| کد مطلب: ۶۴۴۲

سیاستمداران

سیاستمداران

سازش با اسرائیل و پرونده حقوق بشر

antony blinken gty jt 201123 1606166749745 hpMain 16x9 1600

سازش با اسرائیل و پرونده حقوق بشر

یک مقام آمریکایی اعلام کرد، آنتونی بلینکن در جریان دیدار با محمد بن‌سلمان، چندین پرونده از جمله عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بررسی کرده است. خبرگزاری عربستان (واس) بامداد روز گذشته گزارش داد که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیدار و درباره روابط دوجانبه میان دو کشور گفت‌وگو کردند. این آژانس خبری افزود که آنها «جنبه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف و تحولات در موقعیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» را مورد بحث قرار دادند. این مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود، گفت: «وزیر خارجه و ولیعهد عربستان در این دیدار امکان عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بررسی و با ادامه گفت‌وگو در این زمینه موافقت کردند.» در این گفت‌وگوها همچنین جنگ جاری در سودان مورد بحث قرار گرفت؛ جایی که آمریکا و عربستان که میانجیگری مشترک را رهبری می‌کنند، نتوانسته‌اند هر دو طرف درگیری را مجبور کنند آتش‌بس‌هایی که توافق کرده‌اند را نقض نکنند.

nabih berri

ما به فرنجیه رای می‌دهیم

رئیس پارلمان لبنان در رابطه با جلسه انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور که قرار است ۱۴ ژوئن برگزار شود، اعلام کرد، او و متحدانش در این جلسه فقط به رئیس جریان المرده رای خواهند داد. نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور گفت: «ما و متحدان‌مان همگی به سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده رای خواهیم داد. کسی از ما نگفته که رای باطله می‌دهد. ما قبل از انتخاب فرنجیه به عنوان نامزد رای باطله دادیم. اگر دعوت به گفت‌وگو را می‌پذیرفتند که دومرتبه فراخوان دادم، به اینجایی که اکنون هستیم، نمی‌رسیدیم.» وی در پاسخ به این سوال که آیا نظرش روی فرنجیه قطعی است یا خیر؟ گفت، مسلما به او رای خواهد داد زیرا او را نامزد کرده است و افزود، ممکن است برخی از فراکسیون‌ها رای باطله بدهند چون از نامزدها راضی نیستند که البته این هم یک موضع سیاسی است؛ اما او و متحدانش به فرنجیه رای می‌دهند.

Vasily Nebenzya

مسئولیت انفجار سد کاخوفکا با کیست؟

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت، اوکراین در «جنایتی غیرقابل تصور» سد «کاخوفکا» را با هدف آسیب رساندن به کریمه منفجر کرد و غرب عادت دارد چنین کارهای کثیفی را با دستان دیگر افراد انجام دهد. واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل درباره انفجار سد کاخوفکا بیان کرد: «رژیم کی‌یف این بار تصمیم گرفت چنین اقدام تروریستی را با تشویق حامیان غربی و احساس مصونیت از مجازات انجام دهد.» وی افزود: «اوکراینی‌ها به‌طرز چشمگیری باعث تخلیه آب نیروگاه برق‌آبی کاخوفکا و ایجاد سیل عظیمی شدند؛ اقدامی که نشان می‌دهد این خرابکاری از پیش برنامه‌ریزی شده بود.» از سوی دیگر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین انفجار سد «کاخوفکا» را «تخریب جمعی محیط زیست» خواند و تاکید کرد که حمله به این زیرساخت حیاتی، در برنامه کی‌یف برای ضدحمله به روسیه تغییری ایجاد نخواهد کرد. زلنسکی انفجار این سد را اقدامی «عامدانه و آشفته» از جانب روسیه توصیف کرد و مدعی شد که کاخوفکا در تلاش برای «استفاده از سیلاب به‌عنوان سلاحی جهت سد کردن راه نیروهای اوکراینی» منفجر شده است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی