| کد مطلب: ۶۲۶۲

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

«منطقه قوی» با «بازیگران قوی»

kharazi1

«منطقه قوی» با «بازیگران قوی»

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: نیاز امروز ما ظهور یک «منطقه قوی» متشکل از «بازیگران قوی» است. سیدکمال خرازی عصر شنبه در جلسه افتتاحیه دومین نشست گفت‌وگوی ایران و عرب که به ابتکار مشترک شورای راهبردی روابط خارجی و مؤسسه الدراسات الجزیره قطر در دوحه برگزار شد، گفت: پیشنهاد اینجانب به رهبران منطقه، حرکت در جهت یک «منطقه قوی» است، و گام اول در این مسیر که خوشبختانه آغاز شده، حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو است.
وی با اشاره به سخنرانی سال گذشته خود که تصریح کرده بود «ایران و عربستان نمی‏توانند نگاه حذفی به یکدیگر داشته باشند»، اظهار داشت: اکنون خوشحالم که با تصمیم رهبران دو کشور، مسیر عادی‏سازی روابط ایران و عربستان در جریان است.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ارتقای مجدد روابط ایران با امارات و کویت و همچنین تقویت روابط ایران با قطر، عمان و عراق تصریح کرد: سفر پادشاه عمان به تهران، نشانه دیگری از روابط رو به رشد ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس است.
خرازی با اشاره به تحولات جاری بین‏المللی در جهت تعادل چندقطبی، با بیان اینکه رهبران منطقه هوشمندی خود را در اتخاذ سیاستی مستقل نشان داده‏اند، خاطرنشان کرد: این تحولات نشانه بلوغ و هوشمندی کشورهای منطقه در بهره‏برداری از تحولات بین‏المللی به‌نفع کشور خود و منطقه تلقی می‏شود.
وی با تاکید بر اینکه جهان امروز در حال گذر به یک نظم نوین است، ابراز داشت: اگرچه هنوز نمی‏توان با قاطعیت در مورد ویژگی‏های این نظم جدید قضاوت کرد، اما مسلم است که تشکل‏های منطقه‏ای، در نظم نوین جهانی جایگاه ویژه‏ای خواهند داشت، و بسته به قدرت، توانمندی‏، اتحاد و میزان استقلالی که از خود نشان خواهند داد، از بازیگران و کنشگران اصلی نظم جدید خواهند بود.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیاز امروز منطقه را ظهور یک «منطقه قوی» متشکل از «بازیگران قوی» خواند و بیان کرد: ما به «همکاری منطقه‏ای‏» نیاز داریم تا علاوه بر تأمین امنیت، رفاه و پیشرفت کل منطقه، در سطح بین‏المللی نیز بازیگری فعال و اثرگذار باشیم و جایگاه منطقه خود را در تصمیمات بین‏المللی تثبیت کنیم.
خرازی لازمه تحقق منافع جمعی را گفت‌وگوی صادقانه، ولی صریح، همکاری در زمینه‏های اقتصادی، علمی و فرهنگی، نشان دادن اعتدال و تصمیم برای تشکیل یک سازوکار امنیت جمعی در منطقه، بدون حضور بیگانگان توصیف کرد و یادآور شد: «امنیت» و «توسعه» مفاهیمی پیوسته و غیرقابل تفکیک هستند.
وی سپس امنیت خلیج‌فارس، تحولات یمن، ازسرگیری روابط سوریه و جهان عرب و موضوع فلسطین را چهار مسئله محوری در این منطقه معرفی کرد و در خصوص نگاه ایران به امنیت در خلیج‌فارس عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران امنیت در خلیج‌فارس و در هر یک از کشورهای آن را امنیت خود می‏داند و مخالفت ما با حضور نیروهای خارجی، از آن جهت است که عامل بی‏ثباتی منطقه است. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: حضور آمریکا و رژیم آپارتاید اسرائیل در منطقه خلیج‌فارس، نه‌تنها امنیت نمی‏آورد، بلکه آینده خطرناکی را برای منطقه رقم خواهد زد. خرازی با استقبال از تحولات اخیر در یمن و از سرگیری روابط سوریه و دیگر کشورهای عربی، قضایای فلسطین را به‌عنوان «قلب تپنده جهان اسلام» دغدغه همه مسلمانان خواند و با اشاره به کشتارهای بی‌رحمانه ارتش صهیونیستی در غزه، با ستایش تزلزل‏ناپذیری صفوف مقاومت گفت: مقابله با جنایات رژیم آپارتاید اسرائیل و دفاع از حقوق فلسطینیان، تنها از طریق مقاومت، امکان‌پذیر است. وی افزود: راه‌حل نهایی قضیه فلسطین، تشکیل یک نظام واحد سیاسی از طریق همه‏پرسی از همه ساکنان اصلی فلسطین، از جمله آوارگان فلسطینی، خواه مسلمان، خواه مسیحی و خواه یهودی است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی