| کد مطلب: ۴۴۱۷

دستگاه‌‏های امنیتی به ماجرای مسمومیت ورود کردند

شکایت 30 خانواده در پی مسمومیت‌ دانش‌آموزان قمی

شکایت 30 خانواده در پی مسمومیت‌ دانش‌آموزان قمی

نزدیک به سه ماه از وقوع سلسله‌حوادث مرتبط با مسمومیت دانش‌آموزان قم می‌گذرد. مساله‌ای که به نظر می‌رسد دبیرستان‌ها و هنرستان‌های این شهر را نشانه گرفته است. بنا به اظهارات سخنگوی دستگاه قضا، تاکنون 30 خانواده درباره این رخداد به دادسرای قم شکایت کرده‌اند. یک منبع آگاه نیز در این باره به هم‌میهن گفت:‌‌ «حوادث مشابه در مدارس راهنمایی تکرار شده است. به همین دلیل دستگاه‌های امنیتی به موضوع حساس شده و ورود کرده‌اند.»
از ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در قم نمی‌توان به‌سادگی گذشت. حوادثی که طی آنها تاکنون بیش از 200 دانش‌آموز دچار مسمومیتی ناشناخته شده‌اند و هنوز علت قطعی این اتفاق مشخص نیست. این ماجرای به شدت نگران‌کننده و حساسیت‌برانگیز از نهم آذر‌ماه شروع شد و تا روز 23 بهمن‌ماه ادامه داشته است. اولین قسمت از سریال‌ مسمومیت دانش‌آموزان در قم نهم آذر‌ماه رخ داد. زمانی که 18 نفر از دانش‌آموزان دختر هنرستان نور قم، با علائم مسمومیت به بیمارستان ولی‌عصر این شهر منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند. ‌آن زمان حال عمومی همه دانش‌آموزان خوب اعلام شد. عبدالله صادقخانی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک قم درباره علت این حادثه بیان کرد: «علت اولیه این حادثه بر اساس نظر پزشکان و علائم بالینی، مسمومیت این دانش‌آموزان بوده که در حال بررسی بیشتر موضوع هستیم.»
هشتم بهمن‌ماه بار دیگر خبر مسمومیت ۱۵ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه فاطمیه صفاشهر قم منتشرشد. این دانش‌آموزان با علائم تهوع، استفراغ و سرگیجه به مراکز درمانی منتقل شدند که پنج نفر آنها عصر همان روز از بیمارستان ترخیص شدند. حال عمومی سایر دانش‌آموزان خوب اعلام شد. دو روز بعد یعنی دوشنبه 10 بهمن ماه نیز 17 دانش‌آموز و یک معلم در همین مدرسه دچار مسمومیت شده و به مراکز درمانی منتقل شدند. به‌دنبال این اتفاقات در تاریخ 12 بهمن جلسه‌ای در دادستانی استان قم با محوریت بررسی ابعاد و علل بروز این حادثه و راهکارهای پیشگیری از حوادث مشابه برگزار شد. ۱۲ بهمن‌ماه جلسه‌ای با محوریت بررسی ابعاد و علل بروز چهار حادثه مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس فاطمیه و نور قم و راهکارهای پیشگیری از حوادث مشابه با حضور دادستان عمومی و انقلاب قم، معاون استاندار قم، مسئولانی از پدافند غیر‌عامل، دانشکده علوم پزشکی، آتش‌نشانی و آموزش و پرورش استان در دادسرای قم برگزار شد. نکته آنکه ظهر همان روز هفت دانش‌آموز و یک معلم در دبیرستان دخترانه بلقیس برقعی قم دچار مسمومیت شدند و به مراکز درمانی انتقال یافتند. آنها نیز همچون دانش‌آموزان سایر مدارس علائمی همچون تهوع، سرگیجه، سردرد و بی‌حسی در اندام‌ها داشتند اما درحالیکه این حادثه پنجمین حادثه از مسمومیت‌های دانش‌آموزی در قم عنوان شده بود همچنان علت این اتفاقات مشخص نبود. حادثه بعدی صبح روز 16 بهمن در دبیرستان دخترانه قرائتی در پردیسان قم رخ داد و علت آن نیز در رسانه‌ها مسمومیت با گاز سمی بیان شد. همزمان با این رویداد، حوادث مشابهی در مدارس میثم در منطقه سالاریه و دو مدرسه طاها و امامی رخ داده بود که علت آن در رسانه‌ها استنشاق گازی مسموم عنوان شد. از این تعداد سه مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه است. در اخبار منتشر‌شده بر این موضوع نیز تاکید شد که طی بررسی‌های تخصصی توسط آتش‌‌نشانی و مرکز بهداشت استان در چهار مدرسه هیچ نوع آلودگی شناسایی نشده و تنها در مدرسه دخترانه امامی به علت نقص در سیستم گرمایشی سه دانش‌آموز به‌دلیل مسمومیت با منوکسیدکربن به بیمارستان اعزام شده‌اند. همچنین اعلام شد بنابر اعلام متخصصان اورژانس ۱۸ دانش‌آموز‌ مدرسه دخترانه میثم‌تمار قم به‌دلیل عدم مدیریت مناسب شرایط دچار اضطراب شده‌اند و از سه مدرسه دیگر هم هیچ دانش‌آموزی به بیمارستان اعزام نشده‌اند. این مورد ششمین حادثه از سلسله‌حوادث مذکور بود.

61 دانش‌آموز مسموم در یک روز

یک روز بعد یعنی 17 بهمن‌ماه مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم از انتقال ۶۱ دانش‌آموز با علائم مسمومیت در هشت مدرسه قم به مراکز درمانی خبر داد. او گفته بود: «در حال حاضر ۴۷ دانش‌آموز در مراکز درمانی استان قم تحت نظر پزشکان هستند و حال عمومی آنان مساعد است. نمونه‌های آزمایشگاهی جهت تشخیص علت حادثه از دانش آموزان تهیه شده است. یافته‌های اولیه از حوادث قبلی و مشابه وجود گاز منوکسیدکربن در تعدادی مدارس است و بررسی‌ها برای شناسایی علت‌های احتمالی دیگر نیز ادامه دارد.»
تکرار این حوادث نگران‌کننده به حدی بود که احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس را نیز به واکنش واداشت؛ او دراین‌باره گفت: «‌مسمومیت دانش‌آموزان قم مشکوک است و همه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و بهداشت و درمان و مجموعه کلانتری و آتش‌نشانی پیگیر هستند تا مبدا این مسئله را پیدا کنند. در این باره نظرات مختلفی بیان می‌شود؛ وزیر آموزش و پرورش به بنده گفت که موضوع به‌دلیل استنشاق گاز آمونیاک است و دیگری می‌گوید علت، استنشاق دی‌اکسید کربن است که از سیستم‌های گرمایشی مدارس است اما هنوز علت قطعی را به ما نگفته‌اند.» امیرآبادی تاکید کرد: «‌ما از وزرای بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و اطلاعات برای پاسخ به مجلس سوال کردیم اما درباره بحث‌های کلی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و درمانی استان جلسات مستمر داشته و پیگیری می‌کنند. هنوز نتیجه قطعی به‌دست نیامده است. این اتفاق مشکوک است.»

مسمومیت 84 دانش‌آموز طی دو روز متوالی

سریال حادثه مسمومیت دانش‌آموزان قمی اما به قسمت آخر نرسید و روز سه‌شنبه ۲۲ آذرماه خبری مبنی بر مسمومیت ۵۱ نفر از دانش آموزان هنرستان د‌خترانه نور از سوی روابط عمومی آموزش و پرورش قم منتشر شد. این درحالی بود که اولین حادثه نیز در روز 9 آذر و با مسمومیت 18 دانش‌آموز این مدرسه رخ داده بود. یکی از دانش‌آموزان این مدرسه در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: «‌علاوه بر تنگی نفس، درد پای زیادی دارد.» قطار حوادث در 23 بهمن ماه نیز به راه خود ادامه داد و بار دیگر مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم از بروز حادثه‌ای دیگر و مسمومیت مجموعا ۳۷ دانش‌آموز خبر داد. او در این روز گفت: «این مرحله از علائم مشکوک به مسمومیت در مدارس قم بسیار خفیف‌تر از دفعات قبلی و به‌خاطر آگاهی‌های قبلی، وضعیت عمومی دانش‌آموزان مطلوب است.»

تجمع والدین دانش‌آموزان قمی در مقابل فرمانداری

مجموع این حوادث و استرس‌ها بالاخره کاسه صبر والدین قمی را لبریز کرد و آنها روز گذشته 25 بهمن‌ماه در برابر فرمانداری قم تجمع کردند و خواستار رسیدگی مسئولان استان به موضوع مسمومیت‌های دانش‌آموزان در مدارس مختلف شدند. عباس ذاکریان، فرماندار قم و علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش قم در جمع این شهروندان حاضر شده و روند اقدامات انجام‌شده توسط مسئولان استان و پیگیری‌های صورت‌گرفته را از ابتدا تا کنون برای شناسایی عامل و جلوگیری از حوادث هفته‌های اخیر برای خانواده‌ها تشریح کردند. والدین نیز تا مشخص شدن ابعاد کامل ماجرا خواستار غیرحضوری شدن مدارس شدند. در ادامه، قوه قضائیه هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. مسعود ستایشی، سخنگوی دستگاه قضایی کشور درباره این حوادث از طرح شکایت 30 خانواده در دادسرای قم خبر داد: «دادستان و بازپرس با همکاری ضابطین مربوطه و با مساعدتی که آموزش و پرورش داشته در حال بررسی ابعاد آن هستند. مراکز امنیتی و اطلاعاتی و قضایی و پزشکی قانونی در این خصوص جلسات خوبی گذاشتند و کار با دقت پیگیری می‌شود و به محض حصول نتیجه اعلام می‌شود.»

شایعاتی درباره مسمومیت در مدارس راهنمایی

یک منبع آگاه درباره مسمومیت‌های مکرر در مدارس قم به هم‌میهن گفت: «‌دانشگاه علوم پزشکی وجود گاز آمونیاک در این مدارس را رد کرده است. هنوز هیچ‌کس به‌صورت قطعی نمی‌داند که ماجرا از چه قرار است اما آنچه ما را نگران می‌کند ادامه‌دار بودن این ماجراست. نماینده ما در مجلس هم از وزیر بهداشت و وزیر آموزش و پرورش طرح سوال کرده، ‌اما هنوز این فعالیت‌ها منتج به نتیجه نشده است. هنوز گزارش کاملی هم ارائه نشده است تا بدانیم ماجرا از چه قرار است. شنیده‌ام حتی موضوع به مدارس راهنمایی هم کشیده است اما هنوز اطلاعات هیچ‌کس دقیق نیست. فضای خوبی نیست. آقایان امیرآبادی و محبی به جد پیگیر ماجرا هستند. با توجه به اهمیت ماجرا دستگاه‌های امنیتی نیز به موضوع ورود کرده‌اند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی