| کد مطلب: ۱۲۳۸

زنگ خطر برای کشتی ایران

زنگ خطر برای کشتی ایران

بررسی کارنامه کشتی آزاد در گفت‌وگو با علیرضا حیدری و محمد طلایی

بررسی کارنامه کشتی آزاد در گفت‌وگو با علیرضا حیدری و محمد طلاییکشتی آزاد ایران باوجود کسب دو مدال طلا، سه نقره و دو برنز و ایستادن روی سکوی دوم جهان نتوانست رضایت کارشناسان و هواداران این رشته را جلب کند. بسیاری عقیده داشتند در غیاب روسیه، ایران باید بر سکوی اول قهرمانی جهان می‌ایستاد، اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه آمریکا با اختلافی 50 امتیازی نسبت به کشتی ایران قهرمان شد.

روزنامه «هم‌میهن» در گفت‌وگو با علیرضا حیدری و محمد طلایی دو پیشکسوت و قهرمان کشتی عملکرد نه‌چندان مناسب کشتی آزاد ایران را بررسی کرده است. حیدری و طلایی بدنسازی نامناسب و شناخت ناکافی آنالیزور نسبت به این رشته را از علل اصلی ناکامی کشتی ایران مقابل آمریکا در این دوره مسابقات جهانی بلگراد می‌دانند.

آنالیزور یا ادمین اینستاگرامی؟

بعد از شکست حسن یزدانی مقابل تیلور آمریکایی در فینال وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد، انتقادات از آنالیز نشدن تیلور به اوج خودش رسید. بعدها مشخص شد که علی مدهنی که ظاهرا خبرنگار حوزه کشتی است به عنوان آنالیزور همراه تیم به بلگراد رفته است. او هیچ سابقه بین‌المللی و رسمی به عنوان کشتی‌گیر ندارد. اولین انتقاد را صادق گودرزی، نایب‌قهرمان المپیک از این رفتار فدراسیون کشتی مطرح کرد. محمد طلایی، مربی سابق تیم ملی کشتی نیز در گفت‌وگو با هم‌میهن معتقد است: «حضور علی مدهنی کنار تیم به عنوان آنالیزور اشتباه محض فدراسیون کشتی بود. آنالیزور باید کسی باشد که تجربه حضور در میادین جهانی و المپیک را داشته باشد. علی مدهنی بارها با من مصاحبه کرده و اتفاقا پسر خوبی است، اما تعجبم از خود علی است که چطور چنین پستی را پذیرفته وقتی هیچ شناخت و تخصصی از کشتی ندارد؟ برای من قابل پذیرش نیست که فردی که شناختی از کشتی ندارد، بخواهد با حسن یزدانی تمرین فنون کند یا مثلا نقاط ضعف تیلور را به یزدانی بگوید؟ خب به‌خاطر همین مساله است که یزدانی مقابل تیلور نقاط ضعف گسترده‌ای داشت و تیلور به راحتی او را شکست داد و طلایی شد. به‌نظرم باید علیرضا دبیر نسبت به این مساله پاسخگو باشد.»

سبقت آمریکا؛ زنگ خطر برای کشتی ایران

کسب چهار مدال طلا و چهار نقره توسط کشتی آزاد آمریکا و قهرمانی این تیم، زنگ خطر را برای کشتی ایران به صدا درآورده است. روی تشک حتی یک بیننده ناآشنا به کشتی هم متوجه می‌شد که آمادگی بدنی کشتی‌گیران آمریکا در قیاس با کشتی‌گیران ایرانی کاملا متفاوت است. علیرضا حیدری، در همین‌باره می‌گوید نباید به صورت اغراق‌آمیز از خودمان تمجید کنیم و باید واقعیت را پذیرفت که افت کرده‌ایم: «باید واقعیت را پذیرفت. مثالی می‌زنم؛ من نمی‌توانم مثل آقای شجریان بخوانم و اگر در یک مسابقه‌ای بگویند مثل آقای شجریان بخوان، اصلا شدنی نیست. ما اگر فکر می‌کنیم ایراد داریم باید چنان تمرین کنیم که نقاط ضعف با تکنیک و آموزش برطرف شود. شبکه‌های مجازی و تلویزیون دوست دارند بگویند خیلی کشتی موفق است ولی واقعیت این نیست. اگر از یکصد، ما هفتاد هستیم، نباید عدد را بالاتر ببریم. کشتی چند بخش دارد؛ سر و گردن‌گیری، خاک کردن، دفاع و حمله. ما در تمامی موضوعات باید قدرتش را کسب کنیم. رحمان عموزاد باوجودی که قهرمان شد هشت پوئن به حریفش داد، پس باید نگران این مساله باشیم، چون مشخص است که در بخشی از فنون ضعف دارد که راحت امتیاز می‌دهد. بعضی کشتی‌گیرهای ما ۲۸ ساله هستند که قابل رفع نیست. بعضی ایرادها از آموزش ابتدایی است که باید یاد بگیرند.» محمد طلایی نیز درخصوص ایجاد چنین فاصله‌ای در آینده نزدیک بین کشتی ایران و آمریکا گفت:«یک نکته خیلی قشنگی که علیرضا دبیر گفت، این بود که ما باید مقابل کشتی‌گیران روسیه و آمریکا زیرگیری کنیم. کشتی‌گیران ایرانی اصولا زیرگیر هستند، ولی این اتفاق در این دوره آنطور که باید رخ نداد. احسان لشگری و کمیل قاسمی می‌توانستند در کنار تیم باشند تا آینده کشتی ایران تضمین شود. از لحاظ احساسی بله هفت مدال خوب بود، ولی در غیاب روسیه این مدال‌ها کسب شد و طبعا زنگ خطری است که برای کشتی ما به صدا درآمده و اگر این نقاط ضعف با افراد متخصص برطرف نشود تا یکی دو سال آینده همین 50 امتیاز اختلاف هم افزایش خواهد یافت».

دوره حسن یزدانی تمام شد؟

حسن یزدانی که با صعود به فینال مسابقات جهانی رکورد هفت مدال جهانی و المپیک غلامرضا تختی را شکست، در دیدار پایانی مقابل تیلور شکست بدی را متحمل شد. طلایی می‌گوید تاکتیک یزدانی در این مسابقه اشتباه بوده:«حسن یزدانی کاراکتر فنی خودش را دارد. مربی باید تشخیص دهد که کشتی حسن از زیر کتف شروع می‌شود؛ باید فن زیر کتف را تقویت کند. به‌نظرم به حسن یزدانی چنان فشاری وارد می‌کنند که بنده خدا اصلا نمی‌تواند با تمرکز کافی روی تشک برود.» علیرضا حیدری، دارنده شش مدال جهانی و المپیک نیز معتقد است، نقطه ضعف یزدانی از سال‌ها پیش هنوز برطرف نشده است:«حسن یزدانی از یک ناحیه آسیب دید که سال‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند؛ به دلیل اینکه کشتی‌های یزدانی تهاجمی است و حملات پیاپی می‌کند، خیلی از ایرادهایش مشخص نمی‌شود. یکی دو سال پیش هم به یزدانی گفتم اگر تو ایستا مبارزه کنی و عقب بایستی، تیلور راحت زیرگیری می‌کند و تو را خاک می‌کند. یزدانی باید کشتی تهاجمی خودش را ادامه می‌داد. دفاع کردن مقابل تیلور و عقب ایستادن یعنی شکست مقابل کشتی‌گیر آمریکایی. بارها گفتم قدرت بدنی و نفس آمریکایی‌ها بالا است. کشتی‌گیران ایرانی اگر مقابل کشتی‌گیران آمریکایی، عقب‌ کشتی بگیرند و با حریف، فاصله ایجاد کنند، خیلی راحت شکست می‌خورند.»

علیرضا دبیر؛ کارهای عمرانی یا کشتی؟

روزی نیست که علیرضا دبیر زیر بار انتقاد رسانه‌ها قرار نداشته باشد. یک بار تیپ او در دیدار با یزیپیتر باچا عضو مجارستانی هیات‌رئیسه اتحادیه جهانی کشتی سوژه می‌شود، یک‌بار گفت‌وگو با نماینده وزارت ورزش و صادر نشدن ویزای آمریکا برای او و حالا کسب نتایجی که انتقادات زیادی را به بار داشته است. طلایی می‌گوید دبیر در کارهای عمرانی انسان موفقی است، اما در کشتی فعلا نمی‌توان عملکرد او را تحلیل قطعی کرد:«علیرضا دبیر را در ساخت‌وساز قبول دارم و او را در این زمینه کاری تمجید می‌کنم، ولی در بعد فنی کشتی نمی‌توان او را الان قضاوت یا تحلیل کرد. باید صبر کنیم جوانانی را که به کشتی معرفی کرده، ببینیم چه مدال‌هایی در مسابقات آتی خواهند گرفت.» علیرضا حیدری، دارنده مدال برنز المپیک 2004 آتن از زحمات دبیر تمجید می‌کند اما می‌گوید او دست‌تنها است و افرادی که کاربلد باشند، در فدراسیون حضور ندارند و برای بالا بردن کیفیت، باید افراد کاری در کشتی اضافه شوند تا شومن:«معتقدم علیرضا دبیر فرد موفقی در ساخت‌وساز است ولی حس می‌کنم او در فدراسیون کشتی تنها است و برای اینکه به تمام کارها برسد باید افراد متخصص را کنار خودش اضافه کند. کشتی ما نیاز به افراد شومن ندارد. افرادی باید در راس کار قرار بگیرند که آموزش دهند و خاک‌خورده این ورزش باشند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی