| کد مطلب: ۴۶۰

روند مذاکرات مثبت است

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری:

روند مذاکرات مثبت است

علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به سوال هم‏‌میهن درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین پاسخ داد.

به اعتقاد شما آیا برجام احیا خواهد شد؟

قدم‌هایی که برداشته شده مثبت است. البته در مذاکراتی که به منافع بلندمدت مربوط است، نمی‌شود احساساتی تصمیم گرفت، ولی به نظر می‌‌آید در این مرحله از مذاکرات، کار مقداری جلو رفته است.

چه چیزی مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات شده؟

برخی موضوعات در این مذاکرات مورد تاکید غربی‌هاست و سعی می‌‌کنند آنها را حفظ کنند که بعدها باتوجه به سابقه‌‌ای که در تقلب‌کردن دارند، از این موضوعات به عنوان ابزاری برای اقدامات آتی علیه ایران استفاده کنند. بنابراین خواسته‌‌های ایران از این جهت منطقی است که نمی‌خواهد مساله مبهمی باقی بماند. غربی‌‌ها سعی می‌کنند خبرسازی کنند که این متن ارائه شده، متن نهایی است، اما واقعیت این است که متن هنوز نهایی نشده است.

این موضوعاتی که به آنها اشاره کردید چه موضوعاتی هستند؟

جزئیات را نمی‌دانم. ولی موضوعاتی هستند که بعدها قابل تفسیر هستند و غرب می‌تواند آنها را ابزار پیگیری قرار دهد. اما در کلیات کار به نظرم پیشرفت خوب بوده و ما باید مثبت تلقی کنیم.

اگر برجام احیا شود، آیا مجمع تشخیص مصلحت با پیوستن ایران به FATF موافقت می‌‌کند؟

یک موضوع را نباید بی‌خودی کش بدهیم. چرا در این مقطع ما داریم سوال ایجاد می‌‌کنیم؟ چیزی که هنوز نهایی نشده را چرا باید مورد سوال قرار داد؟ این خبر در سرنوشت اقتصاد، دلار و قیمت ملک هم تاثیر می‌‌گذارد. نباید یک‌جوری خبر درست کنیم که موجب زحمت ایران شود. اگر بگوییم خبری نیست، به قیمت دلار شوک وارد می‌‌شود و مستاجرها اذیت می‌‌شوند. من نظرم مثبت است و فکر می‌کنم مذاکرات این بار پیش می‌‌رود، ولی توجه کنید که این مساله بلندمدت و پیچیده است؛ غربی‌‌ها انتظار دارند همه چیز زود انجام شود، ولی چیزی است که طول می‌‌کشد. نمی‌‌شود یک سندی که ابهام دارد را امضا کنیم. آنچه تا الان اتفاق افتاده قابل قبول بوده، چون اروپایی‌‌ها پیشنهاد غرب را آورده‌اند، اما این پیشنهاد همه چیز را حل نکرده. اینها می‌خواهند با فشار مساله را حل کنند و بگویند بی‌خود معطل نکنید، ولی باید نرمش بیشتری انجام شود که طرف ایرانی خیالش راحت‌تر باشد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی