| کد مطلب: ۲۸۶

پرونده ایران به شورای امنیت خواهد رفت

پرونده ایران به شورای امنیت خواهد رفت

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

پیش‌بینی فریدون مجلسی از پیامدهای گزارش آژانس:

پرونده ایران به شورای امنیت خواهد رفت

مناقشه اخیر بین آژانس انرژی اتمی و ایران، باعث گمانه‌زنی‌‌هایی درباره وخیم‌‌تر شدن وضعیت پرونده ایران در شورای حکام آژانس شده است. فریدون مجلسی، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با روزنامه «هم‌میهن» به‌بررسی این موضوع پرداخته است.

‌ با توجه به موضع دبیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی و اعلام تردید درباره امکان دسترسی ایران به سلاح هسته‌‌ای، شما آینده‌‌ پرونده ایران در آژانس را چطور پیش‌‌بینی می‌‌کنید؟

علاوه بر موضع آژانس، توجه شما را به صحبت‌‌های تلفنی رئیس‌‌جمهور فرانسه با ابراهیم رئیسی هم جلب می‌‌کنم که خواستار بیان روشن و صریح موضع ایران‌‌ در مورد پرونده هسته‌‌ای شده بود. برای اینکه ایران مدت‌‌هاست به‌صورت چراغ‌خاموش، اهداف اصول‌‌‌‌گرایان را در ضدیت با برجام دنبال می‌‌کند و از نظر غربی‌‌ها این موضع، یعنی تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌‌ای. بخشی از اصول‌گرایان معتقدند که ما به‌خاطر دفاع از منافع اعراب و فلسطین، باید برای برخوردهای شدیدتر و تحریم‌های بین‌‌المللی جدید آماده باشیم.

‌ هم‌اکنون نیز ایران تحت تحریم‌‌های آمریکاست. آیا منظورتان تحریم‌‌های بیشتر و در حوزه‌های جدید است؟

برد تحریم‌های‌‌ آمریکا کم شده است. آمریکا همواره از سلاح تحریم به‌زیان ملت‌‌ها و در مقابله با دولت‌‌های متخاصم استفاده کرده و هیچ نتیجه‌‌ای هم نگرفته است. دولت‌‌ها برای قربانی کردن ملت‌‌های‌شان ابایی ندارند، برای آنها فقط قدرت مهم است. آمریکا هم سعی کرده با گروگان‌‌ گرفتن ملت‌‌ها در دنیا، امتیازگیری کند و کارش را پیش ببرد. وقتی تحریم‌‌ها توسعه یابد، به‌منافع بسیاری از کشورها آسیب وارد می‌شود. مثلاً ترکیه به‌دنبال این است که نفت بیشتری از ایران بخرد؛ منطق‌‌اش هم این است چون آمریکایی‌ها خان‌بازی در‌می‌‌آورند و تحریم‌‌ها را به کشورهای ثالث تحمیل می‌‌کنند، باید خسارت کشورهای ثالث را نیز بپردازند. ترکیه به‌دنبال نفت ارزان است. در‌حال‌حاضر نیز نفت ایران حراج و ارزان‌‌ترین است، پس وقتی آمریکا به ترکیه می‌‌گوید از ایران نفت نخر، باید نفت را با همان قیمت ایران در اختیار این کشور بگذارد؛ وقتی نمی‌‌تواند، دیگر زیاده از حد نباید از این تهدید استفاده کند. بنابراین، این شکل تحریم ایران بی‌‌اثر شده و شاید این فکر به ذهن مقامات ایران متبادر شده است که دیگر از مرحله خطر گذشته‌اند. اما تحریم بین‌‌المللی،‌‌ قابل چانه زدن، دور زدن و فرار نیست. تحریم‌هایی که در مکانیزم ماشه و در توافق برجام پیش‌بینی شده، در راه است. جمهوری اسلامی معتقد است ما برجام را اجرا کردیم و شما تحریم کردید. آنها هم می‌‌گویند که ایران با آن موشک نشانه‌‌دار، روح برجام را نقض کرد؛ روحی که در برجام نیامده و آن، جلوگیری از مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌‌ای، به‌خاطر بقای اسرائیل است. حتی اگر بقای اسرائیل با بمب اتمی تهدید نشود، اما با موشک تهدید شود، از دیدگاه آنها برجام بلاموضوع است و به‌هم خورده است. با بحث حقوقی و استناد به مفاد برجام هم نمی‌‌توان موضوع را حل کرد. اینجا منطق سیاسی کشورها در تقابل با هم قرار می‌‌گیرد. این استدلال که ما می‌‌خواهیم اسرائیل را نابود کنیم و دلایل مشروعی هم داریم، شما کنار بایستید و دخالت نکنید، از نظر طرف مقابل مساله دارد و مشکل اصلی تاکنون این بوده است.

‌‌ با این شرایط شما پیش‌‌بینی می‌‌کنید پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت برود؟

مگر زمان احمدی‌‌نژاد نرفت؟ من فکر می‌‌کنم بار دیگر همان اتفاق خواهد افتاد. این حرف‌‌هایی هم که قدرت‌‌های منطقه‌‌ای می‌‌زنند، ژست‌‌های عربستان و‌‌ اردن و در باغ‌سبز نشان دادن‌ها، همه برای این است که بگویند ما تمام سعی خودمان را به کار گرفتیم که این اتفاق برای ایران نیفتد، ولی جمهوری اسلامی برعکس عمل کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی