| کد مطلب: ۵۰۰۹

مدیران

مدیران

مسکن ملی یا مسکن چینی؟ اصلاح مولدسازی افزایش دامنه نوسان بورس

akbari roohollah

مسکن ملی یا مسکن چینی؟

بعد از اینکه همه فهمیدند که وعده ساخت چهار میلیون مسکن در سال عملی نیست، حالا از توافق با چین برای ساخت مسکن در ایران خبر می‌رسد. روح‌الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: «در خصوص طرح نهضت ملی مسکن روی بحث استفاده از سایر ظرفیت‌ها از جمله یوزانس کوتاه‌مدت، فاینانس و تهاتر کار می‌کنیم. چراکه با توجه به پروژه‌های زیربنایی دولتی نمی‌شود فقط از یک روش استفاده کرد. یکی از موضوعات مطرح شده بحث تهاتر نفت است. رویکرد آن است که باید از ابزارهای دیگر مثل فاینانس و یوزانس کوتاه‌مدت هم بهره ببریم. بعد از سفر اخیر به چین گروه‌ها و شرکت‌های مختلفی به کشور ما می‌آیند و ما با رعایت منافع ملی و مصالح مردم در حال تعامل با این شرکت‌ها هستیم تا بتوانیم روی تعدادی واحد به نتیجه برسیم. با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی در بحث صنعتی‌سازی باید نقدینگی در زمانی کوتاه به پروژه‌ها تزریق شود. این احتیاج دارد تا از شرکت‌های خارجی یا سایر روش‌های تامین مالی برای اجرای طرح استفاده کنیم. زیرا متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن عمدتا اقشار ضعیف هستند.»

ghorbanzadeh

اصلاح مولدسازی

اعضای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اصلاحات آئین‌نامه اجرایی لایحه مولدسازی دارایی‌های دولت را شب گذشته تصویب کردند که شامل موارد مختلفی از جمله نظارت و ضمانت‌های اجرایی، رقابت و شفافیت، نظامات مربوط به ترغیب دستگاه‌ها به مشارکت در امر مولدسازی و... می‌شود. شب گذشته شورای عالی هماهنگی سران قوا اصلاحات آئین‌نامه مولدسازی دارایی‌های دولت را تصویب کردند. بر این اساس و طبق توضیحات حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی قرار است جزئیات و متن کامل این اصلاحات در جلسه روز چهارشنبه هیئت عالی مولدسازی مصوب شود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه اصلاحات آئین‌نامه مذکور در پنج بند است، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی توضیح داد: «محور نخست در مورد نحوه تصمیم‌گیری کمسیون مقدماتی و محور دوم حوزه رقابت و شفافیت است که بر این اساس بر نحوه عرضه‌های رقابتی، شفاف‌سازی فرایندها، هوشمندسازی مراحل و نظام‌مند کردن نحوه محاسبه کارمزد تاکید دارد.» با اینکه رئیس سازمان خصوصی‌سازی به برخی از کلیات این طرح اشاره کرده، اما هنوز جزئیات این طرح معلوم نیست.

eshghi majid

افزایش دامنه نوسان بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از افزایش دامنه نوسان تا ۱۰ درصد و برخورد با ایران‌خودرو به دلیل تعهد نکردن به عرضه محصولات خود در بورس کالا خبر داد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: «بازار سرمایه در سال جاری چند مرحله فراز و فرود داشت. سال جاری تحولات اقتصادی جهانی باعث شد قیمت‌ها ریزش داشته باشد، بعد از آن هم بحث‌های سیاسی روی بازار تاثیر داشت. البته نوسانات با صندوق‌های بازارگردانی و تثبیت و توسعه کنترل شد و روند بازار منطقی بود. از سوی دیگر سازمان برنامه‌هایی که در سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود را با قوت پیگیری کرد. یکی از این برنامه‌ها شکست انحصار در صدور مجوز نهادهای مالی بود که در حوزه شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان، سرمایه‌گذاری، مشاوره سرمایه‌گذاری و… بود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی