| کد مطلب: ۵۹۱۹

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

سرنوشت نرخ ارز

pirmoazen

سرنوشت نرخ ارز

نکته مهم درباره ارز، وابستگی آن به موضوع تحریم و FATF است و چنانچه دولت قصد رسیدگی به آن را دارد و برای قدرت بخشیدن به پول ملی، برنامه‌ریزی کرده، باید ابتدا این دو مسئله را حل کند. شاید به صورت مقطعی، اخباری مانند برقراری روابط بین ایران و عربستان مانع از افزایش قیمت ارز شود؛ اما این مسائل اثر مسکنی و کوتاه‌مدت دارند و بعد از مدتی بی‌اثر می‌شوند. واقعیت این است که مهم‌ترین سیگنال مؤثر بر بازار ارز، وضعیت مذاکرات هسته‌ای و برجام است. حسین پیرموذن، عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه نرخ ارز باید بر اساس نظام عرضه و تقاضا مشخص شود، گفت: «دستکاری نرخ ارز از سوی دولت آسیب‌های جدی به ابعاد مختلف نظام اقتصادی، وارد می‌کند و غیرواقعی بودن این نرخ روند تولید را مختل و به افزایش قاچاق منجر می‌شود. طی چند سال گذشته که مدام نوسانات شدید ارزی را تجربه کردیم، تورم چه در بخش تولید و چه در حوزه مصرف، افزایش پیدا کرد که مشکلات بسیاری را به دنبال داشت.»

navaz reza

سهمیه روزانه کارت سوخت

سهمیه روزانه هر کارت سوخت جایگاه‌داران، ۸ هزار لیتر است و مجدد سهمیه شارژ می‌شود. رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «بنا به اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ۹۰ درصد مردم دارای کارت سوخت هستند و اگر همه افراد از کارت شخصی خود استفاده کنند، این مقدار از سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران برای افرادی که کارت ندارند، کافی خواهد بود.» او گفت: «۱۵ درصد از جایگاه‌ها در کشور، جزو جایگاه‌های پرفروش هستند و سعی کرده‌ایم در این جایگاه‌ها یک کارت سوخت ذخیره وجود داشته باشد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم.» نواز ادامه داد: «پس از اجرای جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌داران، استفاده از کارت شخصی برای سوخت‌گیری افزایش یافته است و مردم تمایل بیشتری به استفاده از کارت‌های سوخت خود دارند. آمار‌ها نشان می‌دهد طی چند روز گذشته همزمان با کاهش کارت‌های آزاد در جایگاه‌های سوخت، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی هنگام سوختگیری به‌نرخ آزاد دوبرابر شده است.»

62193660

دام زنده ارزان شد، گوشت نه

بسیاری از مسئولان اتحادیه‌ها و تشکل‌های تولیدی اذعان می‌کنند که با توجه به شرایط مساعد تولید محصولات پروتئینی، کمبودی در عرضه نداریم. همه‌ساله قیمت محصولات پروتئینی با نوساناتی در بازار روبه‌رو می‌شود که هریک از مسئولان اتحادیه‌ها و تشکل‌های تولیدی دلایلی برای این امر مطرح می‌کنند، اما آنچه مسلم است سال گذشته مرغ کماکان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شد و کار به جایی رسیده بود که بارها مسئولان از مردم تقاضا کردند که اقدام به خرید و ذخیره خانگی مرغ کنند و در مقابل بازار گوشت به سبب صادرات و کمبود عرضه روند افزایشی داشت که با عرضه گسترده گوشت انتظار می‌رفت که تا حدی التهابات بازار فروکش‌کند که متاسفانه به رغم افت قیمت دام زنده، نرخ گوشت تغییر محسوسی نداشته است. به‌رغم آنکه سیاست واردات گوشت و مرغ در راستای تعادل قیمت و تنظیم بازار دنبال می‌شود، اما مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در راستای افزایش جوجه‌ریزی و عرضه گسترده دام، کمبودی در توزیع نداریم.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی