| کد مطلب: ۶۲۰

برجام در اوج یک‌دستی سیاسی کشور در شرف احیاست

برجام در اوج یک‌دستی سیاسی کشور در شرف احیاست

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌‏وگو با «هم‌‏میهن»:

برجام در اوج یک‌دستی سیاسی کشور در شرف احیاست

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن درباره ادامه گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع سه سایت هسته‌‌ای مشکوک ایران و احتمال تاثیر این پرونده بر برجام بعد از احیا توضیح داد.

‌آیا در صورت احیای برجام و عدم حل مساله پادمان میان ایران و آژانس، این احتمال وجود دارد که اختلاف بین این دو عملا برجام را منتفی کند؟

من به شخصه از ابتدا گفته‌ام مهمترین مانع و اختلاف در موضوع احیای برجام، بحث کنار رفتن واقعی تحریم‌هاست که از آن به عنوان تضمین یاد می‌‌شود. این اصلی‌‌ترین بحث در مذاکرات از روز اول بوده و بقیه موارد هیچ‌وقت غیرقابل حل نبوده‌‌اند؛ از جمله پادمان. وقتی یک کشور دنبال بمب نباشد، هیچ وقت مساله پادمان با آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی لاینحل نخواهد بود. اگر برجام احیا شود برای چندمین بار ثابت کرده که دنبال بمب اتم نیست. برای چنین کشوری اختلاف با آژانس قابل حل است.

‌آیا ممکن است آژانس از پاسخ ایران درباره سه سایت مشکوک هسته‌‌ای قانع نشود و در نشست بعدی شورای حکام قطعنامه‌‌ای علیه ایران صادر شود که برجام را به خطر بیندازد؟

مساله پادمان مربوط به سه سایت هسته‌‌ای، به قبل از سال ٢٠٠٣ میلادی برمی‌‌گردد. یکسری اسناد توسط صهیونیست‌‌ها به آژانس داده شده که در این اسناد ادعا شده ایران برنامه‌‌ای انحرافی و به سمت نظامی شدن داشته است. در همین مواد هسته‌‌ای هم بالاترین آلودگی اورانیوم غنی‌‌شده در این سایت‌‌ها زیر پنج درصد بوده است. در نتیجه تجمیع این ادعاها و فرضیات است که سبب شده پرونده ایران باز بماند. یک بار در خود برجام ابعاد احتمالی نظامی کشور ما بسته شده. بعدا دوباره این پرونده توسط صهیونیست‌‌ها باز شده ولی موضوع اصلی یعنی مساله ابعاد نظامی ایران باز نشده. این آخرین تلاش باقیمانده صهیونیست‌هاست که در موضوع پادمان تبلور پیدا کرده که لاینحل نیست. وقتی برجام احیا شود، ایران بالاترین سطح بازرسی‌‌های آژانس را می‌‌پذیرد. علاوه بر پادمان، ایران ان‌پی‌تی را هم به صورت داوطلبانه قبول کرده است. وقتی این بازرسی‌‌ها انجام شود یعنی ایران انحرافی به سمت نظامی شدن ندارد. تا جایی که می‌‌دانیم یک زمانی به ایران و آژانس داده شده که مساله را حل کنند و در نشست ماه آینده شورای حکام قرار نیست قطعنامه‌‌ای علیه ایران صادر شود.

‌ظاهرا برخی گروه‌‌ها در داخل کشور و به طور خاص، در شورای عالی امنیت ملی موافق احیای برجام نیستند. آیا این گروه‌‌ها نمی‌‌توانند اختلاف بین ایران و آژانس را تشدید کنند؟

احیای برجام به معنای شکل‌‌گیری یک عزم قوی سیاسی است. وقتی عزم سیاسی برای توافق شکل گرفته، اختلافات موجود به نظرم در مقابل این عزم سیاسی کمرنگ خواهد شد. من معتقدم احیای برجام امضای محسوس یا نامحسوس شورای عالی امنیت ملی، رئیس‌جمهور، دولت و مجلس را خواهد داشت. روز چهارشنبه مجلس جلسه غیرعلنی داشت. این جلسه معنادار بود، مثل جلسات قطعنامه ۵٩٨ یا امضای برجام. این جلسات معنادار است؛ یعنی دولت در تلاش است مجلس را قانع کند. بعد از این جلسه هم یکی از نمایندگان اعلام کرد دولت اختیار تام دارد و نیاز به امضای مجلس نیست. امضای محسوس یا نامحسوس مجموعه دولت، مجلس و شورای عالی امنیت ملی پای توافق است. بعد از این، هر گونه اختلافات داخلی بر سر توافق، پوپولیستی است. الان می‌‌بینیم برخی جریان‌‌ها یا نمایندگان علیه برجام مصاحبه می‌‌کنند، این دعوای زرگری و پوپولیستی است. چون نماینده علاوه بر ابزار قانون‌گذاری، این توانایی را دارد که اگر فکر کند توافقی یک ضایعه‌‌ای برای مردم دارد طرح دو و سه‌فوریتی بدهد. یا از ابزار نظارتی خودشان مانند سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص یا اعمال قانون ٢٣٠ استفاده کنند. وقتی از این ابزار‌‌ها استفاده نمی‌‌کنند یعنی جنگ زرگری و پوپولیستی است.

‌این صحبت شما یک بار در گذشته بعد از امضای برجام اصلی در سال 2015 نقض شده است. فراموش نکنیم گروه‌‌های مخالف برجام آن زمان موشک‌هایی هوا می‌‌کردند که روی آن شعار نابودی اسرائیل نوشته شده بود.

برجام در اوج یک‌دستی سیاسی کشور در شرف احیاست. من شخصا با احیای برجام موافقم. هر اتفاقی در سیاست خارجی که به تنش‌زدایی در خارج و توسعه در داخل بینجامد قابل قبول است. اتفاقی که افتاده در یک شرایط یک‌دستی سیاسی است و هر کسی در دولت و مجلس مخالف است از ابزارهایی که در دست خودش است استفاده کند. در غیر این صورت هر موضع‌گیری جنگ زرگری است و نه‌تنها خدمتی به کشور نمی‌‌کند بلکه خیانت است. در دوره برجام قبول دارم تقابل جناحی وجود داشت. الان جایی برای این اختلافات نیست. من خوشبختانه نه حامی روحانی بودم نه رئیسی ولی حامی منافع ملی هستم. توصیه من این است که انتقام‌جویی نکنیم. بگذاریم مزایای برجام عاید ملت شود. سالیانه ۴٠ میلیارد دلار به خاطر تحریم در ده سال گذشته از محل درآمد فروش نفت ضرر کرده‌ایم. در حالی که بسیاری از ‌‌ظرفیت‌‌های کشور راکد مانده و از دست رفته است. به کسانی که امضایشان محسوس یا نامحسوس پای برجام است، توصیه می‌‌کنم اجازه دهند دولت کارش را انجام دهد تا فضای خوبی برای سرمایه‌‌گذاری ایجاد شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی