| کد مطلب: ۲۸۰۹

از جامعه چه خبر؟

از جامعه چه خبر؟

دست دولت در جیب معلولان منابع زیرزمینی، آب رفتند انتقاد از رهاشدگی کرونا

morovati

دست دولت در جیب معلولان

بهروز مروتی، مدیر کمپین افراد دارای معلولیت می‌گوید، فقط دوهزارو ۸۷۰ میلیارد تومان از نیاز ۶۰هزار میلیاردی برای اجرای صحیح قانون حمایت از معلولان در بودجه تامین شده است. او در این باره گفت: «برای پیگیری مطالبات به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده‌ و شکایتی طرح کردیم، اما متاسفانه در رای بدوی و نهایی شکایت ما رد شد، البته همچنان پیگیر آن هستیم. حتی بعد از شکایت ما به دیوان عدالت اداری، سازمان بهزیستی متوجه شد در نهایت ما می‌توانیم بهزیستی را به پرداخت حداقل دستمزد محکوم کنیم، چون اینها احساس خطر کردند، آن‌هم در شرایط کنونی کشور که همه توجه‌ها به سمت دیگری جلب شده است آئین‌نامه‌ای را برای تغییر قانون پیشنهاد کرده‌اند.» به گزارش خبرآنلاین، او ادامه داده است: «موضوع دیگری که جامعه معلولان با آن مواجه هستند سوءمدیریت در سازمان بهزیستی است که سبب شده ما نتوانیم عملکرد خوبی از این سازمان ببینیم، به‌نظرم بیش از ۹۰درصد مددجوها از عملکرد سازمان بهزیستی ناراضی هستند.»

ghanat

منابع زیرزمینی، آب رفتند

محمود زارعی، پژوهشگر اقتصادی می‌گوید، توسعه نیافتن متناسب با آمایش سرزمینی، وجود نداشتن هماهنگی بین‌بخشی، خرد بودن اراضی کشور، بی‌توجهی نسبت به برخورد با متخلفان و اتکا به سیاست مدیریت عرضه به‌جای مدیریت تقاضا، بخشی از انباشت مشکلات مدیریتی است که در طول زمان موجب تعمیق مشکلات آبی کشور شده و از سوی دیگر سوگیری شناختی مردم نسبت به فراوانی و در دسترس‌بودن آب، تک‌بعدی‌نگری نسبت به بحران آب و عدم دخیل‌سازی تغییرات اقلیمی در محاسبات ذهنی خود منجر به مصرف بی‌باکانه آب در کشور شده است. او با بیان اینکه آنچه رخ‌ داده حاصل سال‌ها انباشت مشکلات مدیریتی و فرهنگی است، گفته حل بحران فردا نیازمند تدبیر امروز است: «کاهش منابع زیرزمینی آب در استان‌های وابسته و وقوع فرونشست می‌تواند چالش‌های جبران‌ناپذیری را ایجاد کند، هر چند در سال‌های اخیر اقداماتی در این راستا انجام شده، اما روند نزول آب‌های زیرزمینی و پیامدهای آن گویای وجود چالش‌های بی‌شمار در این حوزه است.»

soori

انتقاد از رهاشدگی کرونا

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به خطر خیز مجدد کرونا در کشور نسبت به بی‌تفاوتی در این باره انتقاد کرد. به گزارش ایلنا، حمید سوری درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: «در چین راهبردهای صفر مبتلا که ناموفق بود موجب طغیان جدید بیماری و ورود بیش از 10میلیون نفر به قرنطینه شد. در حال حاضر طغیان‌هایی از بیماری در برخی دیگر از کشورهای شرق آسیا مشاهده شده است، بنابراین امکان دارد ما هم در ایران شاهد طغیان‌هایی از بیماری باشیم.» او ادامه داد: «ما باید چنین آمادگی داشته باشیم تا دوباره همانند سال 98 غافلگیر نشویم. هم باید اوضاع اپیدمی را در شرق و جنوب شرقی آسیا رصد کنیم و هم اینکه ساختارهای بهداشتی و درمانی و جامعه خود را برای این موضوع آماده کرده و آماده نگه داریم. متأسفانه به نظر می‌رسد یک نوع رهاشدگی در کنترل اپیدمی حاصل شده و به نوعی با موارد جدید و مصون نگه داشتن جامعه به محض ورود ویروس جدید یا واریانت‌ها امکان مقابله نداشته باشیم.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی