| کد مطلب: ۴۷۸۵

مصلحت تغییر

مصلحت تغییر

نگاهی به مواضع سیداحمد علم‌الهدی و سیداحمد خاتمی در دو دولت

نگاهی به مواضع سیداحمد علم‌الهدی و سیداحمد خاتمی در دو دولت

«گرانی‌های افسارگسیخته حاصل مذاکرات است، مشکل معیشتی کشور فقط با مقاومت حل می‌شود نه با مذاکره با آمریکا.» این جمله‌ای است که سیداحمد خاتمی در آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری حسن روحانی (اردیبهشت 1400)، در واکنش به افزایش قیمت ارز و گرانی‌های ایجادشده در بازار گفته بود. حالا او در دوران ابراهیم رئیسی، موضعی دیگر گرفته و چند روز پیش گفت: «برخی جریان‌ها دنبال القای ناامیدی مردم از نظام و حاکمیت هستند؛ والله این دروغ است، انکار نمی‌کنیم که در نظام ما نیز عده‌ای ناراضی هستند اما اکثریت مردم همین‌ها هستند که در راهپیمایی حاضر شده‌اند.»
البته این روند تنها مربوط به احمد خاتمی نیست و نگاهی به مواضع گرفته‌شده توسط برخی از صاحبان تریبون نشان می‌دهد که آنها در برخورد با دولت‌ها رفتار متفاوتی داشته‌اند. سخنان این چهره‌ها حداقل در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی نشان می‌دهد شکل و شمایل برخوردها متفاوت با دوران فعلی بوده است و روند مشکلات را به‌گونه‌ای ترسیم می‌کردند که تمام تقصیرات روی ناکارآمد بودن دولت و دستگاه سیاست خارجی کشور بوده که برجام را امضا کرده‌اند. مانند احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد که در اردیبهشت 1398 گفته بود: «امروز در زندگی و معیشت خود دچار مشکلاتی هستیم که به آمریکا مربوط نیست؛ خرما که از آمریکا وارد نمی‌شود، چطور یک مرتبه کیلویی سی و چند تومان می‌شود؟»
اما امروز در نقطه مقابل مقصر وضعیت موجود در کشور به‌نوعی از زبان آنها دست‌های پنهان است و به قول آنها دولت در این وضع تقصیر چندانی نداشته و نهایت تلاش را برای برطرف کردن مشکلات انجام می‌دهد و آنچه رخ می‌دهد توطئه دشمن و یا به قول سیداحمد خاتمی: «اگر فقری هم هست، عاملش این کسانی‌اند که در اکثر این ۴۳ سال، قدرت دست‌شان بوده است.»
و یا در نمونه‌ای دیگر؛ سیداحمد علم‌الهدی در تشریح شرایط موجود گفته است: «الان یک کارگر با یک‌سوم مزد روزانه‌اش، برای ناهار حداقل یک چلوکباب می‌تواند بخورد؛ زمانی که در ایران، دلار هفت تومان بود، یک کارگر با یک‌سوم مزدش، فقط می‌توانست نان، پنیر و انگور بخورد‌‌.»
واکاوی مواضع تمام صاحبان تریبون طی 8 سال دولت حسن روحانی و 18 ماه حضور ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم، نیازمند کاری ویژه است، اما در این گزارش تلاش شده است تنها به سیر مواضع صورت‌گرفته توسط «سیداحمد علم‌الهدی و سیداحمد خاتمی» دو خطیب مشهور کشور پرداخته شود.

سيداحمد علم‌الهدي

6 شهريور 1394

دولت بر اساس بينشي که داشت تحولاتي را در سياست خارجي به وجود آورد و عزيزان در مسئله مذاکرات و توافق فعاليت‌هاي چشمگيري انجام دادند و مورد اعتماد مقام معظم رهبري نيز بودند، اما چيزي که در رفت‌وآمدها احساس مي‌شود ما را وحشت‌زده مي‌کند.

7 مهر 1394

نتيجه دو سال مذاکره اين نيست که مشکلات حل شده، بلکه تمام مشکلات سرجايش است و ده برابر به آن مشکلات اضافه شده است، اگر منصفانه به برجام نگاه کنيم، نتيجه‌اش اين مي‌شود، ما نسبت به اين موضوع اعتراضي نداريم که چرا اينگونه شد، چراکه رهبري اجازه مذاکره دادند و مکررا گفتند من به مذاکره‌کنندگان اعتماد دارم، اين دوستان امين رهبري بودند، ممکن است ما سربازان را جبهه بفرستيم و آنان در اين جبهه يا شکست بخورند يا اسير شوند و يا پيروز، اما اگر شکست خوردند يا اسير شدند نمي‌توانيم به آنان بگوييم چرا شکست خورديد.

23 مهر 1394

نفوذ بعد از برجام نيست و با خود برجام است چراکه خود مقام معظم رهبري فرمودند آمريکا قصد نفوذ در مسير اجراي برجام را دارد.

6 اسفند 95

اينجاست که مردم گله‌مند مي‌شوند، گله‌مندي به حدي مي‌رسد که مقام معظم رهبري هم مي‌گويند گله‌مندم، مي‌گويند خراش دل دارم، خراش دل رهبري به خاطر همين است؛ شما حساب کنيد در اين هواي سرد زمستان، يک خانواده‌اي هشت ساعت نه آب دارند و نه برق و نه گرم مي‌شوند، بعد بگويند اين به خاطر اين است که دولت‌هاي قبل نيامدند قرقره‌ها را تميز کنند و اين‌چنين شده است. قرقره‌ها را چند سال است تميز نکردند؟ مگر چهار سال نيست که مردم خوزستان از اين گردوغبار بي‌تاب شدند و بعد از چهار سال شما مي‌آييد و مي‌گوييد در دو نقطه مي‌تواند جهاد کشاورزي کاري کند که مشکل گرد و غبار حل شود، اين است که مقام معظم رهبري مي‌گويند خراش دل.

8 ارديبهشت 1396

مسئله حفظ انقلاب اسلامي براي مردم از همه امور نظير اقتصاد، معيشت، عمران، آباداني و امنيت كشور بالاتر است، زيرا هويت، عزت و منافع بين‌المللي ايران به توسعه و رشد انقلاب اسلامي بستگي دارد.

29 ارديبهشت 1396

مبارزه جدي با فقر، فساد و تبعيض از ديگر ويژگي‌هاي يك رئيس‌جمهور خوب است كه بايد قبل از اينكه با مردم برخورد قضائي داشته باشد عوامل فقر را شناسايي و با ثروت‌هاي انباشته، فرار مالياتي و مفسدان مقابله كند.

2 تير 1396

يک نمونه‌اش را ديديم، برجام شما شکست خورد، ما نمي‌خواهيم بگوييم از همان اول در اين برجام سوءاستفاده و خيانت بود، نه با اجازه مقام معظم رهبري اين طرح اقدام شد، اما طرح شما بود. از همان اول هم مقام معظم رهبري فرمودند آمريکا مورد اطمينان نيست و به جايي نمي‌رسد، شما خواستيد، سياست‌تان بود، اجرا کرديد و ديديد شکست خورد، ديگر در شکستش جاي حرفي نيست، لااقل بياييد در دولت دوازدهم سياست خارجي خودتان را عوض کنيد.

8 دي 1396

مطالبات مردم هم در مسئله مقابله با گراني و تأمين هستي‌شان در مال‌باختگي، مطالبات به‌حق است بدون چون‌وچرا. مردم حق‌دارند مطالبه کنند و بخواهند، عزيزان مسئول ما به مطالبات مردم توجه کنند که کارد به استخوان‌شان نرسد که بيايند وسط خيابان فرياد بزنند.

6 بهمن 1396

مردم با حرف راضي نمي‌شوند و بايد در عمل ببينند مشكلات معيشتي آنها و معضلات اقتصادي كشور در سراشيبي قرار گرفته و در حال برطرف شدن است. براي مسئولان، دولت، ملت و مجلس ما به تجربه ثابت کرد شکست در برجام را که ما به هر مقدار از قدرت خودمان تنازل کنيم، اين‌طور نيست که مشکلات معيشتي مردم حل شود، بلکه بيشتر مي‌شود، ما از فناوري هسته‌اي در برجام تنزل کرديم، مشکلات اقتصادي‌مان بيشتر شد که کمتر نشد.

3 فروردين 1397

اگر در حوزه مسائل اقتصادي نيز مشكلاتي وجود دارد به اين دليل است كه كارگزاران به توصيه‌ها، راهكارها و ظرفيت‌هاي اقتصادي مورد نظر رهبري در اين خصوص توجه نكرده‌اند.

24 فررودين 1397

آن‌قدر که بر سر اين برجام لعنتي لابيگري کردند، اگر سر دستور مقام معظم رهبري با کشور‌ها لابيگري مي‌کردند امروز دلار در کشور ما ارزش نداشت. در اين صورت دلار آمريکا، مثل خود آمريکا ذليل بود و قيمتي نداشت.

25 خرداد 1397

اگر به وسيله دشمن در تنگناي اقتصادي قرار گرفتيم، اين باعث نشود که افراد در اصناف و اقشار گوناگون به‌علت اين تنگناي اقتصادي مقابل نظام بايستند و بر ضد آن اعتصاب کنند. هشت سال دفاع مقدس را با دست خالي به پيروزي رسانديم. مردم نبايد در مقابل پائين افتادن شکم و فشار اقتصادي مقاومت خود را از دست دهند، مقابل نظام بايستند و با نظام دست به گريبان شوند.

15 تير 1397

مردم در مضيقه معيشت و در التهاب هستند و مانند کباب روي تابه در نابساماني اقتصادي مي‌سوزند.

27 ارديبهشت 1398

امروز در زندگي و معيشت خود دچار مشکلاتي هستيم که به آمريکا مربوط نيست؛ خرما که از آمريکا وارد نمي‌شود، چطور يک مرتبه کيلويي سي و چند تومان مي‌شود؟ بازار را تنظيم کنيد و مسئله گراني در معيشت را حل کنيد. اينکه مربوط به فشار آمريکا نيست.

6 تير 1399

عامل فساد در کشور، ساختار نامناسب و ساختارهاي فاسدپرور و فسادساز است که در جريان اجرايي کشور وجود دارد، اين ساختارها بايد اصلاح شود.

10 مرداد 1399

قرمز شدن وضعيت شهر‌ها و استان‌ها، عمدتاً به خاطر لاابالي‌گري‌ها در مراکز تفريحي و اقتصادي است.

27 خرداد 1400

هر زمان مردم با اراده خود، جرياني به وجود آوردند که سياست مقابل رهبري را در پيش گرفت، تنگي معيشت و سقوط اقتصاد به بار آمد.

8 مرداد 1400

مطالبه از دولت و رئيس‌جمهور جديد بايد ادبيات خاص خود را داشته باشد؛ نبايد آب به آسياب دشمن بريزيد.

شروع دولت سيزدهم

26 شهريور 1400

با اينکه هنوز ايران عضو شانگهاي نشده، از رئيسي دعوت کرده‌اند؛ اين يعني اقتدار و عظمت.

7 آبان 1400

با هوشياري رئيس‌جمهور، 3 هزار پمپ‌بنزين مشکلش حل شد؛ يک استاد مي‌گفت اين عمل رئيس‌جمهور دو واحد درس علوم سياسي است.

5 آذر 1400

مشکل آب با تجمع حل نمي‌شود؛ نزولات آسماني کاهش يافته؛ در مقابل خدا که تجمع فايده ندارد؛ به جايش نماز باران بخوانيد.

17 دي 1400

الان يک کارگر با يک‌سوم مزد روزانه‌اش، براي ناهار حداقل يک چلوکباب مي‌تواند بخورد؛ زماني که در ايران، دلار هفت تومان بود، يک کارگر با يک‌سوم مزدش، فقط مي‌توانست نان، پنير و انگور بخورد‌‌.

29 بهمن 1400

مردم دارند مقاوم بار مي‌آيند؛ الان در برابر تمام مشکلات معيشتي، مردم ما مقاوم‌اند؛ همه اينها زمينه‌ساز ظهور امام زمان است.

‌2 اسفند 1400

امروز در زندگي خانوادگي و اجتماعي به آنچه که به‌عنوان نياز اوليه محتاج هستيم، موضوع مقاومت است.

23 ارديبهشت 1401

اولين اثر اجراي طرح جديد دولت، براندازي فقر مطلق است؛ فاصله طبقاتي هم از بين مي‌رود؛ با اين طرح، کالا گران است ولي مردم پول دارند که تهيه کنند.

31 خرداد 1401

برجامِ فاسد، مصداق نرمش ذليلانه بود؛ به خاطر نمازشب‎خوان بودن علي باقري است که در مذاکرات سازش‌پذير نيستند.

4 شهريور 1401

همه توفيقات دولت به خاطر اين است که به مقام ولايت وابسته بوده و خود را مقلد رهبري دانسته است.

16 دي 1401

مسئله ارز امروز همه را دغدغه‌مند کرده است؛ متأسفانه دشمن بيشتر دارد با عمليات رواني مردم ما را نااميد مي‌کند، تمام نقش دلار و ارز در اقتصاد ما بين 20 تا 25 درصد است. آنچه به اقتصاد و معيشت ما مربوط است، نوسان اين قيمت ارز چندان اهميت ندارد‌‌.

5 اسفند 1401

برادران و خواهران، مسئله ارز و افت ارزش پول ملي که به‌عنوان يک بلا، دامن‌گير معيشت مردم شده است، در امتداد همان موشک‌ها و بمباران‌هايي است که امروزه در قامت توطئه اقتصادي درآمده است.

سيداحمد خاتمي

29 شهريور 1396

تا مي‌گوييم حجاب، مي‌گويند به داد معيشت مردم و بيکاري برسيد؛ مسئله حجاب در حال تبديل شدن به يک فاجعه است؛ دولت بايد از کارکنان خودش شروع کند.

15 دي 1396

مردم مي‌گويند مرگ بر گراني، ما هم مي‌گوييم مرگ بر گراني. چه كسي است كه از گراني خوشش بيايد؟ كارگر مي‌گويد چند ماه است كه حقوق نگرفته‌ايم تا اين جاي قصه كسي نگفته است ناحق است، منتها قانوني.

1 شهريور 1397

مردم زندگي عزتمندانه را برابر تحريم‌ها ترجيح مي‌دهند؛ برابر تحريم‌ها بايد ايستادگي کنيم.

8 دي 1397

خود عامل گراني‌هاي اخير هستند، اما مي‌خواهند مشکلات را به پاي رهبري بگذارند.

19 بهمن 1397

شما را به خدا به يک آب‌نبات تلخ اروپايي‌ها قانع نباشيد؛ اين چيزي که به شما دادند، همان سياست نفت در برابر غذاست که تحقير يک ملت است.

5 دي 1398

اين اطلاعات که کشور از کجا درآمد کسب مي‌کند و در کجا هزينه مي‌کند، نبايد در اختيار دشمن قرار گيرد؛ بايد به آنها گفت: فضولي موقوف.

13 ارديبهشت 1399

برخي مي‌گويند کاسبان تحريم و کاسبان کرونا! کي مي‌خواهيد اين حرف‌ها کنار بگذاريد؟

23 آبان 1399

مي‌خواهند تحريم‌هاي سطحي را بردارند و قهراً يک تغيير مختصري در معيشت مردم به‌وجود بيايد؛ قصد دارند با همين آبنبات، دهان بعضي‌ها را شيرين کنند و جاده را براي مذاکرات بعدي صاف کنند؛ سياست ما نفي مذاکره است.

22 اسفند 1399

نسخه مقاومت در ايران جواب داده؛ نسخه‌هاي سازش و مذاکره ناکام مانده است.

14 ارديبهشت 1400

گراني‌هاي افسارگسيخته حاصل مذاکرات است، مشکل معيشتي کشور فقط با مقاومت حل مي‌شود نه با مذاکره با آمريکا.

1 تير 1400

بعد از انقلاب، استقبال فوق‌العاده مردمي را از نامزدي رئيسي در موارد ديگري سراغ ندارم، البته رياست‌جمهوري مقام معظم رهبري حساب جدايي دارد.

3 مرداد 1400

مذاکرات يکي از عوامل گراني‌هاي افسارگسيخته است؛ ذلت‌پذيري يعني آب خوردن را به مذاکره با آمريکا ربط مي‌دهند.

شروع دولت سيزدهم

12 مهر 1400

اگر کسي فکر مي‌کند تنها با مذاکره با آمريکا، کدخدا مشکلات‌مان را حل مي‌کند، تفکر طاغوتي دارد؛ امروز هزاران سانتريفيوژ در حرکت است و آمريکا هيچ غلطي نکرده است.

10 دي 1400

بي‌انصافي است که از سخت‌کوشي رئيس محترم جمهور براي کاهش درد گراني‌ها تشکر نکنم.

22 بهمن 1400

اگر فقري هم هست، عاملش اين کساني‌اند که در اکثر اين 43 سال، قدرت دست‌شان بوده است.

5 فروردين 1401

با وجود نيروي جوان، ذخاير نفت و گاز ما، قدرت موشکي و داشتن رهبري اين چنين فقيه، سيلي خورده قبل از انقلاب، رزمنده دوران جنگ و دورانديش آيت‌الله خامنه‌اي جايي براي يأس وجود ندارد.

23 ارديبهشت 1401

مشکلات اقتصادي از دهه پنجاه شروع شد، اما دولت رئيسي تلاش دارد که آرام‌آرام اين بيمار را از بيماري در بياورد.

6 خرداد 1401

کسي نيست که از گراني‌هاي افسارگسيخته در رنج نباشد، اما خدمتگزاران را دلسوز مي‌دانيم، اين مردمي شدن يارانه‌ها سخت است اما ان‌شاءالله اين بُرهه تمام شود و با موفقيت به پايان خود برسد.

4 مرداد 1401

برخي با ايجاد شبهه، مي‌گويند امامان جمعه مسئله بي‌حجابي را مطرح مي‌کنند تا گراني‌ها را بپوشانند؛ اين دروغ است.

15 آذر 1401

آمريکايي‌ها بودجه براندازي جمهوري اسلامي را دوبرابر کرده‌اند؛ به اندازه کل بودجه سالانه ايران.

23 دي 1401

اروپا و آمريکا در تحريم مسابقه گذاشته‌اند اما ايران بي‌اعتنا دارد راهش را دنبال مي‌کند؛ پيشرفت‌ها هم ادامه دارد.

22 بهمن 1401

روزي با انرژي هسته‌اي مخالفت کردند، چند سال ايران را گرفتار برجام کردند و الان هم حرف‌شان اين است که ايران موشک بالستيک نداشته باشد و معلوم است که آنها با ملت ايران مخالفند و با وهم باطل خود مي‌خواهند ريشه اين ملت را بخشکانند.

3 بهمن 1401

برخي مي‌گفتند دولت در اين گراني دلار نقش دارد، اين سوال از وزير اقتصاد شد؛ به شدت انکار کرد‌‌.

11 اسفند 1401

برخي جريان‌ها دنبال القاي نااميدي مردم از نظام و حاکميت هستند؛ والله اين دروغ است. انکار نمي‌کنيم که در نظام ما نيز عده‌اي ناراضي هستند اما اکثريت مردم همين‌ها هستند که در راهپيمايي حاضر شده‌اند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی