| کد مطلب: ۵۵۵۳

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

تشکر از عمان

abdolahian

تشکر از عمان

حسین امیرعبداللهیان درباره دستاوردهای سفر دوروزه خود به عمان در جمع خبرنگاران گفت: «خرسندم که در جمع‌بندی‌ای که با مقامات عمان به‌ویژه با همکاران وزیر خارجه عمان داشتم، تایید می‌کنم که به ویژه پس از سفر آیت‌الله‌ رئیسی به مسقط که سال گذشته انجام شد، روند اجرای توافقات شتاب زیادی گرفته است. هم بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در دو طرف فعال عمل کرده‌اند و هم سفرا و دیپلمات‌های ما در تهران و مسقط در هر دو سو اقدامات موثری را انجام داده‌اند. یکی از موضوعاتی که در این سفر در مورد آن اتفاق‌نظر داریم این است که با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک کشورمان در بحث ترانزیت، توافق ترانزیتی عشق‌آباد که از عمان شروع می‌شود و از مسیر ایران تا آسیای مرکزی امتداد پیدا می‌کند را بتوانیم هرچه زودتر اجرایی کنیم. عمان همواره علاقه‌مند است که گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها به سرانجام مطلوبی برسد. ایده‌هایی در این ارتباط مطرح بود که ایده‌های مطروحه را دریافت کردیم. ما از نقش سازنده و نیات صادقانه سلطان عمان در این موضوع قدردانی می‌کنیم.»

lavrov

آیا برجام مرده؟

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در نیویورک در پاسخ به اینکه آیا برجام مرده است؟ گفت: «با توجه به این واقعیت پیش می‌رویم که مدت‌ها پیش توافقی در مورد احیای آن حاصل شد و اکنون، به دلایلی، کشورهای اروپایی شور و شوق خود را از دست داده‌اند، آمریکایی‌ها، از طریق منابع مختلف، قبلاً به‌طور ناشناس، اعلام می‌کنند که باید به دنبال چیز دیگری بود. معتقدیم از دست دادن فرصت احیای برجام یک اشتباه بزرگ خواهد بود به‌خصوص در زمانی که روابط در خاورمیانه درحال عادی‌سازی است. ما شاهد عادی‌سازی روابط میان ایران و عربستان با میانجی‌گری چین هستیم. این یک روند بسیار سازنده است. ما معتقدیم که در منطقه خلیج‌فارس مکانیسم‌های اعتمادسازی باید ایجاد شوند. درحال حاضر احیای برجام برعهده ایران، روسیه یا چین نیست. آنهایی که این توافق را نابود کردند باید آن را احیا کنند. ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد سندی که سال گذشته در مورد آن توافق شد، منعکس‌کننده هدف احیای برجام است.»

sabah zangeneh

تحریم مانع تجارت ایران و سوریه

صباح زنگنه در خصوص نامتناسب بودن سطح تبادلات تجاری ایران و سوریه در قیاس با روابط سطح عالی سیاسی دو طرف و علل عدم تحقق این مهم، اظهار کرد: «وضعیت اقتصادی سوریه با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در اقتصاد این کشور اعمال می‌شود قطعاً کاهش پیدا کرده است.» وی با بیان اینکه هم ایران و هم دولت سوریه تحت تحریم طرف غربی قرار دارند و محدودیت‌هایی را متحمل شده‌اند، گفت: «درست است که این دو کشور به لحاظ سیاسی با یکدیگر مشکلی ندارند و می‌توانند روابط را توسعه دهند، اما کشتی‌های باری جهت انتقال کالاها میان این دوکشور، با مشکلات زیادی مواجه هستند. بیمه دریایی کشتی‌ها به‌خصوص اگر نفت باشد از سوی آمریکا و کشورهای غربی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند و این یکی از موانع افزایش تبادلات تجاری میان ایران و سوریه است. از لحاظ زیرساخت‌ هم، بنادر سوریه نمی‌توانند به‌صورت کامل پذیرای این نوع کشتی‌ها به خصوص کشتی‌های بزرگ باشند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی