| کد مطلب: ۳۹۸۹

از جامعه چه خبر؟

از جامعه چه خبر؟

هشدار سازمان جهانی بهداشت پاک کردن صورت مسئله توزیع ۲۰میلیارد نخ سیگار قاچاق

Tedros Adhanom Ghebreyesus

هشدار سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داده است که به‌رغم روشنگری‌ها و تلاش‌های فراوان هنوز هم بسیاری از مواد غذایی در جهان حاوی چربی‌های ترانس یا غیراشباع مصنوعی هستند که خطرناک و سمی محسوب می‌شوند. بنا بر اعلام این سازمان، پنج میلیارد نفر از جمعیت هشت میلیارد نفری در جهان از حفاظت کافی در برابر چربی‌های ترانس برخوردار نیست. پیامدهای مصرف این نوع چربی‌ها سبب می‌شود، سالانه نیم میلیون نفر در جهان بر اثر مرگ زودرس جان خود را از دست بدهند. مصرف چربی‌های غیراشباع مصنوعی به‌ویژه سبب ابتلا به ناراحتی‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود. تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: «چربی‌های ترانس موادی سمی و کشنده هستند. وقت آن فرا رسیده که جلوی افزودن این چربی‌های مصنوعی به مواد غذایی در جهان گرفته شود.»

rashidi yoosef

پاک کردن صورت مسئله

یک کارشناس آلودگی هوا در مخالفت با تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا به منظور جلوگیری از تعطیلی مدارس گفته است، تغییر این استانداردها نوعی پاک کردن صورت مسئله به‌جای انجام اقدامات لازم بر کاهش انتشار آلودگی هواست. به گزارش ایسنا، یوسف رشیدی در واکنش به صحبت وزیر کشور مبنی بر ارائه طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیط‌زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا گفت: «موافقت یا مخالفت ما به این طرح آورده‌ای نداشته و تاثیری بر روند کار ندارد اما درهرصورت تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا نوعی پاک کردن صورت‌مسئله به‌جای انجام اقدامات لازم بر کاهش انتشار آلودگی هواست.» او ادامه داد: «تغییر استانداردها برای کاهش آلودگی هوا اقدام جالبی نخواهد بود. ما باید تمام تلاش خود را صرف کاهش انتشار آلودگی کنیم تا کیفیت هوا مطلوب شود. با تغییر استانداردها منابع انتشار ثابت و متحرک آلودگی کم نمی‌شوند و نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.»

tajdar

توزیع ۲۰میلیارد نخ سیگار قاچاق

رئیس انجمن دخانیات گفته است، سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد سیگار قاچاق و ۱۰۰هزار تن تنباکوی قاچاق در کشور توزیع شود. محمدرضا تاجدار در این باره گفت: «در ۹ماهه امسال ۵۲ میلیارد و ۲۳۵ میلیون نخ سیگار تولید شد که در مقایسه با میزان تولید در سال گذشته که ۴۵میلیارد و ۵۸۸ میلیون نخ بود رشد ۱۵درصدی را نشان می‌دهد.» او ادامه داد: «در ۹ماهه امسال تنباکوی معسل سه میلیون و ۱۰۱ هزار و ۵۶۲ کیلوگرم تولید داشتیم که در مقایسه با پارسال که سه میلیون و ۴۹۴ هزار و ۲۲۳ کیلوگرم بوده افت ۱۱درصدی را نشان می‌دهد. رشد تولید سیگار ناشی از عدم افزایش مالیات در سال جاری بود و هر آنچه قرار بود ازطریق افزایش قیمت رخ دهد مجموعه تولید با افزایش تولید آن را جبران کرد. اما در حوزه تنباکو آمار نشان می‌دهد افزایش نرخ مالیات موجب کاهش تولید شده است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی