| کد مطلب: ۲۴۰۴

بازگشت ترامپ

بازگشت ترامپ

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا دو سال پس از شورش 6 ژانویه علیه کنگره اعلام نامزدی کرد

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا دو سال پس از شورش 6 ژانویه علیه کنگره اعلام نامزدی کرد

دونالد ترامپ سه‌شنبه‌شب نامزدی خود را برای ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان در سال 2024 اعلام کرد که احتمالا دوره دیگری از آشوب را در سیاست ایالات متحده و به‌ویژه در حزب سیاسی خود ایجاد خواهد کرد. ترامپ از محل اقامتش در فلوریدا که روی صحنه ایستاده بود، گفت: «برای اینکه آمریکا را دوباره بزرگ و باشکوه کنم، امشب نامزدی خود را برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده اعلام می‌کنم.» جایی که ترامپ ایستاده بود، مملو از پرچم‌های آمریکا و بنرهای «دوباره آمریکا را بزرگ کنیم» بود. او با وعده شکست دادن جو بایدن در سال 2024، اعلام کرد: «عصر طلایی آمریکا درست در پیش‌رو است».

به گزارش گاردین، به نظر می‌رسد اعلام نامزدی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری که دو بار استیضاح شده و همچنین حمله به کنگره را تحریک کرده، شکاف حزبی را شدیدتر و عمیق‌تر کند و به افزایش خشونت سیاسی دامن بزند. این‌درحالی است که موقعیت ترامپ در حزب جمهوری‌خواه به‌طور ناگهانی زیر سوال رفته است. ترامپ درست یک هفته پس از انتخابات میان‌دوره‌ای که در آن، حزب جمهوری‌خواه دستاوردهای مورد انتظار را به‌دست نیاورد و با از دست دادن سنا، احتمالا کنگره را هم با اکثریت نسبی به دست خواهد آورد، اعلام نامزدی کرده است.

ترامپ در اظهارات خود، پیروزی جمهوری‌خواهان را در مجلس نمایندگان به خود نسبت داد و گفت: «نانسی پلوسی را کنار انداختیم؛ این خوب نیست؟» این در حالی است که هنوز آسوشیتدپرس پیش‌بینی نکرده که کدام حزب، اکثریت را به دست خواهد آورد و بنابراین هنوز مشخص نیست که نانسی پلوسی، ریاست مجلس نمایندگان را از دست خواهد داد یا نه. در حزب جمهوری‌خواه که تحت سلطه ترامپ بود، شکست کاندیداهای برجسته و مورد حمایت ترامپ، منجر به حملاتی آشکار به رئیس‌جمهور پیشین و درخواست‌هایی برای به‌تعویق انداختن اعلام نامزدی یا عدم نامزدی، از او شد. اعلام نامزدی ترامپ در روز سه‌شنبه، با انتشار کتاب خاطرات مایک‌پنس به نام «خدایا به من کمک کن» مصادف شد. مایک پنس، معاون سابق دونالد ترامپ که روزی از حامیان ترامپ بود، حالا در حال مانور دادن برای نامزدی احتمالی سال 2024 است. ترامپ با وجود شکست در انتخابات 2020 و نیز شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای، اصرار دارد که او تنها نامزدی است که می‌تواند جمهوری‌خواهان را در سال 2024 به پیروزی برساند. سومین اعلام نامزدی ترامپ در حالی مطرح می‌شود که او با تشدید مشکلات حقوقی، از جمله تحقیقات برای انتقال صدها سند طبقه‌بندی‌شده از کاخ سفید به خانه خود در فلوریدا و نیز نقش او در حمله 6 ژانویه به کنگره، مواجه است. ترامپ، این تخلفات را رد کرده و گفته مخالفان سیاسی‌اش و «دولت پنهان» او را هدف قرار داده‌اند. ترامپ با اشاره به تحقیقات در مورد روسیه و یورش به املاک خود در مارالاگو گفت: «من یک قربانی هستم.» ترامپ با ترسیم تصویری تیره و تار از ایالات متحده، با خیابان‌های «آغشته به خون» و «تهاجم» به مرزهای جنوبی، گفت که مبارزات انتخاباتی او «برای نجات کشورمان» است. کمتر از دو سال است که جو بایدن بر سر کار آمده و ترامپ، این دوره را دوره «وقفه» نامیده است. او بایدن را به‌خاطر سیاست‌های اقتصادی و داخلی‌اش به ایجاد «درد، سختی، اضطراب و ناامیدی» متهم کرد. ترامپ همچنین از دیدگاهی جایگزین حرف زده که آن را «دستور کار عظمت ملی» نامید. از جمله سیاست‌های پیشنهادی او در این دستور کار که روز سه‌شنبه ارائه داد، مجازات اعدام برای فروشندگان مواد مخدر، محدودیت دوره برای اعضای کنگره و نصب پرچم آمریکا در مریخ بود. اگرچه او هیچ اشاره صریحی به دروغ‌ها در مورد انتخابات دزدیده شده نکرد، اما قول داد که قوانین رای‌گیری کشور را اصلاح کند.

با وجود اینکه ترامپ وعده داده بود، سخنانی به همان زیبایی اتاق طلاکاری‌شده‌ای که در آن ایستاده بود، بیان کند، سخنرانی یک‌ساعته‌اش به تمسخر و انتقاد گذشت. او «اخبار جعلی» را به باد انتقاد گرفت، لهجه آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان را به سخره گرفت و بایدن را متهم کرد که در کنفرانس‌های بین‌المللی «خوابش می‌برد». ترامپ بدون اذعان به شکست خود در سال 2020، اصرار داشت که شکست بایدن در سال 2024 بسیار آسان‌تر خواهد بود زیرا «همه می‌بینند که چقدر بد کار کرده است». او بایدن را «چهره شکست‌خورده چپ‌ها و فساد دولتی» خواند و او را به تشدید تورم و «تسلیم کردن» استقلال انرژی آمریکا متهم کرد. ترامپ همچنین خروج آمریکا

را از افغانستان «شرم‌آورترین لحظه در تاریخ کشور ما» خواند و گفت: «کشور ما در مقابل چشمان شما در حال نابودی است.» مارتین پنگلی، روزنامه‌نگار گاردین در تحلیلی نوشته است، ورود ترامپ به رقابت برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 2024، سوالات زیادی را ایجاد کرده است، حتی برای جمهوری‌خواهان. از آنجایی که انتخابات میان‌دوره‌ای هفته پیش نتوانست «موج قرمز» مورد انتظار را ایجاد کند و سنا را به دست دموکرات‌ها داد و مجلس نمایندگان را به سختی تحت کنترل جمهوری‌خواهان قرار داد، چشم‌انداز اولیه جمهوری‌خواهان تغییر کرده است. جمهوری‌خواهانی هستند که شاید بخواهند با ترامپ رقابت کنند و حتی شاید بخواهند مانع از پیروزی او شوند. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا یکی از این افراد است که با موفقیت در انتخابات میان‌دوره‌ای، گام مهمی را برای جلب نظر جمهوری‌خواهان برداشته است. مایک پنس، معاون پیشین ترامپ نیز می‌تواند دیگر گزینه باشد. تد کروز، سناتور تگزاس، جاش هالی، سناتور میزوری، گلن یانکین، فرماندار ویرجینیا، نیکی هیلی، فرماندار پیشین کارولینای جنوبی و نماینده آمریکا در سازمان ملل در دوران ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه در دولت ترامپ و لیز چنی، دختر دیگ چنی، معاون پیشین جرج بوش و از منتقدان ترامپ در حزب جمهوری‌خواه، دیگر گزینه‌های احتمالی برای کسب حمایت حزب جمهوری‌خواه هستند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی