| کد مطلب: ۱۷۹۰

نگاه خارجی

نگاه خارجی

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

اسناد محرمانه ایران و چین در ویلای ترامپ

دیوید برت روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست در یادداشتی نوشت:«به گفته افراد آگاه، برخی از اسناد محرمانه‌ای که توسط اف‌بی‌آی از خانه و باشگاه خصوصی دونالد ترامپ در مارالاگو کشف شده، شامل اطلاعات بسیار حساس در مورد ایران و چین است. به گفته آن‌ها، اگر این اطلاعات با دیگران به اشتراک گذاشته شود، می‌تواند روش‌های جمع‌آوری اطلاعاتی را که ایالات‌متحده می‌خواهد از جهان پنهان نگه دارد، افشا کند. به گفته این افراد که خواستند نام‌شان فاش نشود، حداقل یکی از اسناد ضبط‌شده توسط اف‌بی‌آی، مربوط به برنامه موشکی ایران است. آن‌ها گفتند که اسناد دیگر کارهای اطلاعاتی بسیار حساس (آمریکا) در رابطه با چین را افشا کرده است. به گفته کارشناسان، افشای این اطلاعات، خطرات متعددی را به همراه خواهد داشت. از جمله اینکه عوامل اطلاعاتی ایالات متحده را در معرض خطر قرار می‌دهد و روش‌های جمع‌آوری به خطر می‌افتد. علاوه بر این، سایر کشورها یا دشمنان ایالات‌متحده می‌توانند به خاطر اقداماتی که ایالات متحده به صورت مخفیانه انجام داده است، انتقام بگیرند. به گفته منابع آگاه، اسناد طبقه‌بندی‌شده درباره ایران و چین از حساس‌ترین اسنادی است که اف‌بی‌آی تا به امروز در تحقیقات خود از ترامپ و دستیاران‌اش به دلیل سوءاستفاده احتمالی از اطلاعات طبقه‌بندی شده، ممانعت و از بین بردن سوابق دولتی به دست آورده است. ترامپ تخلف در داشتن اسناد در مارالاگو را رد کرده و در یک مصاحبه تلویزیونی مدعی شده است که اسنادی را که در اختیار دارد از طبقه‌بندی خارج کرده و رئیس‌جمهور این اختیار را دارد که آن‌ها را از طبقه‌بندی خارج کند.»

بهره‌برداری از شکاف روسیه و غرب

نجمه بزرگمهر خبرنگار فایننشال‌تایمز در تهران در گزارشی نوشت: «رهبر ایران در سخنرانی اخیر خود در جمع دانشگاهیان از کارایی پهپادهای نظامی کشورش که به گفته کی‌یف و غرب به روسیه فروخته شده، تمجید کرده و گفتند درحالی‌که قبلا درباره فناوری‌های ما تردید داشتند، الان می‌گویند: پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک هستند، چرا به فلانی می‌فروشید؟ ایران و روسیه هرگونه تجارت پهپادهای جنگی را تکذیب می‌کنند، اما آنچه مسلم است، روابط صمیمانه‌ بین مسکو و تهران از زمان تهاجم روسیه به اوکراین است. این امر در سفر اخیر ولادیمیر پوتین به تهران مشهود بود، زمانی که رهبر ایران رئیس‌جمهور روسیه را برای داشتن ابتکار عمل و پیش‌دستی در مقابل غرب تحسین کردند. پوتین هم برای قدردانی فراخوانی برای تقویت همکاری نظامی بین دو کشور داد و چشم‌انداز پیوستن ایران به مانورهای نظامی سه‌جانبه با چین را مطرح کرد. تحلیل‌گران می‌گویند که سران ایران از شکافی که از زمان تهاجم بین روسیه و غرب باز شده، برای ایجاد یک رابطه راهبردی با کرملین استفاده می‌کنند تا تأثیر تحریم‌های ایالات متحده را کاهش دهند. محدودیت‌های ارتباط ایران با سیستم مالی جهانی، توانایی تجارت ایران را تقلیل داده و ایران را از درآمدهایش محروم کرده است. روابط بهتر با مسکو می‌تواند آن را جبران کند. دسترسی به تسلیحات نظامی روسیه هدف بعدی ایران است. الهه کولایی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران می‌گوید: این ذهنیت در تهران وجود دارد که هرچه شکاف بین روسیه و غرب بیشتر شود، فرصت‌ها برای ایران بیشتر می‌شود. تحلیل‌گران ایرانی می‌گویند که هنوز دلیل روشنی دال بر تبدیل شدن مسکو به یک شریک دائمی برای تهران وجود ندارد، اما ایران چاره‌ای جز شرط‌بندی روی پوتین نمی‌بیند. ایالات‌متحده این هفته نتایج ارزیابی‌هایش را منتشر کرده و گفته نه‌تنها نیروهای روسیه از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کنند، بلکه نیروهای مستشاری ایرانی در کریمه حضور دارند. کارشناسان می‌گویند همراهی در جنگ کرملین برای ایران اولین گام به سوی روابط گسترده‌تر با مسکو است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی