| کد مطلب: ۴۴۵۷

اعلام وضعیت نارنجی

سازمان هواشناسی از بارش شدید در 16 استان کشور خبر داد

سازمان هواشناسی از بارش شدید در 16 استان کشور خبر داد

بارش برف آژیر نارنجی را در ایران به‌صدا درآورد. فقط چهارمحال‌و‌بختیاری نبود که برف چندمتری را تجربه کرده و برخی از شهرها و روستاهایش زیر تلی از برف مدفون شده، بلکه ساکنان شهرهای دیگر حتی تهران در برف امسال غافلگیر شدند تا مسئولانی که ادعا می‌کنند این‌بار غافلگیر نشده‌اند هم در خدمت‌رسانی کم آورند. بنا به تصاویر منتشرشده در برخی مناطق کشور از جمله چهارمحال‌و‌بختیاری و اصفهان مردم با بارش بیش از دومتر‌ برف مواجه و زندگی‌شان متأثر از بی‌تدبیری مسئولان از روند عادی خارج شده است، به‌طوری‌که هشدار تخلیه منازل در برخی از مناطق اعلام شده است. در این شرایط درصورتی‌که این بارش‌ها تداوم داشته باشد با بحران جدی مواجه خواهیم شد. این در حالی است که مردم به‌دلیل نبود تجهیزات موردنیاز در زمان بحران بارش‌های برف و باران دچار مشکلات متعددی می‌شوند.

کنار بارش برف، زلزله خوی، دماوند و تهران نیز به‌جای خود به تهدید تبدیل شده است. زلزله‌هایی که اگر قدرت‌شان بیش از این شود حتماً به فاجعه‌ای در سرما تبدیل می‌شود؛ درست مانند زلزله خوی. قرار بود بارش برف، تن ایران را سیراب کند، اما همان «زمستان سختی» که برخی از مسئولان برای اروپا پیش‌بینی کرده بودند راهش را کج کرد و به ایران آمد. در این میان همان مسئولان بدون توجه به این دو معضل که گریبان بسیاری از هموطنان‌مان را گرفته است، دنبال برنامه‌های ازپیش‌تعیین‌شده خود هستند. درست زمانی که تهران یخ زده بود، شهردار تهران در اختتامیه جشنواره فجر حضور داشت و یکی از اعضای شورای شهر تهران در توئیتی به «سرگرم بودن در پستوی پشتی اتاق شهردار تهران برای تقسیم غنائم و پست‌های مدیریتی و انتصاب شهرداران مناطق» اشاره کرد. برخی از نیروهای امدادی نیز به کشور سوریه و ترکیه رفته‌اند تا به زلزله‌زدگان این دو کشور خدمت‌رسانی کنند؛ درحالی‌که هموطنان خودمان در ایران با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. از ‌سویی تجهیزات فرسوده و گاه مستهلک‌‌ استان‌ها هم به بلای جان تبدیل شده و کاری از پیش نمی‌برد.

کوهنوردی فعلاً ممنوع شد

سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای زنگ هشدار نارنجی‌ را با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، شمال‌غرب فارس، جنوب اصفهان به‌صدا درآورده و هشدار داد: «طی پنج‌شنبه (۲۷ بهمن‌ماه) بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعدوبرق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف در این استان‌ها پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی انسداد راه‌های روستایی و اختلال حمل‌ونقل بین‌شهری و درون‌شهری، رخداد بهمن، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، خسارت به صنعت کشاورزی، اختلال در انتقالِ حامل‌های انرژی و احتمال شکستن شاخه‌های درختان بر اثر سنگینی بار برف دور از انتظار نیست. به توصیه سازمان هواشناسی آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال حامل‌های انرژی، خودداری از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آب‌روها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی از جمله نمک‌پاشی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول در دستور کار قرار گیرد.»
سازمان هواشناسی در هشدار نارنجی‌رنگ دیگری نسبت به وزش باد شدید و توفانی شدن خلیج‌فارس اخطار داد. «از پنج‌شنبه تا دوشنبه (۲۷ بهمن تا اول اسفندماه) ارتفاع موج در فراساحل خلیج‌فارس به دو تا سه متر می‌رسد. در روزهای شنبه و یکشنبه (۲۹ و ۳۰ بهمن‌ماه) پیامد سرعت باد افزایش ارتفاع امواج در سواحل را تا دو متر و در فراساحل به دو تا سه‌ متر می‌رساند. در این مدت از انجام فعالیت‌های تفریحی در دریا نظیر غواصی و شنا خودداری شود. همچنین اعمال محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل نیز توصیه می‌شود.»

بارندگی در ۱۶ استان

سازمان هواشناسی اما یک هشدار زردرنگ هم داشته و طی این هشدار اعلام کرده است: «بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعدوبرق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف پنج‌شنبه (۲۷ بهمن‌ماه) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، یزد، شرق اصفهان، شرق سمنان، ارتفاعات گیلان، مازندران، تهران و البرز و جمعه (۲۸ بهمن‌ماه) در مناطق مرکزی فارس، شمال کرمان، خراسان جنوبی، شمال و جنوب خراسان رضوی و خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال آب‌گرفتگی معابر محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق وجود دارد. بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مسئول، احتیاط در سفرها، به‌همراه داشتن تجهیزات کافی هنگام مسافرت با خودرو، اتخاذ تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق را توصیه می‌کند.»

راه‌هایی که بسته‌اند

بارش برف در برخی از استان‌ها به بیش از دو متر رسیده به‌گونه‌ای که راه‌های روستاها و شهرهای کوچک بسیاری را مسدود و امدادرسانی به ساکنان آن را دشوار کرده است. جاده پاتاوه - دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد بر اثر ریزش کوه مسدود شده است.
لرستان: راه ارتباطی ساکنان ۴۷۵ روستا شامل ۳۰۰ روستا در الیگودرز، ۹۵ روستا در ازنا و ۸۰ روستا در شهرستان خرم‌آباد مسدود شده است.
اصفهان: راه ۱۵۵ روستا در شهرستان‌های فریدون‌شهر، فریدن، بوئین میان‌دشت، شادگان و سمیرم و بخش‌هایی از پادنا مسدود است. کولاک و برف راه‌های هفت روستا را بسته و دو هزار نفر در این روستا‌ها در محاصره هستند و با توجه به اینکه امکان حضور هوایی نیست، در برخی مناطق بیش از پنج متر برف و ریزش بهمن داشته است.
البرز: ۱۰ راه روستایی در محور کرج-چالوس و هفت مسیر روستایی در طالقان به‌دلیل بارش سنگین برف مسدود شده است.
قزوین: برف و کولاک موجب انسداد ۱۸۶ راه ارتباطی شد که ۱۷۵ مسیر ارتباطی روستایی بازگشایی شد و ۱۱ راه روستایی استان همچنان مسدود است.

دستور رئیس دولت از چین

سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت در تماس‌های تلفنی جداگانه از چین با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری در جریان آخرین وضعیت مناطق محاصره‌شده در برف در این استان قرار گرفت. رئیس‌جمهور در این تماس‌ها دستورات لازم را برای بسیج همه امکانات استان چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار برای حل مشکلات صادر کرد.

تخلیه خانه‌ها در کوهرنگ

بارش‌ها در برخی مناطق کشور از جمله کوهرنگ مردم را در خانه‌هایشان حبس برفی کرد و حتی برف به سقف خانه‌ها رسیده است. این وضعیت آن‌قدر نگران‌کننده شده که احتمال خرابی منازل در برخی از روستاها وجود دارد. مسعود مثنوی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت کوهرنگ گفت: «در حال حاضر اولویت هشدار تخلیه خانه‌هایی است که ممکن است دچار ریزش شوند، در روستایی مثل نیاکان احتمال سقوط بهمن وجود دارد و در حال هماهنگی هستیم که مردم نیز همکاری می‌کنند. تاکنون چند خانواده از روستاهای استان امدادرسانی شدند و در روستای دهنو دو خانوار، هفت خانوار در روستای نیاکان و سه خانوار در فانی‌آباد تخلیه اضطراری شدند. معمولاً خانوارها به خانه اقوام و... می‌روند و تا زمان بارندگی در خانه اقوام می‌مانند اما اگر نیاز باشد حتماً اسکان اضطراری داده می‌شوند.»

انتقاد از نبود تجهیزات برف‌روبی

محمدیعقوب باقری، سخنگو و نماینده چهارمحال‌و‌بختیاری در شورای‌عالی استان‌ها در گفت‌وگو با هم‌میهن از ارسال نشدن تجهیزات به چهارمحال‌و‌بختیاری گلایه و تأکید کرد: «سیل، برف و سختی آن گریبان مردم چهارمحال‌و‌بختیاری را می‌گیرد اما آب این استان برای کشاورزی، صنعت و احیای یزد، اصفهان و کرمان منتقل می‌شود. ولی دریغ از کمک و همدردی این استان‌ها یا اختصاص تجهیزات برای مقابله با بحرانی که در چهارمحال‌و‌بختیاری به‌وجود آمده است.»
او افزود: «تجهیزاتی که بعد از این اتفاقات به استان برسد به‌درد نمی‌خورد. ما حالا به این تجهیزات نیاز داریم. حتی اگر تجهیزات هم بیاید شهرستان‌ها آن‌قدر از نظر زیرساخت‌ها محروم‌اند که به‌سختی می‌توان این تجهیزات را به‌کار گرفت. اگر یک بارندگی رخ دهد تمام شهرستان‌هایی را که در حال حاضر با بحران برف روبه‌رو هستند آب می‌گیرد و شاید یک فاجعه انسانی رخ دهد.»
سخنگوی شورای‌عالی استان‌ها با انتقاد از نحوه توزیع تجهیزات در برخی از مناطق محروم کشور، تأکید کرد: «نمایندگانی که در صحن مجلس واکنش‌های تندی نسبت به توزیع آب دارند، امروز کجا هستند که وضیعت مردمی را ببینند که بدون تجهیزات در بدترین شرایط به‌سر می‌برند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی