| کد مطلب: ۶۳۷۷

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

پیشرفت در پرونده ایران

grossi

پیشرفت در پرونده ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام تصریح کرد که روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است. رافائل گروسی این مطلب را طی سخنانی در آغاز نشست شورا مطرح کرد و افزود که آژانس در اوایل ماه «مه» میلادی دوربین‌های نظارتی را در تأسیساتی که تجهیزات سانتریفیوژها تولید می‌شوند، نصب کرد. «علاوه بر این، آژانس به‌منظور نظارت بر سطح غنی‌سازی اورانیوم تولیدشده توسط ایران در تأسیسات اعلام‌شده، برای اولین بار یک دستگاه نظارت بر غنی‌سازی را در کارخانه فردو و همچنین در کارخانه آزمایشی غنی‌سازی سوخت نطنز نصب کرده است. این اقدامات به ما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری هرگونه تغییر در سطوح غنی‌سازی در این تأسیسات را شناسایی کنیم. آنچه اکنون باید اتفاق بیفتد، یک فرآیند پایدار و بدون وقفه است که منجر به تحقق تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک بدون تأخیر بیشتر می‌شود. ایران توضیح احتمالی برای وجود اورانیوم ضعیف شده در بخشی از محل معروف به مریوان را ارائه کرده است.»

kanani

هشدار به آذربایجان

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن هشدار به جمهوری آذربایجان گفت: «تداوم ‌سیاست همسایگی سرلوحه کار ماست. البته در چارچوب احترام متقابل و رعایت آداب همسایگی». او در توئیتی نوشت: «وزارت خارجه آذربایجان نسبت به سفر شهروندان خود به ‌ایران هشدار داده است! این همان سیاستی است که رئیس‌جمهور رژیم جعلی، کودک‌کُش و اشغالگر صهیونیستی اخیراً در سفر به باکو در پیش گرفت. آنکه باید مردم ‌آذربایجان را از آن ترساند، ‌رژیم صهیونیستی است نه ایران تمدنی و اسلامی. سیاست ما همچنان لغو روادید و آغوش باز به روی برادران و خواهران آذربایجانی است. تداوم ‌سیاست همسایگی سرلوحه کار ماست، البته در چارچوب احترام متقابل و رعایت آداب همسایگی.» گفتنی است در روزهای اخیر وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نسبت به سفر شهروندان خود به ایران هشدار داده و از آنها خواسته تا از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند. در بیانیه باکو شرایط ایران بی‌ثبات معرفی شده و از شهروندان جمهوری‌آذربایجان که در ایران حضور دارند خواسته شده تا اصول امنیتی و نهایت احتیاط را مورد توجه قرار دهند. این اقدام غیردیپلماتیک و تحریف واقعیت در خصوص امنیت و ثبات در ایران با واکنش وزارت امور خارجه کشورمان روبه‌رو شد.

بازگشایی سفارت در ریاض

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه‌شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ به صورت رسمی بازگشایی خواهند شد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بازگشایی سفارتخانه، سرکنسولگری و نمایندگی کشورمان در سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی اظهار داشت: «در تکمیل روند اجرای توافقات دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو کشور، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه‌شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ به‌صورت رسمی بازگشایی خواهند شد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده قبل از عزیمت حجاج ایرانی فعالیت عملی خود را در جهت تسهیل امور حجاج بیت‌الله الحرام آغاز کرده و اکنون نمایندگی‌های مذکور با حضور مسئولان وزارت امور خارجه دو کشور رسما بازگشایی می‌شوند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی