| کد مطلب: ۱۳۹۷

علی دایی؛ « دردسر» یا «افتخار»؟

علی دایی؛  « دردسر» یا «افتخار»؟

یک‌شنبه خبری منتشر شد مبنی بر ضبط پاسپورت علی دایی؛ آقای گل سابق جهان

یک‌شنبه خبری منتشر شد مبنی بر ضبط پاسپورت علی دایی؛ آقای گل سابق جهان

سه‌سال و 150روز از غیبت علی دایی در فوتبال می‌گذرد. غیبتی ناخواسته و اجباری برای «شهریار» فوتبال ایران؛ که وقتی به او و نامش نیاز داریم تبدیل به افتخار ایران‌زمین می‌شود، اما در برهه‌ای دیگر از تاریخ بنرهای تبلیغاتی او از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود. صحبت از علی دایی است؛ کسی که بیش از 10سال آقای گل جهان بود و سرانجام کریس رونالدو رکورد افسانه‌ای او را شکست. کنفدراسیون فوتبال جهان و رونالدو، او را «شهریار» صدا می‌کنند درحالی‌که اینجا با فرازوفرودهای بسیاری طی چندسال اخیر روبه‌رو شده است. یک روز خبر بسته‌شدن حساب‌هایش منتشر می‌شود، روز دیگر ممنوع‌ازکاری‌اش و حالا خبر توقیف پاسپورت شهریار در بازگشت از سفر خارج کشور مطرح می‌شود.

سختی تحصیل در دانشگاه شریف

این روزها باردیگر دانشگاه شریف در صدر اخبار ایران قرار گرفته است. دست برقضا علی دایی نیز فارغ‌التحصیل این دانشگاه است و از سختی‌های دوران دانشجویی در شریف می‌گوید: «من سال 1366 در رشته مهندسی عمران دانشگاه شریف قبول شدم، اما به‌خاطر بازی فوتبال، در گزینش رد شدم. دوترم در دانشگاه‌آزاد تهران جنوب درس خواندم و باردیگر کنکور سراسری دادم و این‌بار در رشته مهندسی متالورژی دانشگاه شریف قبول شدم. در سال 1371 هم فارغ‌التحصیل شدم. در دانشگاه شریف درس‌خواندن با ما همیشه همراه بود و اگر زحمت نمی‌کشیدیم، نمی‌توانستیم در این دانشگاه دوام بیاوریم. در دوران دانشجویی، غروب‌ها نمی‌توانستم در کلاس حاضر شوم، زیرا از سال دومی که در تاکسیرانی بازی می‌کردم، فوتبال وقتم را می‌گرفت و کارهای اقتصادی هم انجام می‌دادم، به‌همین‌خاطر سر کلاس نمی‌رفتم و درس‌هایم را هم شب امتحان می‌خواندم. خدا را شاکرم که حافظه‌ام یاری می‌کرد تا در امتحانات موفق شوم. در دانشگاه فقط یک درس را قبول نشدم، اما در همان ترم جبران کردم.» فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف بعد از پایان فوتبالش، اما فرازو‌فرود زیادی داشت. حواشی و اخبار پیرامون علی دایی بعد از خداحافظی از فوتبال به‌عنوان بازیکن، بیش از دوران بازیکنی‌اش است. از حضور یک‌باره او به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران که پیش‌تر خودش گفته بود، هرکسی لابی بیشتری داشته باشد سرمربی می‌شود و برکناری‌اش در همان برهه با دستور مستقیم احمدی‌نژاد تا روزهایی که دیگر در فوتبال حضور ندارد و غیبتش به بیش از سه‌‌سال رسیده است.

بسته شدن حساب مالی علی دایی

اولین چالش علی دایی با دولت، پیش از ممنوع‌ازکاری شفاهی او رخ داد. در سال 1397، علی دایی کمپین حمایتی از مردم زلزله‌زده کرمانشاه ترتیب داد و با اعلام شماره‌کارتی اعلام کرد، افرادی که قصد کمک مالی دارند، به این شماره‌حساب کمک‌های خود را واریز کنند. به دلیل اعتمادی که مردم به شهریار دارند، طی دوروز کمک‌های مالی از یک‌میلیارد تومان عبور کرد. بعد از کمک میلیاردی مردم به‌حساب مورداعتماد علی دایی، حساب‌های علی دایی را بستند. دایی نیز در واکنش به این اتفاق در نشست‌خبری اعلام کرد، قرار نیست به دادستانی پاسخ دهد: «دادستانی حساب همه پول‌هایی که به‌حساب من آمده و رفته را دارد و همه‌چیز را می‌داند. من اصلا به دادستانی نباید گزارش دهم، چون طرف‌حساب من هم دادستانی نیست. اما اگر قرار است قانون‌مدار باشیم، باید برای من احضاریه بیاید.» دایی ادامه داد: «اگر جرم من با مردم بودن و کمک کردن به آن‌هاست، این را بنویسید و به من ابلاغ کنید. اما اگر جرمم چیز دیگری‌ است که خودم هم از آن خبر ندارم».

برکناری از سایپا به‌خاطر مسائل غیرفوتبالی

12اردیبهشت‌ماه 1398 علی دایی، سرمربی سایپایی بود که روزهای پرتنشی را تجربه می‌کرد. کارگردان کارخانه ماه‌ها حقوق نگرفته بودند و همین دیرکرد در پرداخت به تیم‌های فوتبال باشگاه سایپا نیز کشیده شده بود. علی دایی در نشست‌خبری با انتقاد و کنایه‌های پیاپی به کارخانه سایپا گفت: «حق و حقوق بازیکنان و کارگران کارخانه را بدهید. این چه رسمی است که طرف رنو ثبت‌نام کرده، ولی می‌خواهید ماشین‌های دیگر در یک تاریخ نامشخص بدهید!». یک‌روز بعد از این مصاحبه آتشین، باشگاه سایپا با صدور بیانیه‌ای عجیب خبر از اخراج علی دایی داد؛ در بخشی از آن بیانیه مبهم، اشاره شده بود که علی دایی منشور اخلاقی و مفاد قرارداد فی‌مابین با باشگاه سایپا را زیر پا گذاشت و به‌رغم تذکرات قبلی، بی‌احترامی او به مجموعه گروه خودروسازی سایپا، موجب ناراحتی و تکدرخاطر مجدد قشر عظیمی از کارگران شریف و زحمتکش این مجموعه صنعتی بزرگ شده است! سایپا دلیل برکناری علی دایی را بی‌احترامی به کارگران این مجموعه توصیف کرده بود. علی دایی هم فردای خبر برکناری‌اش، نشست‌خبری ترتیب داد و موضوعی را مطرح کرد که بسیاری عقیده دارند دوری او از فوتبال به‌خاطر همین نشست‌خبری است. دایی به مدیرعامل وقت باشگاه سایپا تاخت و هویت اصلی او را فاش کرد: «آقای مصطفی مدبر برای من وجود خارجی ندارد و آدم حقیقی‌ای به این اسم نمی‌شناسم. تا جایی که ذهن ناقصم یاری می‌کند و او را از زمانی که ریاست حراست صداوسیما را داشت، به‌عنوان سردار غفور می‌شناسم. برای من جالب بود که در یک برنامه نود، خودش را مدبر معرفی کرد. بعد که صحبت کرد، تن‌صدایش برای من آشنا بود و دیدم همین سردار غفور خودمان است و اردبیلی است. چطور او مصطفی مدبر شده است؟» بعد از این مصاحبه‌ها بود که علی دایی دیگر رنگ مربیگری در فوتبال ایران را ندید. پیشنهادهای متعددی طی این سال‌ها به علی دایی رسید.

از لیست خط خورد

در دوبرهه، علی دایی کاندیدای شماره یک سرمربی‌گری تیم‌ملی ایران شد که هر دوبار طبق گفته خودش «از بالا» اعلام شده که نباید سرمربی تیم‌ملی ایران شود. یک‌بار بعد از رفتن کارلوس کی‌روش در سال 2019، علی دایی گزینه اصلی هدایت تیم‌ملی ایران شد. مهدی تاج نیز مذاکرات اولیه را با شهریار انجام داد و توافقات ضمنی نیز حاصل شد، اما در آخرین لحظه، مارک ویلموتس به‌عنوان سرمربی جدید ایران معرفی شد. در ادامه و پیش از معرفی اسکوچیچ بازهم علی دایی، گزینه اصلی هدایت تیم‌ملی شد که دایی در مصاحبه‌ای اعلام کرد، نهادهای بالادستی مخالف حضور او بودند، به‌همین‌خاطر به‌یک‌باره اسکوچیچ جانشین او در مذاکرات نهایی شد.

ضبط پاسپورت به‌خاطر انتقاد

بعد از درگذشت مهسا امینی و واکنش گسترده سلبریتی‌ها، علی دایی نیز با انتشار پستی اینستاگرامی، انتقادش را نسبت به درگذشت مهسا امینی و برخورد با دختران ایران اعلام کرد: «دخترم می‌پرسد چه اتفاقی افتاده؟ از پاسخ باز می‌مانم. به کدامین گناه؟ وطنم ایران یعنی: ناموسم، پدر و مادرم، دخترانم و هم‌وطنانم، خواهران و برادران من هستند، مطمئنا تا ابد کنارشان می‌مانم. به‌جای برخورد با مردم ایران، مشکلات‌شان را حل کنید. آن‌هایی که دم از آرمان‌ها می‌زنند، آیا می‌دانند که این آرمان‌ها فقر، فساد و اختلاس نبوده و نیست. خودمان را اصلاح کنیم.» بعد از این انتقادها، بنرهای تبلیغاتی‌ای که با تصویر علی دایی در سطح شهر نصب شده بود، طی یک‌روز جمع‌آوری شد و همین امر باعث شد تا شایعه ممنوع‌ازتصویری علی دایی نیز قوت بگیرد. طبعا بنرهای فردی که از سطح شهر جمع می‌شود، به‌صورت خودجوش ممنوع‌ازتصویر هم خواهد شد. شایعه عجیب‌تر این بود که شنبه‌شب اعلام شد، پاسپورت علی دایی در بازگشت او از استانبول، در فرودگاه امام‌خمینی ضبط و توقیف شده است. این درحالی‌است که خود علی دایی به‌صورت مستقیم نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده، اما یکی از نزدیکان دایی اعلام کرد این خبر صحت دارد و پاسپورت شهریار فوتبال ایران را ضبط کرده‌اند. درحالی علی دایی در ایران با چالش‌هایی چون بسته‌شدن حساب، ضبط پاسپورت، اخراج از تیم باشگاهی به‌خاطر مسائل غیرفنی و ممنوع‌ازکاری نانوشته روبه‌رو است که فیفا چندی‌پیش او را به‌عنوان یکی از برترین بازیکنان دنیا به مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی فوتبال دعوت کرد تا در کنار سایر بازیکنان و پیشکسوتان مطرح‌دنیا، در این مراسم حضور داشته باشد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی