| کد مطلب: ۹۲۰

پایان آفتاب‌پرستی

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

پیش‌بینی‌ شورای آتلانتیک از اولویت‌های سیاست‌داخلی و خارجی دولت لیز تراس

تراس با وعده کاهش مالیات به پایگاه عمدتا سفیدپوست، مرفه و ضداروپایی محافظه‌کار، پیروز رقابت نخست‌وزیری شد. اما ممکن است به زودی فضای کمتری برای مانورهای سیاسی داشته باشد. ممکن است رویکرد سنجیده‌تری وجود داشته باشد. خصوصا وقتی که تراس شروع به دست‌وپنجه نرم کردن با تورم بالا و کمبود انرژی کرد و متوجه شد که به دوستانی در خارج از کشور نیاز دارد، ممکن است سیاست‌هایش تغییر کند. تراس که یک آفتاب‌پرست قدیمی در عرصه‌ سیاسی انگلیس است، احتمالاً فوراً سیاست خود را به‌گونه‌ای تغییر خواهد داد که با شرایط داونینگ‌استریت مطابقت داشته باشد. احتمالا تراس در همان ابتدای کار در مورد بسته 100میلیارد دلاری دولت برای مقابله با بحران انرژی، صحبت خواهد کرد. اما در عین حال تراس باید به آفتاب‌پرست بودن پایان دهد و سعی کند نام خود را در سیاست‌های بزرگ و دقیق دولت انگلیس ثبت کند و این سیاست‌ها را ادامه دهد تا کشور با بحران بزرگ روبه‌رو نشود.

در مواجهه با اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا مراقب است تا ببیند کدام نسخه از لیز تراس به نمایش درخواهد آمد. او در فعالیت سیاسی سمت هر دو طرف برگزیت ایستاد و اکنون، به عنوان نخست‌وزیر، دوباره خود را در دوراهی تصمیم‌گیری در خصوص اروپا می‌بیند. تراس تهدید کرده که به طور یکجانبه از بخش‌هایی از پروتکل ایرلندشمالی و توافقنامه پس از برگزیت بر سر مرز ایرلند خارج می‌شود و اتحادیه اروپا در صورت اجرای این تهدید، آماده اقدام تلافی‌جویانه است. اما تراس به عنوان وزیر امور خارجه در مسائلی مانند حمایت از اوکراین به خوبی با اروپا کار کرده است. وقتی صحبت از اتحادیه اروپا به میان می‌آید، تراس ممکن است رویکردی میانه‌رو را در پیش بگیرد، به امید اینکه وقت بخرد و مشکل ایرلندشمالی را حل نکند، یا به رویارویی برای کسب امتیاز در خانه و حزب خود متمایل شود. تا آن زمان، می‌توان انتظار داشت که روابط انگلیس با بروکسل نامشخص باشد. تراس، زمانی گفت که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه یا دوست بریتانیاست یا دشمن بریتانیا. این اظهارنظر برای خیلی‌ها تعجب‌آور بود و بر ابهام برخی از متحدان اروپایی انگلیس افزود.

در رابطه با جهان

در مورد جایگاه انگلیس در جهان، به نظر می‌رسد وضعیت جهانی بریتانیا متزلزل است، زیرا مشکلات اقتصادی و رسوایی‌های سیاسی به طرز شگفت‌انگیزی همه توجهات را به سیاست داخلی معطوف کرده است. این به آن معناست که چشم‌انداز سیاست خارجی تراس بر تقویت اقتصاد بریتانیا متمرکز خواهد بود. احتمالا شاهد چرخش انگلیس به سمت دیپلماسی اقتصادی به عنوان اولویت لندن از طریق G7 و مذاکرات تجاری خواهیم بود و دولت تراس، دیپلماسی اقتصادی را در اولویت سیاست خارجی خود قرار خواهد داد. انگلیس به عضویت در ناتو متعهد است، اما انتظار می‌رود که تراس نسبت به مشارکت در فرآیند‌های سیاسی‌ گسترده‌تر اروپا اشتیاق کمتری از خود نشان دهد. در مورد مسائل امنیتی اروپا، تراس بارها خطاب به اوکراینی‌ها توصیه کرده که یک سانتی‌متر از خاک خود را به ولادیمیر پوتین ندهند. او همچنین اعلام کرده که به زودی چین به تهدیدی برای امنیت ملی انگلیس تبدیل خواهد شد. علاوه بر چالش‌های خارجی، تراس تلاش خواهد کرد تا انگلیس را متحد نگه دارد زیرا ایرلندشمالی و اسکاتلند تهدید به جدایی می‌کنند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی