا ممکن است به دور دوم بکشد که نتیجه آن در ماه دسامبر مشخص می‌شود. نتیجه این انتخابات تاکنون نشان می‌دهد «موج قرمزی» که جمهوری‌خواهان به آن امید داشتند، تحقق پیدا نکرد. آخرین امید جمهوری‌خواهان برای به دست آوردن مجلس سنای آمریکا با پیروزی جان فرتمن، معاون فرماندار پیشین پنسیلوانیا از حزب دموکرات بر محمت آز، شخصیت تلویزیونی و جراح قلب جمهوری‌خواه، از دست رفت. جمهوری‌خواهان با توجه به اینکه به کرسی‌های کمتری برای به دست آوردن کنترل مجلس نمایندگان نیاز داشتند اما در کل در این انتخابات بسیار ضعیف عمل کردند. از سوی دیگر مشارکت بالای حامیان دموکرات‌ها باعث شد تا نمایندگان این حزب نفس عمیقی بکشند. انتخابات کنگره آمریکا برای جو بایدن شب خوبی را رقم زد، ولی برای دونالد ترامپ خجالت‌آور بود. با اینکه بسیاری از نامزدهای جمهوری‌خواه وعده‌هایی را داده بودند، اما در روز انتخابات نتوانستند خشم خود را به پیروزی برای رای‌هایشان تبدیل کنند. جمهوری‌خواهان می‌توانند برنده مجلس نمایندگان آمریکا باشند، اما این پیروزی قاطعانه نبود.

ترامپ دیگر تاثیر کافی را ندارد

دونالد ترامپ همچنان یکی از شخصیت‌های اثرگذار حزب جمهوری‌خواه است و همانطور که انتظار می‌رود ممکن است یکی از گزینه‌های محبوب حزب جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری باشد؛ البته اگر دوباره نامزد شود. اما جایگاه ترامپ بعد از انتخابات روز گذشته بسیار ضعیف‌تر شده است‌. به گزارش پلیتیکو، حقیقت این است که اگر دخالت‌های رئیس‌جمهور پیشین آمریکا وجود نداشت، می‌توانست نتیجه بهتری برای جمهوری‌خواهان رقم بخورد. فقط کافی است به عملکرد نامزدهای سنتی‌تر جمهوری‌خواه در ایالت‌هایی نگاه کنیم که با نامزدهای مورد حمایت ترامپ رقابت کرده‌اند. مثلا برایان کمپ، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت جورجیا که با تغییر ندادن نتایج انتخابات 2020، ترامپ را به‌شدت عصبانی کرده بود، به‌راحتی توانست رقیب دموکرات خود استیسی آبرامز را شکست دهد. چاک کافلین، استراتژیست کهنه‌کار جمهوری‌خواه در ایالت فینکس می‌گوید: «این انتخاباتی است که خلاف جهت حزب حاکم در کاخ سفید حرکت می‌کند. اما در انتخابات ریاست‌جمهوری اتفاق‌های دیگری می‌افتد. ترامپ دیگر پشتوانه کافی را ندارد.» انتخابات روز سه‌شنبه از آنچه انتظار می‌رفت، نتیجه بهتری برای دموکرات‌ها داشت و امکان شکل‌گیری حمایت‌هایی از بایدن را به وجود آورد. اما به سختی می‌توان گفت که مشارکت بهتر دموکرات‌ها نسبت به پیش‌بینی‌ها به خاطر عملکرد خوب یا بد بایدن بوده است. میزان محبوبیت بایدن که به 41درصد می‌رسد، بسیار ناامیدکننده بوده است. بایدن این ماه 80ساله می‌شود و اکثر دموکرات‌ها اوایل این ماه اعلام کردند که ترجیح می‌دهند شخص دیگری از حزب دموکرات نامزد انتخابات آینده باشد.

اما موضوعی که به نفع بایدن شد، عدم تمایل دموکرات‌ها برای انجام اقدامی بود که می‌توانست به بایدن یا به کل حزب آسیب بزند. این ضرورت الان از بین رفته است. با اینکه هیچ دموکرات برجسته‌ای کاری برای آسیب‌زدن به بایدن انجام نمی‌دهد، اما فشارها برای کناره‌گیری بایدن به‌ویژه از سوی چپ‌گراها بیشتر خواهد شد؛ موضوعی که هم‌اکنون در حال رخ دادن است. یک گروه چپ‌گرا که در انتخابات 2020 تلاش کرده بود تا ترقی‌خواهان را راضی کند از بایدن حمایت کنند، از روز گذشته تبلیغات دیجیتالی خود درباره محبوبت بسیار کم بایدن و نشان دادن او به عنوان مقامی ضعیف را آغاز کرده‌ است.

مشارکت بالای دموکرات‌ها

در تمام طول سال سوال بزرگی برای دموکرات‌ها وجود داشت که چه کسی به آنها رای می‌دهد. در انتخابات‌های میان‌دوره‌ای سال‌های 2010 و 2014، میزان مشارکت در انتخابات میان‌دوره‌ای 20درصد نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری کاهش داشتند. اما میزان مشارکت در انتخابات 2018 که در نتیجه آن دموکرات‌ها کنترل مجلس سنا را به دست آوردند، بی‌سابقه بود. تحقیقات اولیه شرکت کاتالیست نشان می‌دهد که میزان مشارکت در انتخابات روز سه‌شنبه نیز همانند سال 2018 بوده است. بسیاری از تحلیل‌گران حالا فکر می‌کنند به وضعیتی پایدار در برگزاری انتخابات‌ها رسیده‌اند که میزان مشارکت به دلیل ترس هر کدام از احزاب از دیگری بالاتر رفته است.

افراط‌گرایی یک مشکل دموکراتیک است

در روزهای پایانی کمپین‌های انتخاباتی، دموکرات‌ها خود را گزینه اصلی در برابر افراط‌گرایی‌های حزب جمهوری‌خواه می‌دانستند. اما با وجود لغو قانون سقط جنین و صدها نامزد «انکارکننده انتخابات 2020» در حزب جمهوری‌خواه، رای‌دهندگان نشان دادند که با دموکرات‌ها هم‌نظر نیستند. نتایج اولیه نظرسنجی‌های پس از رای‌گیری نشان دادند که رای‌دهندگان به طور مساوی معتقدند دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بیش از حد افراطی شده‌اند؛ آینه‌ای از نظرسنجی دیگری که درست قبل از انتخابات توسط گروهی با گرایش‌های چپ-میانه انجام شد و نشان داد که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به‌طور مساوی از میانه فاصله گرفته‌اند. سقط جنین که در صدر نگرانی‌های رای‌دهندگان و درست بعد از تورم اقتصادی قرار داشت، به رای‌های جمهوری‌خواهان ضربه زد. برخی از انکارکنندگان انتخابات 2020 نیز شکست خوردند. اما دموکرات‌ها هم برای رای‌دهندگان، حزب قابل قبولی نبودند. بخشی از آن مربوط به میزان جرم و جنایت است. جمهوری‌خواهان در سراسر آمریکا با استفاده از تصاویر سیاه و سفید و غیرشفاف و فیلم‌های دوربین‌های مداربسته، تبلیغاتی را علیه کمپین‌های دموکرات‌ها از جمله «بودجه پلیس را متوقف کنید»، اصلاح قوانین مربوط به وثیقه و افزایش نرخ جرم و جنایت راه انداختند. این تبلیغات هیچ فایده‌ای نداشتند و در حد انتظار جمهوری‌خواهان نیز اثر نکردند.

دموکرات‌ها در جذب هوادار موفق نبوده‌اند

با اینکه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا شب نسبتاً خوبی را برای دموکرات‌ها رقم زد اما بزرگترین باخت دموکرات‌ها در جغرافیاست. دموکرات‌ها توانستند موقعیت خود را در برخی از حوزه‌های انتخاباتی 2020 حفظ کنند اما در دو ایالت بزرگ که سال‌ها تلاش کردند تا به رقیب اصلی تبدیل شوند، داستان متفاوتی رقم خورد. جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها را از نقشه فلوریدا پاک کردند و در ایالت تگزاس برخلاف چهار سال پیش که رقابت تنگاتنگی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها وجود داشت، با شکست بتو اورورک، آبی شدن این ایالت نیز بر باد رفت. در نتیجه در انتخابات 2024 رقابت بسیار سختی در تگزاس و فلوریدا خواهند داشت. با توجه به مزیت‌های جمهوری‌خواهان در این دو ایالت دیگر کاری از دست دموکرات‌ها برنمی‌آید. محاسبات انتخابات مجلس نمایندگان تاکنون به نفع جمهوری‌خواهان بوده است. جیمی راسکین، نماینده دموکرات ایالت مریلند می‌گوید: «حزب دموکرات بعد از ترامپ بسیار تندتر و مبارزتر شده است. آنها کهنه‌کاران سرسختی هستند که دقیقا می‌دانند چرا در سیاست فعالیت می‌کنند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی