فعالان خصوصی
تخممرغ گران نشده است

تخممرغ گران نشده است
قیمت تخممرغ در مرغداریها گران نشده و بنا بر وعده وزارت جهادکشاورزی قیمت جدید تخممرغ هفته آینده اعلام خواهد شد. حمید کاشانی، رئیس هیئتمدیره اتحادیه مرغداران گفت: «قیمت تخممرغ حدود سه ماه است که ۳۰درصد زیر قیمت مصوب فروخته میشود. قیمت مصوب هر کیلو تخممرغ ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان در مرغداری است که کیلویی ۳۵ هزار تومان خرید و فروش میشود. این یعنی نهتنها در چند وقت اخیر هیچ افزایش قیمتی نداشتهایم، بلکه حتی زیر قیمت مصوب نیز تخممرغ فروخته شدهاست و اگر افزایش قیمتی مشاهده میشود مربوط به مغازهها و گرانفروشی است. ۳۶۰ هزار سوپرمارکت در تهران داریم و امکان کنترل کردن این همه مغازه و اینکه بدانیم کدام مغازه اقدام به گرانفروشی میکند، وجود ندارد.» او افزود: «با توجه به افزایش هزینههای تولید، وزارت جهاد کشاورزی وعده داده که قیمت مصوب تخممرغ را هفته آینده اصلاح و قیمت جدید را اعلام کند، ولی در حال حاضر هیچ افزایش قیمتی نداشتیم.»
یک کارت آزاد در هر سکوی بنزین
بهازای هر سکو به فراخور موقعیت جغرافیایی و میزان فروش یک کارت سوخت آزاد وجود دارد و برای هر سکوی موتور و هر سکوی بنزین سوپر نیز هرکدام یک کارت موجود است و طبق ارزیابی صورت گرفته همکاری خوبی توسط مردم و جایگاهها وجود دارد. اسدالله قلیزاده، رئیس صنف جایگاهداران کشور، عنوان کرد: «در روزهای اخیر که ساماندهی و کاهش کارتهای آزاد جایگاهها در حال اجرا بوده، همکاری خوبی از سوی مردم شاهدیم و استفاده از کارت سوخت شخصی افزایش یافته است. مردم در سالهای قبل برای سوختگیری به نرخ آزاد اکثرا از کارت جایگاه استفاده میکردند، طبیعی است که تغییر این عادت و بهکارگیری کارت سوخت شخصی کمی زمانبر خواهد بود، ولی به مرور و با اطلاعرسانیهای دقیق میتوانیم به تکلیفی که مصوبه مجلس مشخص کرده، عمل کنیم.» او افزود: «هماهنگیهای لازم بین مجموعه صنفی و مدیران و مسئولان افزایش یافته و اولویت اصلی این است که مردم با مشکل مواجه نشوند.»
یارانه سیاه به خودرو میدهیم
«با اصرار به قیمتگذاری دستوری و اختلاف قیمتی ایجادشده میان کارخانه و بازار در حال دادن یارانه سیاه به خودرو هستیم.» آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان گفت: «یکی از اصلیترین مشکلات، نامشخص بودن شیوه نهایی فروش خودرو به مصرف کننده است و این جابهجاییهای مداوم در کنار سردرگمی مردم، قطعهسازان را نیز برای برنامهریزی با چالش مواجه کرده است.» او با اشاره به فضای رانت ایجادشده میان قیمت خودرو در کارخانه و بازار، افزود: «خودروسازان ما یا دولتی هستند یا مردم عادی در بازار سرمایه سهامدار آن به شمار میروند. با این شیوه ما پول را از کل جامعه میگیریم و در اختیار کسانی قرار میدهیم که با شانس یا هر مسیر دیگری، توانستهاند خودرو را با قیمت کارخانه دریافت کنند. به این ترتیب یک یارانه سیاه در بازار خودرو فعال کردهایم که در نهایت به ضرر خودروساز، قطعهساز و مصرفکننده نهایی در بازار است.»