| کد مطلب: ۵۰۳۸

مدیران

مدیران

در موضوع مولدسازی کم‌لطفی شد عرضه خودرو در بورس منتفی شد پرواز ایران و عربستان برقرار می‌شود؟ آخرین تفاهمات ایران و عراق

Ghalibaf

در موضوع مولدسازی کم‌لطفی شد

سیاست کوچک‌سازی دولت و مولدسازی‌ها به‌طور قطع جزو اولویت‌های برنامه هفتم است که در دستور کار قرار دارد و از سال آینده در ۳ یا ۴ گام اجرا می‌شود. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با اشاره به اصلاحیه آئین‌نامه اجرای طرح مولدسازی در جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا، عنوان کرد: «فکر می‌کنم مقداری در بررسی اولیه این موضوع کم‌لطفی شد و دقت کافی صورت نگرفت. اول همه فکر کردند که خصوصی‌سازی است که این اشتباه است چراکه خصوصی‌سازی یک سازمان خصوصی‌سازی است که کار خودش را انجام می‌دهد و این طرح هیچ ارتباطی به خصوصی‌سازی ندارد.» وی ادامه داد: «بنده دیدم حتی بعضی افراد و چهره‌های شناخته‌شده در این زمینه گفتند چرا می‌خواهید خصوصی‌سازی کنید؟ اصلاً خصوصی‌سازی انجام نمی‌شود. بحث مولدسازی اموال منقول و غیرمنقول است.» رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منظور از مولدسازی بحث اموال غیرمنقول مازاد دولتی است، تصریح کرد: «فرض کنید وزارتخانه‌ای زمینی یا دارایی‌ای دارد که نه‌تنها غیرمولد است، بلکه هزینه‌زا هم می‌باشد، لذا باید این اموال فروخته ‌شود. بنابراین اولاً باید تشخیص داده شود که این اموال مازاد است و سپس کار کارشناسی انجام شود و به مزایده گذاشته شود و وقتی این اموال فروخته شد، پول آن به خزانه واریز شود و در سقف بودجه سال و در اولویت‌ها هزینه شود.»
وی خاطرنشان کرد: «برخی وزارتخانه‌ها مثل آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان هرچقدر از اموال غیرمنقول مازادشان فروش شود، باید به خودشان از طریق خزانه بازگردد.» قالیباف عنوان کرد: «بنابراین منظور از مولدسازی این است که اموال مازاد فروش رود تا هزینه‌های دولت کاهش یابد و همچنین درآمد ناشی از فروش این اموال برای پروژه‌های نیمه‌تمام هزینه شود.» وی افزود: «نکته دوم این بود که این کار خلاف قانون است که در جلسه غیرعلنی به همکاران گفتم. ما از سال ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۱ در قانون بودجه امسال بیش از ۱۲ قانون داریم که دولت مکلف شده که اموال مازاد غیرمنقول خود را بفروشد، اما نتوانسته، زیرا رؤسای دستگاه‌ها انگیزه‌ای برای فروش نداشتند و مقاومت می‌کنند.» رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح مولدسازی از دولت قبل هم مطرح بود، گفت: «در دولت قبل قرار شد به‌خاطر مشکلات موجود در روند کار یک هیئتی مأمور رسیدگی به این موضوع شوند تا این کار زمین مانده را به پایان برساند.» وی مطرح کرد: «البته طبق این طرح، درآمد ناشی از فروش اموال مازاد در مناطق محروم حداقل تا ۵۰ درصد در پروژه‌های همان‌جا هزینه می‌شود.» قالیباف ادامه داد: «در آئین‌نامه شب گذشته شورای هماهنگی سران قوا تصویب شد تا این موضوع به‌صورت شفاف باشد یعنی پورتالی وجود داشته باشد تا همه ببینند چه اموالی به چه قیمتی و به چه کسی به فروش رفته است.» او بیان کرد: «یک هیئت ۳ نفره متشکل از نماینده رئیس‌جمهور، نماینده قوه قضائیه و نماینده رئیس مجلس نظارت بر عملکرد هیئت ۷نفره را انجام می‌دهند.» وی گفت: «بعضی از پیشنهادات از جمله ماده ۱۷ که هیئت نظارت بر همین هیئت ۷ نفره در جلسه دیشب شورای هماهنگی سران قوا اصلاح شده است، هرکس خلاف آئین‌نامه مولدسازی کاری کند، هیچ مصونیتی ندارد.» وی افزود: «یکی از موضوعات دخیل در بحث نوسانات ارزی مسائل روانی جامعه، سیاست خارجی و تحریم‌هاست که منکر آن نیستیم و باید به آن توجه کرد.» قالیباف گفت: «درخصوص کنترل قیمت ارز دولت و مجلس یک تصمیم واحد گرفتند و کار را انجام می‌دهند. البته مسائل اقتصادی بنیادی مانند نقدینگی، تورم، ناترازی بانک‌ها در کاهش ارزش پول ملی و رابطه آن با ارز اثرگذار است و باید برای آنها اقدامات جدی و اساسی انجام دهیم که یک بخش از آن همین اصلاح ساختار بودجه است.»

manteghi

عرضه خودرو در بورس منتفی شد

برای سال آینده عرضه خودرو در بورس مطرح نیست و در واقع عرضه خودرو در بورس منتفی است. به گزارش فارس، منوچهر منطقی معاون وزیر صمت اظهار داشت:«ابتدا مجلس این موضوع را منتفی و شورای رقابت نیز بحث حذف عرضه خودرو در بورس را اعلام کرد، بنابراین برای سال آینده عرضه خودرو در بورس مطرح نیست و در واقع عرضه خودرو در بورس منتفی است.» او افزود: «ایران و روسیه با توجه به اینکه هر دو قبلا تولیدکننده ال‌۹۰ بوده‌اند و پنجاه درصد نیز بومی‌سازی در این محصول انجام داده بودند، بنابراین به‌زودی نیز تولید مشترک تندر ۹۰ را با هم خواهند داشت.» معاون وزیر صمت اظهار داشت: «بنابراین در پارس‌خودرو این مدل کامل شده و در فروردین 1402 رونمایی می‌شود. البته بحث تولید تارا نیز در روسیه مطرح است و در حال انجام مذاکرات هستیم.»

mohamadi bakhsh mohamad

پرواز ایران و عربستان برقرار می‌شود؟

پروازهای حج واجب بین دو کشور ایران و عربستان برگزار می‌شود. محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در حال حاضر پروازهای حج واجب بین دو کشور ایران و عربستان برگزار می‌شود، به ایسنا گفت: «بقیه پروازها بین دو کشور منوط به تایید وزارت خارجه و اعلام سازمان حج و زیارت است.» او درباره پروازهای مستقیم ایران و عربستان به جز ایام حج، توضیح داد: «هنوز تصمیمی برای این موضوع گرفته نشده، پس از نظارت وزارت خارجه و سازمان حج این موضوع قابل بررسی است و در آن صورت سازمان هواپیمایی هم به این موضوع وارد می‌شود. در حال حاضر محدودیتی در انجام پروازهای حج واجب نداریم و زائرها از سوی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی منتقل می‌شوند اما بقیه پروازها مانند حج عمره و سایر پروازهای بین دو کشور هم منوط به برگزاری جلسات و تایید وزارت خارجه و اعلام سازمان حج و زیارت است.»

khandoozi

آخرین تفاهمات ایران و عراق

رفع موانع و مشکلات فعالان اقتصادی هم در حوزه داخلی و هم در ارتباط با طرف عراقی و همچنین افزایش ظرفیت روابط تجاری دو کشور مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش ایسنا، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق، گفت: «پروژه‌های مشترک آبی بین دو کشور، ظرفیت‌های ترانزیتی ایران و عراق، حل‌وفصل مشکل طولانی‌مدت راه‌آهن شلمچه_ بصره و ایجاد سه شهرک صنعتی مشترک در نقاط مرزی دو کشور و رفع برخی مشکلات بانکی و ارزی که بین ایران و عراق وجود داشت، تفاهماتی صورت گرفت که در دیداری که بعد از این جلسه با نخست‌وزیر عراق داشتم، ایشان بر تسریع در اجرایی کردن این مصوبات تاکید داشتند. مشکلات این فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف از جمله صادرات خدمات فنی و مهندسی احصا و مقرر شد در حوزه مالیاتی و گمرکی رفع این مشکلات پیگیری و به انجام برسد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی