| کد مطلب: ۶۱۹

ایران از درخواست پادمانی‏‌اش عقب‌‏نشینی نکرده است

ایران از درخواست پادمانی‏‌اش عقب‌‏نشینی نکرده است

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

حمیدرضا آصفی در گفت‌‏وگو با «هم‏‌میهن»:

ایران از درخواست پادمانی‏‌اش عقب‌‏نشینی نکرده است

حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌‌وگو با هم‌‌میهن احتمال ایجاد اختلاف بین ایران و آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی بر سر پادمان بعد از امضای احتمالی توافق احیای برجام را مورد بررسی قرار داده است.

‌ظاهرا ایران از مساله پادمان عقب‌‌نشینی کرده و به اذعان آقای امیرعبداللهیان تنها مساله باقیمانده تضمین هست. منظور از اینکه ایران عقب‌‌نشینی کرده این است که قرار است مساله پادمان در مذاکره بین ایران و آژانس حل و فصل شود و بسته شدن پرونده ایران در آژانس به عنوان یک پیش‌‌شرط برای توافق نباشد. سوال بنده این هست که آیا اساسا چنین چیزی امکان‌‌پذیر است؟

ایران از پادمان عقب‌‌نشینی نکرده، بلکه بحثش این است که فرمول‌‌های مختلف طرح، ارائه شود و یک فرمول بینابینی مرضی‌الطرفین داده شود. به این معنا که قول دادند موضوع پادمان را در اجلاس بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل کنند. وقتی توافق انجام شود، تا زمانی که کشورها موافقت کنند و توافق عملیاتی شود، مانند دوره قبل بین ۴۵ روز تا دو ماه زمان می‌‌برد. در این فاصله موضوع پادمان مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

‌فرض کنیم ایران توافق را امضا کرد و آژانس بعد از دو ماه اعلام کرد از پاسخ‌‌های ایران قانع نشده. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا قطعنامه شورای حکام آژانس و قطعنامه احتمالی شورای امنیت در انتظار ایران خواهد بود؟ آیا چنین فرضی به معنای از بین رفتن برجام تازه‌احیاشده نیست؟

اگر آنها به قول خودشان عمل نکنند، طبیعی است که ایران در مورد اجرای توافق تصمیم دیگری می‌‌گیرد. لذا موضوع عقب‌نشینی ایران از پادمان وجود ندارد، بلکه دنبال فرمول مرضی‌الطرفینی هستند که هم پادمان حل شود هم خطوط قرمز ایران رعایت شود. در صورتی که آژانس قانع نشود، اتفاقی که می‌افتد این است که تصمیم با ایران است که توافق را اجرا کند یا نه. به نظر من کار به آنجا نمی‌‌رسد. الان فکر شما نباید دنبال این باشد که اگر توافق خراب شود چه می‌‌شود.

‌مردم باید بدانند چقدر توافق کنونی می‌‌تواند شکننده باشد؟

این‌طور نیست که موضوعات محرمانه را مطرح کنیم تا طرف مقابل سوءاستفاده کند. اینجا نامحرم مردم نیستند بلکه بعضی از گروه‌‌هایی هستند که می‌‌خواهند کار را تخریب کنند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی