| کد مطلب: ۱۰۴۴۴

آشنایی با نکات ناگفته در نورپردازی سقف وافل

آشنایی با نکات ناگفته در نورپردازی سقف وافل

طراحی ظاهر سقف های وافل بسیار زیبا و چشمگیر است. با این وجود در ساخت و اجرای این سازه ها از انواع روش های تزیینی استفاده می شود که ظاهری متفاوت به سقف ساختمان ه

طراحی ظاهر سقف های وافل بسیار زیبا و چشمگیر است. با این وجود در ساخت و اجرای این سازه ها از انواع روش های تزیینی استفاده می شود که ظاهری متفاوت به سقف ساختمان های مدرن امروزی می دهد. شکل ظاهری قالب های وافل با به کار بردن نورهای تزئینی بسیار زیبا و شکیل خواهد بود. این سازه ها با استفاده از تزیینات مختلفی که بر سطح آن ها اعمال می شوند برای اجرا در محیط هتل ها، سالن های اجتماعات و... به کار می روند. اجرای نورهای تزئینی در این سقف ها در بخش های حفره ای و توخالی سازه انجام می شود. به همین دلیل استفاده از قالب وافل برای زیبایی ساختمان یکی از نوین ترین اقدامات به شمار می رود.

روش های استفاده از نورپردازی در سقف وافل

استفاده از نورهای تزئینی در بخش های مختلف سقف وافل زیبایی این سازه ها را چندین برابر می کند. در ساختار هر یک از آن ها از لامپ هایی با نورهای رنگی بسته به نظر و سلیقه کارفرما استفاده می کند. نور تولیدی توسط این رمپ ها بسیار زیبا خواهد بود و مربع های قالب را زیباتر جلوه می دهد. مربع های به کار رفته در سقف وافل به سادگی رنگ آمیزی می شوند و با نورپردازی در سطح آن ها زیبایی کار چندین برابر خواهد شد.

اجرای گچ کاری در ساختار این سازه ها نیز میسر خواهد بود. شما می توانید به صورت همزمان از نورپردازی در کنار گچ کاری سقف نیز استفاده کنید. به این ترتیب ظاهر قالب وافل زیباتر خواهد شد. روش های نورپردازی در ساختار سقف های وافل متفاوت است. شما می توانید بر اساس دیزاین سقف وافل خود یکی از مدل های نورپردازی سقف را به کار ببرید.

images 1700728591 655f0f0f59781

نکات دیزاین سقف وافل با نور

برای استفاده از نورپردازی در ساختار این سقف های مدرن، باید به برخی اصول و قوانین دقت داشته باشید. این سقف ها به صورت اکسپوز اجرا می شوند. قالب های به کار رفته در این سازه ها شکل و فرم زیبا و منظمی دارند. به همین خاطر نمای نهایی سقف بسیار زیبا و جذاب خواهد شد. در میان قالب های منظم این سقف، نورهای رنگی یا سفید قرار می گیرند.

با استفاده از نورپردازی در ساختار این سقف ها در قالب، محیط مورد نظر بزرگتر جلوه می کند. استفاده از این نورهای تزئینی در مکان های خاص مانند استخر، هتل و... اهمیت بیشتری دارد. برای استفاده از این تزیینات نیازی به پوشش مجزا نخواهید داشت. به همین خاطر در هزینه های شما صرفه جویی می کند. سطح صاف و صیقلی سقف وافل برای اجرای انواع تزیینات مناسب خواهد بود.

به گفته نوسا، استفاده از قالب وافل با قیمت و کیفیت پایین باعث بروز خسارات جبران ناپذیری در آینده می شود. به دلیل اینکه در قالب وافل نامرغوب، تغییرشکل لبه ها و اعوجاج و حتی شکستگی قالب بوجود می آید. و ممکن است این امر در حین عملیات بتن ریزی اتفاق بیفتد. حتی در برخی موارد مشاهده شده که به دلیل عدم اجرای صحیح سقف، پس از بهره برداری سقف دچار خیز شده. و آسیب های جبران ناپذیری را به ساکنین و مالکین ساختمان وارد می کند.

شرایط لازم برای نورپردازی در سقف وافل

برای اجرای نورپردازی سقف وافل باید به شرایط مورد نیاز برای این پروسه دقت داشته باشید. این سقف ها یکی از به صرفه ترین سازه های ساختمانی به شمار می روند که بدون هزینه های اضافی برای تزیینات آماده می شوند. برای اجرای تزیینات در وهله اول باید به اجرای بی نقص سقف وافل در محیط دقت داشته و این فرایند را به دست نصابان حرفه ای و کارآزموده بسپارید. در نظر گرفتن شرایط زیر برای اجرای بهتر نورپردازی اهمیت دارد:

تامین لوازم اولیه

برای اجرای نورپردازی در سقف وافل باید به تجهیزات مورد نیاز در این زمینه دقت داشته باشید. انواع لامپ های تزیینی، اتصالات برقی و... با در نظر گرفتن اندازه و طرح و ابعاد سقف مورد نظر انتخاب می شوند. برای انتخاب هر یک از این مصالح باید به قیمت این تجهیزات نیز دقت داشته باشید. این عناصر تزیینی نباید بار مضاعفی بر تیرهای سقف وافل ایجاد کنند.

میزان روشنایی نورپردازی وافل

عمق سقف وافل نیز در این زمینه اهمیت بسیار زیادی دارد. برای نصب روشنایی و استفاده از نورهای مخفی در ساختار سقف محل اتصال کابل ها را مشخص کرده و بر این اساس میزان روشنایی مشخص خواهد شد. شما می توانید از ترکیب نورهای مصنوعی و طبیعی استفاده کنید. عمق سقف وافل و هر یک از شبکه های آن در تعیین میزان روشنایی نقش به سزایی دارد.

رنگ نورپردازی وافل

برای اجرای نورپردازی قالب وافل باید به رنگ نورهای تزیینی نیز دقت داشته باشید. شما می توانید از ترکیب چند رنگ برای دیزاین این سقف ها استفاده کنید. نورهای تک رنگ برای طراحی مینیمالیستی معماری به کار می روند. شما می توانید برای دیزاین بهتر سقف میلگردها و پانل های توکار سقف وافل را نیز رنگامیزی کنید و سپس نورهای تزیینی را بر روی سقف به کار ببرید.

images 1700728630 655f0f36420e1

تمهیدات مورد نیاز برای اجرای نورپردازی سقف های وافل

برای اجرای نورپردازی باید به دکوراسیون مورد استفاده در فضای ساختمان دقت داشته باشید. محل قرارگیری لوله ها و چراغ ها باید از پیش مشخص شود. به این ترتیب اعمال نورپردازی در سقف ساده تر انجام می شود. پس از قرارگیری قالب ها در محل و بتن ریزی بر روی آن ها اعمال تغییر در ساختار سقف وافل و هر یک از تجهیزات به کار رفته در آن میسر نخواهد بود. سطح سقف وافل برای نورپردازی بهتر باید یکدست و صاف باشد. در غیر این صورت کیفیت اجرای سازه و شکل ظاهری آن مطلوب نخواهد بود.

در این سازه ها نباید از تیرهای آویز استفاده شود. در صورتی که تیرهای آویز در هر یک از بخش های سقف مورد نظر مشاهده شوند، ظاهر سقف مورد نظر نامطلوب خواهد شد. برآمدگی های ناشی از تیرهای سقف نمای کلی سقف را نازیبا کرده و استحکام سازه را تحت تاثیر قرار می دهد. با اجرا و راه اندازی سازه های سقف وافل از بهینه ترین سبک های معماری در دیزاین محیط استفاده خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله با کمک کارشناسان متخصص در زمینه اینتل دل و شرکت فنی مهندسی نوسا به اهمیت استفاده از نورپردازی در سقف ساختمان و افزایش جذابیت در ظاهر و نمای داخلی ساختمان پرداختیم. نورهای رنگی و سفید به صورت مخفی و توکار در ساختار سقف وافل به کار می روند و ظاهر کار را جذاب تر جلوه می دهند. با در نظر گرفتن طراحی قالب وافل، اجرای این نورهای رنگی در سازه مورد نظر ساده تر می شود. نورپردازی در قالب وافل برای سالن های اجتماعات بزرگ، هتل ها و ساختمان هایی که زیبایی آنها اهمیت دارد، متداول تر است. اجرای نورپردازی در این سقف ها اغلب با هزینه های به صرفه ای انجام می شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی