با افتخار، بنزین ایرانی جوابگوی همه نیازهای کشور است
واکنش وزارت نفت به گزارش روزنامه هممیهن درباره واردات سوخت از روسیه
واکنش وزارت نفت به گزارش روزنامه هممیهن درباره واردات سوخت از روسیه
وزارت نفت در واکنش به گزارش روزنامه هممیهن که با عنوان «بنزین روسی» در تاریخ 28/1/1402 منتشر شده، پاسخی ارسال کرده که در ادامه میآید: توضیحات ذیل جهت آگاهی نویسنده گزارش و اطلاع مخاطبان روزنامه هممیهن به این شرح ارائه میشود:
1 |
هماکنون ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی در پالایشگاههای کشور (تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، اراک، بندرعباس، آبادان، کرمانشاه، لاوان و ستاره خلیجفارس) بیش از 2.2 میلیون بشکه در روز است. بدیهی است به دلایل عملیاتی بخشی از این ظرفیت تولیدی در دوره اورهال پالایشگاهها در مدار نبوده و نیازهای کشور به انواع فرآوردههای نفتی با مدیریت تولید از مخازن ذخیرهسازی تامین میشود.
2 |
در هیچ دورهای کمبود سوخت در سطح کشور بهویژه در نیمه دوم سال گذشته وجود نداشته و ادعای نویسنده گزارش مبنی بر تعطیلی جایگاهها در برخی استانها به دلیل نبود یا کمبود سوخت کذب محض است. یادآور میشود، هماکنون
100 درصد جایگاههای عرضه سوخت کشور به بخش خصوصی واگذار شده است و سفارشگذاری خرید محمولههای بنزین و گازوئیل حسب درخواست جایگاه و مطابق تراکنشهای سامانه هوشمند سوخت به میزان لازم انجام میشود.
3 |
اشاره نویسنده گزارش و استناد به آمار رویترز مبنی بر واردات 30 هزار تن سوخت در ماههای بهمن و اسفند گذشته، مورد تایید وزارت نفت نیست. لذا سوآپ بنزین و گازوئیل که از گذشته نیز انجام میشده است را نباید به حساب واردات گذاشت. این نکته نیز قابل ذکر است که رقم واردات 30 هزار تن بنزین و گازوئیل ظرف 2 ماه (متوسط روزانه 600 هزار لیتر) در مقابل تولید روزانه بیش از 240 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در ماههای ذکر شده، با هدف رفع ناترازی بیشتر به شوخی شبیه است تا تحلیل.
4 |
رشد مصرف انرژی در کشور اعم از گاز و فرآوردههای نفتی به شکل جهشی از سالهای گذشته وجود داشته و با وجود توسعه ظرفیتهای پالایشی خیلی زود مازاد ظرفیت ایجاد شده در داخل کشور مصرف میشود. درخصوص بنزین، پس از مهار موفق کرونا در دولت سیزدهم و رفع محدودیتها، رشد مصرف بنزین از اواخر نیمه دوم سال 1400 و در طول سال 1401 به شکل جهشی صعود کرد که با توجه به تصمیم دولت مبنی بر تثبیت قیمت سوخت، مدیریت مصرف سوخت، صرفا از طریق مدیریت توزیع و استفاده از توان مدیریتی در سامانه هوشمند سوخت و بدون اعمال هیچ گونه تغییرات قیمتی کنترل شده است.
5 |
ارائه و انتشار عمومی آمارهای عملیاتی تولید، مصرف، ذخیره اقلام استراتژیک کشور از جمله سوخت، با توجه به جنگ تمامعیار اقتصادی نظام سلطه و احتمال سوءاستفاده دشمن، با مصوبه مراجع بالادستی از سال 1397 ممنوع بوده است و گزارشهای مربوط صرفا در اختیار نهادهای نظارتی و بالادستی قرار میگیرد. در خصوص کیفیت سوخت تولیدی در کشور تاکید میشود تمامی فرآوردههای نفتی توزیعی در کشور طبق تعهدات وزارت نفت، دارای استانداردهای یورو 4، یورو 2 یا استاندارد ملی کشور بوده و سازمانهای محیط زیست و استاندارد همواره بر آن نظارت داشته و دارند و چنانچه مغایرتی ببینند بدون هیچ ملاحظهای گزارش میکنند، خوشبختانه در مجموع تاکنون کیفیت سوخت توزیعی در کشور مورد تایید نهادهای مسئول قرار گرفته است.
6 |
درخصوص صادرات فرآوردههای نفتی به خصوص بنزین به امارات، افغانستان و عراق به جز یک محموله که سال گذشته توسط وزارت نفت دولت سیزدهم و با قیمت 77 سنت صادر شد، بقیه صادرات مربوط به تعهدات صادراتی دولت قبل بود که با نرخ پایینتر از نرخ زمان تحویل قرارداد و با قیمت ثابت قرارداد بسته بودند. بنابراین نویسنده گزارش بهتر است علت ارزان فروشی بنزین در دولت قبل را از متولیان دولت قبل پرس و جو کند.
7 |
درخصوص جلوگیری از قاچاق سوخت، دولت سیزدهم از بدو استقرار اهتمام جدی داشته و دارد و با وجود فشارهای مختلف، بدون استفاده از ابزار قیمتی و صرفا با بهرهگیری از سامانه توزیع هوشمند و مدیریت مصرف در تلاش است تا عرضه خارج از شبکه را برای سوءاستفاده گران بسیار سخت و قاچاق سوخت را به حداقل برساند که در این زمینه توفیقات خوبی بهدست آمده است.
8 |
همانگونه که در گزارش روزنامه هممیهن به وجود 11 میلیون خودرو و موتورسیکلت فرسوده اشاره شده، متاسفانه بیعملی و اهمال دولت یازدهم و دوازدهم در خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل سبب شده است تا با انباشت این حجم از ناوگان فرسوده، تلاش برای اصلاح ناوگان حمل و نقل کشور به کندی انجام شود. اما قابل ذکر است که با تدابیر دولت سیزدهم روند جایگزینی سرعت گرفته و تا پایان دولت بخش قابل توجهی از آن نوسازی خواهد شد.
9 |
درخصوص توسعه آتی ظرفیت پالایشی کشور نیز به اطلاع میرساند در دولت سیزدهم ساخت یک پتروپالایشگاه بر مبنای خوراک نفت خام فوق سنگین با ظرفیت 300 هزار بشکه، متبرک به نام سردار پرافتخار میهن، شهید حاج قاسم سلیمانی، با اعتباری نزدیک به 10 میلیارد دلار در دستور کار وزارت نفت قرار دارد و ظرف 4 سال آتی به مدار بهرهبرداری وارد میشود.
10 |
درخصوص اصلاح الگوی مصرف و کنترل مصرف به ویژه بنزین تردیدی وجود ندارد و ما نیز معتقدیم ابر چالشهایی مانند آلودگی هوا، ترافیک، ناترازی تولید و مصرف یک شبه به وجود نیامده و یک شبه نیز برطرف نمیشود زیرا بایستی از سالیان قبل و به تدریج برای آن فکر و اقدامات موثر صورت میگرفت. دولت سیزدهم در بسیاری از این مسائل وارث خرابههایی است که جز با عزم ملی و مشارکت گسترده مردم نمیتوان بر آنها غلبه کرد و از همین رو بدون گرفتن انگشت اتهام به سوی مردم و ترساندن آنها، تلاش میکند تا با کمک مردم این گرههای چندساله را به تدریج باز کند.
11 |
وزارت نفت درخصوص آمار منتشره در روزنامه هممیهن درخصوص مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و ارائه ارقام 5 هزار، 10 هزار و 64 هزار کشته و تاکید بر مرگ سالانه 45 هزار نفر به صورت مستقیم بر اثر آلودگی هوا، بدون ارائه مستندات لازم و یک برگ سند، در مقام تایید و تکذیب نیست اما به نظر میرسد این آمارها بیش از آنکه جنبه آگاهی بخشی داشته باشد بیشتر جنبه هراسافکنی دارد. لذا امیدواریم ارائهدهندگان این آمار برای حصول به یک امر درست به روشهای نادرست متوسل نشوند و از ارائه اعداد و ارقام بدون سند به جد پرهیز کنند.