| کد مطلب: ۶۳۲۵

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

پیشرفت در تعامل با آژانس

rafael garossi reuters

پیشرفت در تعامل با آژانس

در جریان مذاکرات فنی اخیر میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (موسوم به آباده) حل‌وفصل شده است. به این ترتیب، این دومین پرونده از مکان‌های ادعایی از سوی آژانس است که بسته می‌شود. همچنین ادعاهای آژانس در خصوص کشف ذرات اورانیوم با غنای 7/83 نیز با توضیحات فنی ایران حل‌وفصل شده است. سفر رافائل گروسی اسفندماه سال گذشته و دیدار و مذاکره وی با مقامات عالی‌رتبه کشورمان به‌ویژه دیدار با ابراهیم رئیسی که طی آن رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران براساس حسن‌نیت و وفای به‌عهد بالاترین سطح همکاری‌ها با آژانس را داشته و در صورت داشتن نگاه کاملاً حرفه‌ای و پرهیز از تاثیرپذیری آژانس از قدرت‌های سلطه‌گر، این همکاری‌ها می‌تواند ادامه و توسعه یابد و از مهمترین دلایل فضای مثبت به‌وجود‌آمده می‌باشد. چنانچه قدرت‌های سلطه‌گر فضای مثبت به‌وجودآمده را با برنامه‌های سیاسی خود از بین نبرند، همکاری‌های ایران و آژانس در قالب رویکرد جدید که محورهایی از آن در بیانیه مشترک تبلور یافته است، می‌تواند بیش از پیش توسعه یابد.

Flag of South Korea

رایزنی درباره پول‌های ایران

منابع دیپلماتیک و دولتی کره‌جنوبی از رایزنی مقامات کره و آمریکا برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره خبر دادند. منابع آگاه دیپلماتیک و دولتی در سئول مدعی شدند که مقامات کره‌جنوبی و آمریکا در حال رایزنی در چارچوب یک کارگروه‌ برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول‌ بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره هستند. افرادی که در جریان این رایزنی‌ها بوده‌اند، گفتند که آزادسازی این پول‌ها ذیل شرایطی سخت‌گیرانه و تنها به‌منظور استفاده ایران از این مبالغ برای اموری مانند هزینه‌های عضویت سازمان ملل و خریداری واکسن کرونا انجام خواهد شد. یک مقام دولتی سئول گفت که «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار داریم که روابط خدشه‌دارشده‌مان با ایران به‌طور چشم‌گیری بهبود پیدا کند.» به‌گفته منابع مطلع، اگر رایزنی‌ها برای آزادسازی این پول‌ها موفقیت‌آمیز باشد، انتقال این مبالغ به شعب بانک‌های ایران در کشورهای خاورمیانه و نه مستقیماً به ایران، امکان‌پذیر خواهد بود تا بر گردش و نحوه استفاده از آن نظارت شود.

isaac herzog

ادعای رئیس رژیم صهیونیستی علیه ایران

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی که صبح دیروز برای دیدار با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، وارد خاک این کشور شد،‌ پیش از ترک قدس اشغالی در فروگاه بن‌گوریون با اشاره به اینکه آذربایجان «کشوری دوست و دارای حوزه‌های بسیاری برای همکاری است»، با توجه به همسایگی ایران و آذربایجان، ادعاهایی را نیز علیه نقش ایران در منطقه مطرح کرد. هرتزوگ با نادیده گرفتن تهدید هسته‌ای این رژیم به‌عنوان تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه برای صلح و امنیت این منطقه، همکاری‌های ثبات‌زدای ارتش آن با سنتکام در منطقه و دهه‌ها اشغال فلسطین گفت: آذربایجان همسایه ایران است؛ قدرتی ثبات‌زدا در منطقه که به‌دنبال تضعیف ائتلاف‌های صلح و امنیت اسرائیل در منطقه است. اخیراً، فعالیت سفارت‌خانه جمهوری آذربایجان در قدس اشغالی آغاز شد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی