| کد مطلب: ۱۷۵۳

درخواست حذف ایران به فیفا رسید

درخواست حذف ایران به فیفا رسید

مسئولان فدراسیون فوتبال «تاریخ» را بخوانند

مسئولان فدراسیون فوتبال «تاریخ» را بخوانند

اسکای اسپورت نوشت:« درخواست حذف تیم‌ملی ایران از جام‌جهانی 2022 به دست‌شان رسیده است». این خبر صحت دارد و افرادی خارج از ایران درصدد حذف تیم‌ملی ایران از جام‌جهانی هستند. علت؟ کمک نظامی و فروش سلاح توسط ایران به روسیه در جنگ اوکراین. البته مقامات ایران فروش سلاح به روس‌ها به منظور استفاده علیه اوکراین را قویا تکذیب کرده‌اند اما اگر از بعد فوتبالی به این ماجرا نگاه کنیم چنین اتفاقی مسبوق به سابقه است که با دخالت سیاسی، تیم‌ملی فوتبال یک کشور را از تورنمنتی بزرگ کنار بزنند و تیم دیگری را جایگزینش کنند.

مسئولان فدراسیون فوتبال شوخی گرفتند!

بعد از تایید شبکه معتبر اسکای اسپورت، مبنی بر ارسال درخواست برای حذف تیم‌ملی ایران از جام جهانی، مسئولان فدراسیون فوتبال اما بعد از منتشر شدن چنین خبری به‌جای واکنش صحیح و پیگیری‌های بین‌المللی، در حال کری‌خوانی برای تیم‌های ملی انگلیس، ولز و آمریکا هستند. از این موضوع قانونی عدم‌دخالت سیاست در ورزش هم بگذریم، اما واکنش باورنکردنی نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال، یعنی مهدی محمدنبی است که به‌جای پیگیری چنین موضوع مهمی، درحال کری‌خواندن برای نایب‌قهرمان یورو 2020 و یاران «گرت بیل» است. او معتقد است، چنین اخباری صرفا «شانتاژ رقبا» است و باتوجه به نتایج خوبی که تیم‌ملی ایران مقابل سنگال و اروگوئه در اتریش کسب کرده، تیم‌های ملی انگلیس، ولز و آمریکا ( با در اختیار داشتن بیش از 9بازیکن در بوندسلیگا و لیگ‌برتر انگلیس) به‌خاطر ترس از تیم‌ملی ایران، اخبار کذب منتشر می‌کنند تا به نوعی برای ما حاشیه‌سازی کنند. این بخشی از صحبت‌های نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال با بخش خبری شبکه‌خبر بود که به‌جای پیگیری ماجرا و مذاکره با مسئولان فیفا، چنین موضوع مهمی را صرفا بازی رسانه‌ای رقبای تیم‌ملی ایران قلمداد کرده و فاقد ارزش‌خبری می‌داند.

خبرهای ساختگی و فرار از اصل خبر

رسانه‌های ایتالیایی که از دوماه پیش خودشان را جای ایران در جام‌جهانی می‌دیدند، با تیترهایی مثل «ایتالیا به‌جای ایران با انگلیس تقابل خواهد کرد»، جو هیجان‌انگیزی را به‌سود خودشان راه انداختند تا شاید حذف تلخ‌شان از مسابقات انتخابی جام‌جهانی را تسکین دهند. اما قانون می‌گوید، حتی بر فرض حذف تیم‌ملی ایران از جام جهانی، یک تیم اروپایی نمی‌تواند جانشین تیمی از آسیا شود به‌خصوص که در این گروه دوتیم از اروپا حضور دارند. حذف یک‌تیم آسیایی پیش از شروع جام‌جهانی، یا این امتیاز را به تیمی دیگر از قاره آسیا می‌دهد یا گروه ایران را سه‌تیمه خواهد کرد. سایت ایتالیایی کالچو مرکاتو، عصر دیروز با انتشار گزارشی اعلام کرد، فیفا قرار است صبح فردا درخصوص حذف ایران تشکیل جلسه دهد. چنین موضوعی هم بعید به‌نظر می‌رسد معتبر باشد، چراکه روزهای شنبه و یکشنبه مقر فیفا تعطیل است و جلسه در روز دوشنبه برگزار خواهد شد. ضمن این‌که صورت جلسه فیفا نیز چنین موضوعی را رد می‌کند که درخصوص حذف ایران جلسه‌ای در روز شنبه برگزار خواهد شد! درواقع اخبار ساختگی در کنار مطالب واقعی قرار گرفته و باعث گمراهی برخی هواداران فوتبال شده است. این که فدراسیون جهانی فوتبال درخصوص حذف یا ابقای ایران در جام‌جهانی تشکیل جلسه خواهد داد، صحت دارد اما نه در روز شنبه.

تاریخ فوتبال چه می‌گوید؟

اگر از این موضوع بگذریم که سیاست داخل ورزش شده، باید بپذیریم طرح اخراج تیم‌ملی ایران از جام‌جهانی به‌شکلی کاملا جدی در حال بررسی است. مقامات فدراسیون فوتبال نمی‌توانند با تحلیل «کمبود زمان»، این مسئله را به‌نفع خودشان تمام‌شده قلمداد کنند، چراکه تاریخ فوتبال حداقل می‌گوید در فاصله 9روز تا شروع یک تورنمنت بزرگ هم تیمی از سوی مقامات فیفا و با حمایت سازمان ملل، حذف و تیم دیگری جایگزین آن شده است. تیمی به‌مراتب بزرگ‌تر از تیم‌ملی ایران (از لحاظ قدرت فوتبالی) که حتی شانس قهرمانی در آن مسابقات را داشت؛ سخن از«یوگسلاوی سابق» است؛ دقیقا در فاصله 9روز تا شروع مسابقات یورو 1992 به‌دلیل کشتار وحشتناک «میلوشوویچ»، رهبر یوگسلاوی سابق، یوفا تصمیم گرفت تیم‌ملی این کشور را از مسابقات یورو کنار بگذارد و دانمارک را جانشین آنها کند. درواقع تیمی از تورنمنت معتبر کنار گذاشته شد که یکی از شانس‌های قهرمانی در این رقابت‌ها بود. اوضاع دنیا به‌یکباره تغییر کرد. کرواسی با برگزاری یک رفراندوم اعلام استقلال کرد و بعد از آن، بوسنی نیز راه کرواسی را پیش گرفت. یوگسلاوی در حال فروپاشی بود که حملات «میلوشوویچ»، رهبر صرب‌ها به این کشورها آغاز شده بود. شوروی سابق هم تکه‌پاره شد و تیمی متحد به‌جای شوروی راهی مسابقات یورو شد. درست 19روز پیش از دیدار یوگسلاوی با انگلیس در یورو 92، مربی متولد سارایوو آنها استعفا کرد و گفت، شرایط کشورم طوری نیست که بخواهم به فوتبال فکر کنم. «هادژی‌بگیچ»، کاپیتان تیم‌ملی یوگسلاوی هم از تیم‌ملی کشورش کناره‌گیری کرد و گفت در حمایت از مردم کنار می‌رویم، چون دیگر شوقی برای بازی کردن نداریم. یوگسلاوی که از جام‌جهانی 1994 و یورو 96 هم محروم شده بود، تا سال 1998 نتوانست در رقابت بزرگی شرکت کند و در آن بازی‌ها، تیم‌شان متشکل از صربستان و مونته‌نگرو بود. تمام باشگاه‌های یوگسلاوی تا سال 1995 از رقابت‌های اروپایی کنار گذاشته شدند.

درهرصورت دانمارک جانشین صرب‌ها شد و بدون آمادگی و اعلام قبلی از سوی فیفا، تا فینال رفت و با شکست آلمان، قهرمان یورو 92 شدند. در ژوئن 1992 آخرین چیزی که آن نسل‌طلایی یوگسلاوی می‌خواست تماشا کند، رقابت‌هایی بود که از دست داده بود. هادژی‌بگیچ سال‌ها بعد با حسرت از این اتفاق شوم یاد می‌کند: « چیزهای مهم‌تری در ذهن من بود. می‌توانم یک چیز را با قاطعیت به شما بگویم: اگر کنار هم می‌ایستادیم، اگر در شرایط عادی در آن رقابت‌ها شرکت می‌کردیم، اگر فرصت رقابت داشتیم، مطمئنم که قهرمان می‌شدیم. ما قهرمان یورو 92 می‌شدیم.»

این روزها تیم‌ملی فوتبال روسیه هم از مسابقات انتخابی جام‌جهانی 2022 به‌خاطر حمله نظامی به اوکراین کنار گذاشته شده و سایر رشته‌های ورزشی این کشور نیز حق حضور در مسابقات بین‌المللی را ندارند.

پس بررسی یک بازه زمانی 20ساله نشان می‌دهد حذف تیم‌های ورزشی و حتی فوتبال، از تورنمنت‌های معتبر از سوی فیفا بارها رخ داده است و اصلا اینطور نیست که صرفا به‌خاطر بازه زمانی کوتاه، تیمی را کنار نگذارند.

مسئولان فدراسیون فوتبال باید یک‌بار «تاریخ فوتبال» را مطالعه کنند و به‌جای کری‌‌خوانی که صرفا بازخورد رسانه‌ای دارد، چنین موضوعی را جدی بگیرند و با دیپلماسی ورزش آشتی کنند؛ حتی اگر دخالت سیاست در ورزش تلقی شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی