| کد مطلب: ۵۵۲۲

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

تخفیف در تحریم‌ها آمریکا تهدید چندجانبه‌گرایی گسترش دلارزدایی در جهان

Martin Griffiths

تخفیف در تحریم‌ها

«مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه امروز سه‌شنبه و پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: «من با این هدف به تهران آمدم که ملاقات‌هایی با وزیر امور خارجه و دیگر مقامات مربوطه داشته باشم. تبادل‌نظرهای مفید و سازنده‌ای داشتیم. ما در مورد موضوعاتی بحث کردیم که به ماموریت من مرتبط بود. من معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان‌دوستانه و واکنش به شرایط اضطراری هستم. موضوعاتی که ما در مورد آن بحث کردیم و شرایط کاری و ماموریتی که من دارم هم فرصت‌هایی را شامل و هم تهدیداتی متوجه آن است؛ چه برای منطقه و چه برای فراتر از آن اگر بخواهیم از جنبه انسان‌دوستانه این موضوع را بررسی کنیم.» وزیر امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیکی در بحث آمادگی و واکنش به فجایع انسان‌دوستانه با ما داشتند. امیدوار هستیم که شاهد گسترش هرچه بیشتر روابط باشیم و نمونه و شاهد بارز گسترش روابط ما اتفاقات و اقداماتی بود که ما در زمینه زلزله‌ای که اخیراً در سوریه و ترکیه رخ داد، با هم داشتیم.

iravani saeed

آمریکا تهدید چندجانبه‌گرایی

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل که روز دوشنبه ۲۴ آوریل در نشست شورای امنیت در مورد چندجانبه‌گرایی موثر از طریق دفاع از اصول منشور به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه سخن می‌گفت، افزود: «خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام، اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، اجبار سایر کشورها به مشارکت در این اقدامات غیرقانونی و سرپیچی از تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری نمونه‌های بارز چگونگی اعمال یکجانبه‌گرایی است که منشور سازمان ملل متحد، سیستم سازمان ملل را تضعیف کرده و چندجانبه‌گرایی را تهدید می‌کند. دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در رای اخیر خود در ۳۰ مارس ۲۰۲۳ در مورد برخی دارایی‌های ایران، مجدداً تأیید کرده است که آمریکا با اعمال تحریم‌های یکجانبه که براساس حقوق بین‌الملل غیرقانونی است، تعهدات بین‌المللی خود در قبال مردم ایران را نقض کرده است. رای دیوان بین‌المللی دادگستری قطعی و لازم‌الاجراست و آمریکا ملزم به تبعیت از این تصمیم می‌باشد.

dedov

گسترش دلارزدایی در جهان

«الکسی ددوف»، سفیر فدراسیون روسیه در تهران به ایرنا گفت که دو کشور «به توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها ادامه خواهند داد.» سفیر روسیه در تهران در زمینه همکاری‌های اقتصادی معتقد است که تهران و مسکو پتانسیل بسیار بیشتری از ارقام موجود در زمینه تعاملات اقتصادی دارند. وی با اشاره به تهیه سند همکاری‌های بلندمدت بین دو طرف می‌گوید که «این سند یک توافق بسیار محکمی است که تقریباً تمام جنبه‌های همکاری ایران و روسیه را در بر می‌گیرد.» سفیر روسیه در تهران از توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دوجانبه استقبال کرده و گفت: «معتقدیم که این اتفاق کل وضعیت منطقه‌ای در خاورمیانه و حتی فراتر از آن را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.» وی در خصوص افزایش استفاده از ارزهای ملی در تبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی بر این باور است که «روند دلارزدایی ادامه و گسترش خواهد یافت.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی