| کد مطلب: ۴۷۰۶

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

فرصت تحریم‌های روسیه برگزاری کمیته مزد؛ امروز نوسانات ارز موبایل را گران کرد

tizhooshtaban hadi

فرصت تحریم‌های روسیه

وضعیت ایجادشده در معادلات اقتصادی منطقه، موقعیت مناسبی را برای عرضه محصولات و کالاهای ایرانی فرآهم نموده است. هادی تیزهوش‌تابان، رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به تحریم‌های شدید اعمال‌شده علیه روسیه گفت: «ما موظف به بهره‌برداری از این فرصت و نیازهای به‌وجودآمده در راستای تأمین منافع بازرگانان و به‌تبع آن منافع ملی خود می‌باشیم.» او افزود: «با توجه به وجود سه بندر انزلی، کاسپین و آستارا و توانمندی‌های گسترده این بنادر، باید مبنای تجارت خود را دریامحور قرار دهیم. چراکه در حمل و نقل زمینی نیازمند عبور و همراهی کشور ثالثی بوده و در صورت وجود رقابت در سبد کالایی صادراتی با آن کشور، قطعاً در مسیر تسریع و تسهیل امور مرتبط با ترانزیت کالاهای ایرانی، مانع و اخلال ایجاد می‌کنند.»

tajik mohammadreza

برگزاری کمیته مزد؛ امروز

امروز (سه‌شنبه) کمیته مزد برگزار می‌شود. محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار عنوان کرد: «درخواست کارگران برای ورود جدی به بحث دستمزد تعیین عدد و رقم سبد معیشت است. هر ساله در نیمه دوم اسفندماه جلسات شورای عالی کار به صورت جدی وارد چانه‌زنی مزدی می‌شود. پیش‌بینی این است که امسال هم مانند سنوات گذشته باشد. محاسبه سبد معیشت، مهم‌ترین دستور کار این کمیته است؛ در این راستا مقرر شد دولت داده‌های مورد نیاز را تهیه و به کمیته بیاورد تا در مورد آن بحث کنیم و در مورد نرخ سبد، به نتیجه برسیم.» او گفت: «کاهش قدرت خرید جامعه کارگری و گرانی کالا را هیچ‌کس نمی‌تواند کتمان کند. ماده 41قانون کار می‌گوید، حقوق، دستمزد، مزایا و عیدی کارگران باید براساس نرخ تورم واقعی در کشور محاسبه شود. براساس تبصره 2 حداقل مزد باید به‌اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانوار کارگری که تعداد آنها توسط مراجع ذی‌صلاح تعیین می‌شود را تأمین کند.»

androidphones 2048px pixel7pro front

نوسانات ارز موبایل را گران کرد

قیمت‌ گوشی در حال حاضر افزایشی است، چون برای مدتی تخصیص ارز واردات موبایل کُند و در واقع متوقف شده است، بنابراین شرکت‌ها نتوانسته‌اند کالا وارد کنند. احسان بیات، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فناوران گفت: «فعلا شرکت‌ها با قیمت مصوب کالا را در بازار عرضه کرده‌اند، ولی کمبود وجود دارد که امیدواریم بانک مرکزی هرچه زودتر ارز را به شرکت‌ها تخصیص دهد تا در هفته پایانی سال بازار متعادل شود. قیمت‌ موبایل بستگی به این دارد که بانک مرکزی چه میزان ارز در اختیار شرکت‌ها قرار دهد، اگر تخصیص کم باشد، مسلما قیمت‌ها بالا می‌رود، اما اگر حتی با نرخ نیمایی بالاتر؛ میزان تخصیص مانند قبل باشد فقط به اندازه افزایش نرخ ارز کالا گران می‌شود، ضمن اینکه اگر تا قبل از پایان سال ارز تخصیص داده نشود شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.» او افزود: «بازار از طریق شرکت‌ها کنترل نمی‌شود بلکه به‌خاطر کمبود کالا، افزایش تقاضا و کمبود عرضه؛ قیمت‌ها افزایشی خواهد شد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی