فعالان خصوصی
آخرین خبرهای اقتصادی ایران و دنیا

مسئولان خبر ندارند
مسئولان وزارت راه و شهرسازی بعضا درخصوص برنامهریزی و سیاستورزی پروژه نهضت ملی مسکن ایده میدهند اما به نظر میرسد توجه چندانی به وضعیت بازار مسکن ندارند. فرشید پورحاجت، عضو هیئتمدیره کانون انبوهسازان اظهار کرد: «نمیشود مسئولان وزارت راهوشهرسازی، پشت تریبون درباره ساخت یک میلیون واحد مسکونی صحبت کنند، اما از وضعیت بغرنجی که فعالان صنعت ساختمان با آن مواجهاند غافل باشند. به دلایل مختلف از جمله تعلل در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن، تورم به مهمترین بازیگر این روزهای اقتصاد مسکن تبدیل شده، چراکه ۱۳درصد تولید ناخالص داخلی، ۱۷درصد اشتغال و ۲۵درصد نقدینگی کشور به بخش مسکن وابستگی و چسبندگی دارد. در یک سال و دو ماه گذشته که با نوعی انفعال در اجرایی کردن پروژه نهضت ملی مسکن در این وزارتخانه مواجه بودیم، هزینههای ساخت مرتبا افزایش یافت و تلنبار شد. اگر تا یک سال قبل میشد با حدود متری پنج میلیون تومان این پروژه را جمعوجور کرد، امروز هزینهها به حدود متری ۹ میلیون تومان رسیده است.»
از دولت شروع شود
در بودجه سالانه، افزایش پلکانی قیمت گاز تصویب شده است. براساس این قانون قرار است مصرفکنندگان گاز بهطور تدریجی هزینه بیشتری برای گاز مصرفی بپردازند. رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در این رابطه گفت: «در اکثر سازمانهای دولتی در فصلهای سرد سال تمام سیستمهای گرمایشی روشن و در و پنجرهها هم باز است. دولت ابتدا باید از خودش شروع کند و خودش را اصلاح کند، به جای اینکه فشار به مصرف خانگی بیاورد.» او در پاسخ به سوالی درباره اهمیت اجرای طرح تعرفهگذاری پلکانی گاز خانگی گفت: «تعرفهگذاری پلکانی گاز خانگی اقدامی است که میتواند مردم را به سمت کاهش استفاده از انرژی سوق دهد. اکثر کشورهایی که از حاملهای انرژی استفاده میکنند، غالباً از همین روش تعرفهگذاری پلکانی انرژی برای کنترل مصرف استفاده میکنند. این کشورها استانداردی را برای سطح زیربنای مفید ساختمان در نظر میگیرند.»
واردات خودرو به نفع چین
واردات خودرو از آذرماه آغاز میشود. این در حالی است که فعالان این حوزه میگویند خودروهای وارداتی احتمالا چینی خواهند بود. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: «مطابق با آئیننامه ماشینهای شاسیبلند، بنز، تویوتا را نخواهیم داشت و هفت شرکتی که میخواهند اقدام به واردات کنند، هماکنون خودرو چینی را مونتاژ میکنند و بعید به نظر میرسد که بتوانند CKD خودروهای برندهای اول جهان را وارد کنند.» او با بیان اینکه وزارت صمت نام هفت شرکت واردکننده خودرو را رسانهای کرده است، گفت: «در ارزیابی مرحله نخست هفت شرکت توانستند شرایط واردات خودرو را کسب کنند. این شرکتها عبارتند از سایپا، پارسخودرو، سایپا سیتروئن، تجارت بینالمللی کرمانخودرو، خودروسازی فردا، آریان موتورپویا و مکث موتور که سه شرکت زیرمجموعه سایپا محسوب میشود. از سوی دیگر آئیننامه واردات خودرو ابهاماتی دارد که باید در مورد آنها تجدیدنظر صورت بگیرد.»