| کد مطلب: ۳۲۹۳

تاثیـر پایـدار یک سفر تاریخی

تاثیـر پایـدار یک سفر تاریخی

ارزیابی کارشناسان اندیشکده شورای آتلانتیک از حضور رئیس‌جمهور اوکراین در واشنگتن

ارزیابی کارشناسان اندیشکده شورای آتلانتیک از حضور رئیس‌جمهور اوکراین در واشنگتن

در چند روز گذشته، موضوع سفر زلنسکی به واشنگتن، نقل محافل آمریکا بود. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که با متحد کردن کشورش علیه تهاجم روسیه، جهان را مجذوب خود کرده، روز چهارشنبه به واشنگتن رفت؛ این اولین سفر زلنسکی به خارج از کشور، در سیصد روز جنگ بود. حضور زلنسکی در کاخ سفید و ساختمان کنگره، چه پیام‌هایی را برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعضای کنگره و مردم آمریکا ارسال کرد؟ این سفر برای او و اوکراین چه معنایی دارد؟ در اینجا متخصصان و کارشناسان اندیشکده شورای آتلانتیک برای تحلیل این موضوع، دست به قلم شده‌اند.

عدم تغییر سیاست درباره تسلیحات دوربرد

ریچل ریزو - کارشناس ارشد غیر مقیم در مرکز اروپا
زلنسکی در زمان مناسب به واشنگتن آمد: کنگره 118 (با ریاست جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان) در 3 ژانویه آغاز می‌شود و تهاجم روسیه به اوکراین به سالگرد یک سالگی نزدیک است. واضح‌تر بگویم، زلنسکی شایسته این بود که به‌عنوان یک قهرمان از او استقبال شود. زلنسکی در سفر خود به آمریکا به دو چیز امیدوار بود: اول، تشکر از مردم آمریکا و تضمین تداوم اتحاد واشنگتن و کی‌یف در کنگره بعدی از نظر حمایت‌های نظامی و مالی از اوکراین و دوم، متقاعد کردن دولت بایدن برای ارسال تسلیحات مرگبار بیشتر از جمله سیستم موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS).
در جریان سفر زلنسکی، دولت بایدن به‌طور رسمی از ارسال سامانه دفاع موشکی پاتریوت به اوکراین خبر داد که خبر خوبی است (و همان چیزی است که اوکراینی‌ها در چند ماه گذشته به دنبال آن بوده‌اند). اما هدف ایالات متحده - یعنی حمایت از اوکراین و در عین حال، اطمینان از اینکه ایالات‌متحده آمریکا و ناتو پای‌شان به یک جنگ گسترده‌تر باز نمی‌شود- همچنان مانع از ارسال آن نوع تسلیحاتی خواهد شد که زلنسکی واقعا می‌خواهد. بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید در کنار زلنسکی، درباره اوکراین گفت: «من هرگز ناتو و اتحادیه اروپا را در مورد هیچ‌چیزی
متحدتر از این ندیده‌ام و هیچ نشانه‌ای هم از تغییر نمی‌بینم.» با این حال، وقتی از بایدن در مورد «سیستم موشکی تاکتیکی ارتش» پرسیده شد، بایدن گفت که ناتو «به دنبال جنگ با روسیه نیست» و این تسلیحات خاص می‌تواند وحدت ناتو را در هم بشکند. این سخن باید دست‌کم تا حدودی درک روشنی به ما بدهد مبنی بر اینکه دولت بایدن از نظر حمایت از اوکراین، در چه موضعی قرار گرفته است (و در چه جایگاهی بوده است). من انتظار ندارم که در ماه‌های آینده، این رویکرد، تغییر قابل‌توجهی داشته باشد.

ایجاد تضادی دیگر با پوتین در صحنه جهانی

داگ کلاین - عضو غیرمقیم در مرکز اوراسیا
نکته کلیدی از سفر تاریخی زلنسکی به واشنگتن - تاریخی از این جهت که پس از تهاجم فوریه اولین‌باری است که او از اوکراین خارج می‌شود - این است که اوکراینی‌ها در مبارزه خود برای بقا، خوداتکا نیستند. تصاویر زلنسکی که بایدن او را در کاخ سفید در آغوش گرفت، کاملا در تضاد با حضورهای عمومی اخیر پوتین با دیکتاتوری است که در بلاروس از او حمایت می‌کرد و نیز در مقابل دیدار پوتین با مبلغانی است که روس‌های بیشتری را متقاعد می‌کردند در اوکراین بمیرند. باوجود ترس از اینکه مجلس ایالات‌متحده به رهبری جمهوری‌خواهان ممکن است کمک‌های بیشتر به اوکراین را متوقف کند، حمایت از اوکراین همچنان دوحزبی است و در بین مردم آمریکا هم محبوبیت زیادی دارد. شاید میچ‌مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا روز چهارشنبه این موضوع را به بهترین نحو گفت:
«ادامه حمایت ما از اوکراین از نظر اخلاقی درست است، اما فقط این موضوع نیست. این موضوع همچنین یک سرمایه‌گذاری مستقیم در منافع سرد، سخت و آمریکایی است.» برای کنگره و آمریکایی‌ها مهم بود که بالاخره از زبان زلنسکی به‌طور مستقیم بشنوند چرا حمایت آنها اهمیت دارد. واشنگتن کمک‌های تاریخی و ملی را به اوکراین ارائه کرده است؛ کمک‌هایی که در حال حاضر در مجموع بیش از صد میلیارد دلار است. اما ایالات‌متحده هنوز هم باید گام بردارد؛ هم از این طریق که با دیگر کشورها، جنایات روسیه را در اوکراین به‌عنوان نسل‌کشی بشناسد و هم با نشان دادن اینکه دادن سلاح‌های مورد نیاز اوکراین برای پیروزی، مسکو را برای شروع جنگی جدید تحریک نمی‌کند، آن هم در شرایطی که همین جنگ را هم دارد می‌بازد.
اوکراین خواهان دریافت سلاح‌ها و زره‌های حیاتی است و ایالات‌متحده آمریکا که توانایی کی‌یف را برای پایان‌دادن سریع‌ترِ این جنگ، محدود می‌کند، می‌تواند به نمونه خوبی برای متحدانی مانند آلمان تبدیل شود تا آنها را هم به مسیر درست سوق دهد. کاخ سفید در اوایل سال جاری به خاطر ترس از تحریک پوتین، اعلام کرد HIMARS را که ورق را در جنگ برمی‌گرداند، ارسال نخواهد کرد. سیستمی که یک افسر اوکراینی با آن، مدالی را به‌دست آورد و آن مدال را به زلنسکی داد تا با خود به آمریکا ببرد و به‌عنوان تشکر به بایدن بدهد. از زمانی که ایالات‌متحده، HIMARS را ارسال کرده، پیروزی‌های اوکراین در میدان نبرد بیشتر شده است.

نیاز اوکراین به آمریکا

یوگنیا گابر - عضو ارشد شورای آتلانتیک و مشاور پیشین سیاست خارجی نخست‌وزیر اوکراین
سیصد روز از آغاز جنگ گذشته و وضعیت در اوکراین به لحظه «یا استفاده کن یا می‌بازی» نزدیک شده است. با حملات گسترده روسیه به زیرساخت‌های حیاتی، میلیون‌ها اوکراینی که در تلاش برای زنده ماندن در زمستان سرد هستند و نیروهای مسلح اوکراینی هم که باوجود قدرت آتش بی‌نظیر روسیه، خط مقدم را حفظ کرده‌اند، جنگ وارد مرحله جدیدی شده است. تاکنون، اوکراینی‌ها ثابت کرده‌اند که در استفاده از زرادخانه محدود تسلیحات ارائه‌شده از سوی شرکای خود، فوق‌العاده مؤثر و کارآمد هستند و بهتر از انتظارات، عمل می‌کنند و به‌طور معجزه‌آسایی خلاقیت و انعطاف‌پذیری را از خود نشان می‌دهند. اینکه تلفات روس‌ها به صدهزار نفر رسیده و اینکه اوکراینی‌ها بیش از نیمی از سرزمین‌های اشغالی را پس گرفته‌اند، خود گویای این موضوع است. با این حال، همه معجزات، محدودیت‌هایی دارند و واقعیت، تلخ است. هزاران سرباز روسی اگرچه آموزش‌دیده و مجهز نیستند، اما در طرحی جاه‌طلبانه برای افزایش ارتش خود به 5/1میلیون نفر بسیج شده‌اند.
باوجود فشارهای بین‌المللی، روسیه توانایی‌های حملات خود را با پهپادهای ایرانی (و احتمالا موشک‌های بالستیک) تقویت کرده و چندین واحد جدید در بلاروس ایجاد کرده است تا حمله خود را از سوی شمال به اوکراین، از سر بگیرد. نیروهای مسلح اوکراین برای جلوگیری از امواج آتی حملات تجاوزکارانه روسیه، باید دفاع هوایی و موشکی خود را به‌شدت تقویت کنند، تسلیحات دوربردتر به‌دست آورند و قابلیت حمله در نواحی دورتر را افزایش دهند. شروع حملات ضدتهاجمی که جای خود را دارد. نه اوکراین و نه جهان نمی‌توانند یک درگیری طولانی‌مدت یا موکول‌شده به آینده را تحمل کنند. درحالی‌که آشکار شده که روسیه نمی‌تواند در این جنگ، در میدان نبرد پیروز شود، پیروزی اوکراین محتمل است. با این حال، بازگشت‌ناپذیر نیست، زیرا کرملین هنوز به آن اندازه قدرت دارد که در دل مردم در شهرهای اوکراین وحشت بیندازد، به کشتار غیرنظامیان ادامه دهد و زنجیره‌های تامین بین‌المللی را مختل کند. پیام کلیدی زلنسکی روشن بود: تنها نیرویی که می‌تواند به تهاجم روسیه به صلح و امنیت جهانی پایان دهد، میهن‌پرستان اوکراینی هستند. اما برای موفقیت در دفاع از آزادی‌های جهانی، آنها باید توسط «میهن‌پرستان» آمریکایی - منظورش گرفتن سیستم پیشرفته دفاع هوایی بود- که از شهرهای اوکراین دفاع می‌کنند، حمایت شوند. جلب حمایت مردم و کنگره آمریکا برای تضمین پیروزی جهان دموکراتیک حیاتی است؛ نمایش پرچمی که از میدان جنگ در باخموت، شهری در ایالت دونتسک آمده بود، در مجلس نمایندگان ایالات‌متحده یادآوری خوبی است از اینکه خط مقدم جنگ جهانی برای دموکراسی کجاست.

زلنسکی خواهان حمایت صریح از پیروزی اوکراین است

جان هربست - مدیر ارشد مرکز اوراسیا در شورای آتلانتیک و سفیر سابق ایالات‌متحده در اوکراین
به‌نظر می‌رسد که زلنسکی به واشنگتن‌دی‌سی آمد تا دولت بایدن رسما اعلام کند که در نهایت سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته پاتریوت را به اوکراین می‌فرستد. با توجه به بمباران گسترده روسیه به زیرساخت‌های اوکراینی که برای غیرقابل‌تحمل کردن زندگی در زمستان انجام شده است، گرفتن سیستم‌های پاتریوت ارزش این را داشت که زلنسکی از واشنگتن دیدار کند، اگرچه افشای تصمیم آمریکا برای دادن سیستم‌های پاتریوت در هفته گذشته باعث شده که اهمیت این خبر کمتر شود.
این دیدار به زلنسکی و بایدن این فرصت را داد که بنشینند و درباره جنگ صحبت کنند و به زلنسکی این فرصت را داد تا در کنگره سخنرانی کند و از مردم آمریکا به‌دلیل حمایت گسترده‌ای که مقاومت اوکراین را در برابر تهاجم روسیه ممکن کرده است، تشکر کند. اما زلنسکی از دولت بایدن می‌خواهد که حمایت خود را از پیروزی اوکراین در این جنگ و ارائه سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته‌تر - یعنی توپخانه و موشک‌های دقیق با برد تا سیصد کیلومتر، تانک‌ها و جت‌های جنگنده را به‌طور علنی اعلام کند. سیستم‌هایی که به اوکراین امکان می‌دهد تا سریع‌تر تمام قلمروی خود را پس بگیرد. متاسفانه اما این تردید در کاخ سفید وجود دارد که چنین اقدامی آیا در خدمت منافع ایالات‌متحده آمریکا خواهد بود یا نه.

اوکراین می‌خواهد به تیرانداز شلیک کند

متیو کرونیگ - مدیر موقت مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت و مقام سابق وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی آمریکا
سفر غیرمنتظره زلنسکی به واشنگتن با خطرات و فرصت‌های بزرگی همراه است. زلنسکی، وینستون چرچیل زمان ما است و رهبریِ او در زمان جنگ، عنصری اساسی برای دفاع موفق اوکراین در برابر جنگ تجاوزکارانه پوتین بوده است. رفتن او به واشنگتن، خطراتی برای امنیت شخصی او به‌دنبال دارد. ورود و خروج ایمن او از کی‌یف، کار آسانی نخواهد بود و اگر مشکلی پیش بیاید، خطرات بزرگی برای تلاش اوکراین در این جنگ به‌وجود خواهد آورد. تردید وجود دارد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، جانشین زلنسکی به‌اندازه او کاریزماتیک یا موثر باشد.
اما این سفر فرصت بالقوه بزرگی را نیز به همراه دارد. کمک‌ها و تسلیحات ایالات‌متحده یکی دیگر از مولفه‌های اساسی موفقیت اوکراین در زمان جنگ بوده است و زلنسکی امیدوار است که با درخواست حضوری از رئیس‌جمهور آمریکا، کنگره و مردم ایالات‌متحده، بیشتر از این کمک‌های تسلیحاتی استفاده کند. زلنسکی با سخنرانی برنامه‌ریزی‌شده در ساعات پربیننده تلاش کرد تا مردم آمریکا و اعضای جدید کنگره را متقاعد کند که از حمایت از اوکراین سود می‌برند. زلنسکی در کاخ سفید هم تلاش خواهد کرد تا بایدن را متقاعد کند که محدودیت‌ها در زمینه فروش تسلیحات را لغو کند و سلاح‌هایی را به کی‌یف بدهد که برای شلیک به تیرانداز، نه فقط شلیک به تیرها، نیاز است.
انجام دادن این کار از سوی زلنسکی باید صاف و پوست‌کنده باشد. بزرگ‌ترین چالش امنیت ملی ایالات‌متحده آمریکا این است که برای اولین‌بار در تاریخ خود، با دو دشمن مسلح به بمب هسته‌ای، یعنی روسیه و چین، روبه‌رو می‌شود. آمریکا با مسلح کردن اوکراین، می‌تواند به‌طور قابل توجهی تهدید نظامی روسیه را بدون به‌خطر انداختن جان آمریکایی‌ها خنثی کند. باید امیدوار باشیم که سفر زلنسکی و تلاش‌ها به سود جنگ اوکراین با موفقیت همراه باشد.

تلاشی برای «خنثی کردن مشکل» در کاخ سفید

ملیندا هرینگ - معاون مرکز اوراسیا
زلنسکی در واشنگتن یک دور افتخار بسیار درخور را طی می‌کند و او آنجاست تا کنگره را برای انجام دادن کارهای بیشتر سازماندهی کند. زلنسکی نه‌تنها فرمانده کل قوا است، بلکه یک فرمانده کلِ ارتباطات هم هست. او با اجرای سخنرانی بی‌نقص و صدای زمختش نشان داد که هیچ‌کس در کی‌یف مجاب‌کننده‌تر از رئیس‌جمهور اوکراین نیست. او به واشنگتن آمد تا مشکل را در خیابان پنسیلوانیا 1600 (خیابانی که به ساختمان کنگره می‌رسد) برطرف کند.
کاخ سفید هنوز متقاعد نشده است که اوکراین می‌تواند پیروز شود و ارسال موشک‌ها و هواپیماهای دوربرد، درگیری را تشدید خواهد کرد. زلنسکی آمد تا نظرها را تغییر دهد و افسانه این محدودیت‌های خودساخته را (که اوکراین نمی‌تواند پیروز شود) بشکند. او همچنین می‌آید تا جهان را مجاب کند تا در فصل تعطیلات، بیشتر به اوکراین کمک کنند. ظاهر او بر شجاعت، اعتقاد و قدرتی که او از زمان شروع جنگ به‌خاطر آن در سرتاسر جهان شناخته شده است برعکس ولادیمیر پوتین- تاکید می‌کند.

فرصت واشنگتن برای کنار گذاشتن ترس از تشدید تنش

ایان برژینسکی - عضو ارشد مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت در شورای آتلانتیک
سفر مهم زلنسکی به واشنگتن در حالی رخ می‌دهد که جنگ وارد یک دوراهی شده است؛ سفری که تعیین می‌کند این جنگ به‌طور قطعی، مسیر موفقیت‌های اخیر کی‌یف در میدان جنگ را دنبال می‌کند یا به بن‌بست طولانی‌مدت و خشونت‌آمیز می‌رسد که اوکراین را در هزینه‌های غیرقابل‌اندازه‌گیری فرو می‌برد و بار اقتصادی فزاینده‌ای بر دوش غرب می‌گذارد. طبق گزارش‌ها، دولت بایدن با دادن سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین برای کمک به دفاع در برابر رگبارهای موشکی آشفته پوتین موافقت کرده است. زلنسکی از این بابت قدردانی خواهد کرد، اما کی‌یف همچنین به دنبال توانایی‌های تهاجمی برای بیرون راندن نیروهای روسیه از خاک اوکراین است. اوکراینی‌ها به‌دنبال تانک‌ها، خودروهای جنگی پیاده‌نظام، هواپیماها و توپخانه و موشک‌های دوربرد هستند و همه اینها برای اینکه بتوان جنگ را در کوتاه‌مدت به‌طور عادلانه و قاطع به پایان رساند، لازم است. برای رسیدن به این هدف، زلنسکی باید واشنگتن را متقاعد کند که ترس اغراق‌آمیز خود را مبنی بر اینکه پیروزی سریع اوکراین باعث تشدید جنگ و حرکت به سمت تسلیحات هسته‌ای روسیه می‌شود، کنار بگذارد. دیدارهای رودررو با جو بایدن، بهترین فرصت را برای طرح این موضوع به‌صورت مستقیم فراهم می‌کند. هم این دیدار و هم سخنرانی در جلسه مشترک کنگره یک تریبون جهانی را فراهم می‌کند که از طریق آن می‌توان تعهد ایالات‌متحده و غرب را به نبرد اوکراین برای بقا افزایش داد.

طرحی برای تثبیت حمایت آمریکا از نبردی طولانی

پیتر دیکینسون - سردبیر بخش اوکراین‌آلرت در شورای آتلانتیک
تصمیم زلنسکی برای سفر به ایالات‌متحده در اولین سفر خارجی‌اش در زمان جنگ، اهمیت حیاتیِ حمایت مستمر ایالات‌متحده را از تلاش‌های جنگی اوکراین برجسته می‌کند. پس از یک نتیجه نسبتا مطلوب در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر ایالات‌متحده، کی‌یف، هیچ نگرانی عمده‌ای در مورد تعهد ایالات‌متحده به اوکراین ندارد. با این وجود، اشتیاق برای جلب‌نظر شکاکان در حزب جمهوری‌خواه و نیز تثبیت حمایت ایالات‌متحده برای آنچه نوید یک مبارزه طولانی را می‌دهد، وجود دارد. زلنسکی به‌خوبی از مهره مار خود آگاه است و می‌داند که حضور شخصی او در واشنگتن و دیدار با اعضای کنگره و مخاطبان گسترده‌تر آمریکایی، طنین‌انداز می‌شود. یکی از مهمترین جنبه‌های رهبری او در زمان جنگ، توانایی او در جلب حمایت بین‌المللی بوده است. او به‌وضوح امیدوار است که چنین دیدار پرمخاطبی از ایالات‌متحده در کسب حمایت سیاسی مورد نیاز اوکراین برای ادامه جنگ تا سال 2023 موفقیت‌آمیز باشد. این سفر همچنین پیامی قدرتمند به دیگر متحدان اوکراین و روسیه خواهد داد که ایالات‌متحده قاطعانه در کنار اوکراین می‌ایستد و در سال آینده هم به این حمایت ادامه خواهد داد. این سفر در شرایطی حیاتی اتفاق می‌افتد که کرملین امیدوار است آتش‌بس را ایجاد کند تا بتواند دوباره مسلح شود و برای همین به‌دنبال نشانه‌هایی مبنی بر آمادگی غرب برای سازش است. رهبران اوکراین به‌خوبی درک می‌کنند که چقدر مهم است به رهبران کرملین نشان دهند، امیدهای مسکو برای ایجاد آتش‌بس و تجدید قوا، امیدهایی واهی است. هیچ‌چیز به‌اندازه سفر رسمی زلنسکی به ایالات‌متحده آمریکا نمی‌توانست این موضوع را روشن کند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی