| کد مطلب: ۴۶۸۵

حفظ انسجام اولویت جبهه اصلاحات است

حفظ انسجام  اولویت جبهه اصلاحات است

علی باقری؛ دبیر جبهه اصلاحات ایران:

علی باقری؛ دبیر جبهه اصلاحات ایران:

bagheri ali

دومین سال فعالیت جبهه اصلاحات ایران در آستانه پایان است و اعضاء جبهه در حالی آماده شروع سومین سال فعالیت خود می‌شوند که امروز خبر آمد بهزاد نبوی از ریاست جبهه استعفا کرده است؛ روندی که شاید به‌دلیل جوان‌گرایی بوده و البته شاید ماجرایی دیگر را در پی داشته است. علی باقری، دبیر جبهه اصلاحات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار هم‌میهن اعلام کرد که در انتخابات اسفندماه این جبهه و در مسیر انتخاب هیئت‌رئیسه و رئیس، حفظ انسجام اولویت خواهد داشت.

‌جایگاه جبهه اصلاحات را با توجه به مسائل اخیر، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جبهه اصلاحات به‌عنوان محل تجمع و تلاقی بخش عمده‌ای از جریانی که اصلاحات نامیده می‌شود، از قدیم‌الایام با نام‌های دیگری فعال بوده است و در واقع جبهه اصلاحات در ادامه آن مجموعه‌هاست. از اواخر دهه 60، گروه‌های سیاسی که هم‌فکر هم بودند که آن موقع خط امام نامیده می‌شدند، در مقاطع مختلف یک جمع هماهنگ‌کننده و یک تشکل بالادستی را تشکیل می‌دادند. جبهه اصلاحات هم در ادامه همان و به‌عنوان مرکزیت تعداد قابل‌توجهی از اعضا و شخصیت‌ها فعالیت می‌کند. قاعدتا در خصوص رویدادهای مختلف، این جبهه در طول دو سال گذشته فعالیت داشته و اظهارنظر کرده است. یکی از ویژگی‌های این دوره از فعالیت نهاد بالادستی جریان اصلاحات در مقایسه با ادوار گذشته این است که در ادوار گذشته انتخابات‌محور عمل کرده است؛ یعنی عمدتا با رویکرد انتخاباتی تشکیل می‌شده، چند ماه به انتخابات فعالیتش اوج می‌گرفته و بعد از آن هم این شعله پایین می‌آمده است که این موضوع را می‌توان به‌عنوان یک آسیب نام برد. در این دوره شاید به تعبیری بتوان گفت که این ایراد تا حدودی جبران شد. یعنی جبهه اصلاحات که دو سال پیش شکل گرفت و انتخابات 1400 را پشت‌سر گذاشت، پس از آن هیچ‌وقت تعطیل نشد و همواره جلساتش به شکل منظم ادامه داشت و ارکانش مشغول به فعالیت بودند که برون‌داد آن هم اعلام موضع در مسائل مختلف کشور در کنار مواضع افراد و شخصیت‌ها بوده است. زمانی که تشخیص جمعی این بوده که نیاز است موضعی صورت بگیرد، جبهه فعال بوده است که گواه آن مجموعه مواضع است که تلاش شده این ایراد انتخابات‌محور بودن جبران شود. در شش ماه اخیر هم که کشور دستخوش تحولات و ناآرامی‌هایی بوده، جبهه هم در قالب موضع‌گیری سخن‌گویی جبهه و هم صدور مواضع رسمی اعلام موضع کرده است. تا جایی‌که من به‌یاد دارم جبهه از آغاز اعتراضات سه بیانیه داشته و مواضع خود را به‌صورت روشن اعلام کرده که آخرین مورد آن هفته قبل بود که در خصوص مواضع مندرج در بیانیه‌های اخیر آقایان خاتمی و موسوی بود.

‌با توجه به شرایط فعلی کشور، رئیس جدید جبهه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ آیا در انتخابِ رئیس، جوان‌گرایی در اولویت خواهد بود یا تجربه‌ها جایگاه مهمتری خواهد بود؟

ابتدا باید بگویم که دوره جدید جبهه که از چند روز دیگر آغاز می‌شود، بر اساس آئین‌نامه تشکیل جبهه است که در آن مقرر شده هر دو سال یک‌بار، اعضای حقیقی مجمع عمومی جبهه که 15 نفر هستند، تجدید انتخاب شوند و این انتخاب هم بر اساس یک مکانیزم و طبیعی است. بعد از تجدید انتخابات این 15 نفر، مجمع عمومی متشکل از این افراد و نمایندگان 31 حزب سیاسی که مجموعا 46 نفر می‌شوند، در اولین اقدام خودشان هیئت رئیسه جبهه را انتخاب می‌کنند ولی اینکه من بخواهم بگویم چه نکاتی مدنظر اعضای جبهه برای انتخاب دوره جدید است، نمی‌توانم چیزی بگویم، زیرا نه نمایندگی دارم و نه اطلاع دارم که در فکر تک‌تک اعضا چه می‌گذرد.

‌به نظرتان چه فردی مناسب حضور در این جایگاه خواهد بود؟

به‌عنوان نظر شخصی و یک عضو، می‌توانم عرض کنم که همیشه در جبهه اصلاحات این موضوع مدنظر بوده است که انتخاب‌ها به‌گونه‌ای صورت بگیرد که در عین بالا رفتن ظرفیت و کارآمدی جبهه، حفظ انسجام داخلی با توجه به خرده‌تفکرات متفاوتی که احیانا وجود دارد، مطمئنا انتخاب هیئت‌رئیسه در نقطه گرانیگاه مجموعه اعضا و تفکرات موجود در جبهه را شامل شود که در کنار تامین کارآمدی، بتواند به انسجام جبهه هم یاری رسانده باشد؛ انسجام جبهه اصلاحات.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی