| کد مطلب: ۱۶۴۳

آجرلو بیرون از مدار

آجرلو بیرون از مدار

وزارت ورزش: «برکناری مدیرعامل استقلال دستور از بالا نبود» عضو هیئت‌مدیره: «علت برکناری را نمی‌توانم بگویم»

وزارت ورزش: «برکناری مدیرعامل استقلال دستور از بالا نبود» عضو هیئت‌مدیره: «علت برکناری را نمی‌توانم بگویم»

بامداد یک‌شنبه مصطفی آجرلو از سمت مدیرعاملی باشگاه استقلال برکنار شد و علی فتح‌الله‌زاده باردیگر به این تیم بازگشت. برکناری مدیرعاملی که بارها ثابت‌کرده همسو با سیاست‌های دولت و وزارت ورزش بوده، همچنین استقلال بعد از 9سال و در زمان مدیرعاملی این شخص به مقام قهرمانی در لیگ برتر رسید، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. چالش‌های جدی آجرلو در کنار درگیری با صداوسیما، بحث حق‌پخش تلویزیونی و درگیری با بازیکنان به‌خاطر اعتراض به شرایط این روزهای کشور باعث شد تا درنهایت آجرلو شبانه برکنار شود.

سناریوی اول: درگیری با صداوسیما

آجرلو اخیرا با سازمان صداوسیما و مشخصا رئیس این سازمان بر سر حق‌پخش، مجادلات زیادی داشت و حتی صداوسیما در مقطعی در بازی‌های استقلال، تبلیغات محیطی این باشگاه را نمایش نمی‌داد. اخیرا نیز دوباشگاه استقلال و پرسپولیس در مقطعی دوربین‌های صداوسیما را تحریم کردند و در نامه‌ای خواستار رعایت حقوق این دوباشگاه شدند.

این چالش و درگیری اما از کجا آغاز شد؟ سردار مصطفی آجرلو اسفندماه 1400 در اولین گفت‌وگو خودش چالش جدی با صداوسیما را مطرح و رسما وارد جنگ با این سازمان شد. او در این نشست خبری اعلام کرد، از باشگاه استقلال و پرسپولیس باید پول تولید کرد و این روا و حق نیست که سرخابی‌ها در فقر و بدبختی باشند، اما صداوسیما چنان دارا باشد. در ادامه آجرلو گفت، حق تضییع‌شده را از صداوسیما می‌گیرد و دیگر اجازه نمی‌دهد به این شکل حق‌پخش تلویزیونی را بردارند. برخی رسانه‌ها یکی از دلایل برکناری آجرلو را درگیری با رئیس این سازمان می‌دانند که درنهایت منجر به این شد که آجرلو از باشگاه استقلال برود.

سناریوی دوم: درگیری با ستاره‌ها

چالش آجرلو با ستاره‌های تیمش مربوط به امروز نیست. آجرلو در سال1389 علی کریمی را به دلیل روزه‌خواری درون زمین فوتبال از استیل آذین اخراج کرد. این موضوع چنان داغ شد که تا مدت‌ها سوژه‌یک رسانه‌ها شده بود. بازیکنان فوتبال در آن زمان در حمایت از علی کریمی مصاحبه‌های پیاپی را انجام دادند و همین موج باعث شد تا ورق برگردد، آجرلو از مدیریت استیل‌آذین برکنار شود و علی کریمی به تمرینات تیم برگردد. وریا غفوری نیز کاپیتان محبوب چند فصل اخیر استقلال نیز درنهایت مجبور شد برخلاف میل باطنی از تیمش جدا شود. او علت این جدایی را دستور آجرلو می‌دانست، نه مسائل فنی.

در هر صورت یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند منجر به برکناری شبانه مصطفی آجرلو از سمت مدیرعاملی باشگاه استقلال باشد، کنترل نکردن بازیکنان این باشگاه به دلیل استوری‌های غیرورزشی است که در چند روز اخیر منتشر کردند. عارف غلامی بعد از درگذشت مهسا امینی با انتشار استوری‌های پیاپی نسبت به این موضوع اعتراض خود را بیان کرد و به‌یکباره از حضور در تمرینات استقلال از سوی مدیریت وقت باشگاه منع شد. بعد از برپایی جشن تولد ساپینتو، سرمربی پرتغالی استقلال و حضور بازیکنان استقلال در مراسم جشن تولد، سیاوش یزدانی با انتشار یک توئیت اعلام کرد، از این‌که بازیکن استقلال است احساس شرمساری می‌کند، همچنین برای هم‌تیمی‌های خود ابراز تاسف کرد. اتفاق تکراری اما بازهم رخ داد و سیاوش یزدانی نیز از سوی مدیریت‌وقت یعنی مصطفی آجرلو از حضور در تمرینات این تیم منع شد. از دیگر اتفاقات این روزهای باشگاه استقلال، اخراج «شاهد عریانی»، فیزیوتراپ این باشگاه بود که با دستور مستقیم مصطفی آجرلو به دلیل فراهم کردن مچ‌بند مشکی برای بازیکنان این تیم از باشگاه استقلال «اخراج» شد. استوری‌های غیرورزشی و رفتارهایی که به تعبیر آجرلو مربوط به ورزشکاران نبود، فضای ملتهبی درون این باشگاه ایجاد کرده بود که حالا با رفتن آجرلو و آمدن فتح‌الله‌زاده مشخص نیست این روند چطور پیش خواهد رفت.

سناریوی محال: موافقت هیئت‌مدیره با برکناری

مدیران استقلال و پرسپولیس اصولا از سوی وزیر ورزش منسوب یا برکنار می‌شوند و غیر قابل باور است که این تصمیمات با نظر مستقیم اعضای هیئت‌مدیره دوباشگاه رخ دهد. محمد مومنی، یکی از اعضای هیئت‌مدیره استقلال در گفت‌وگو با هم‌میهن درخصوص برکناری آجرلو گفت، اصلا مصاحبه نمی‌کند و فقط به احترام خبرنگاران تلفنش را برداشته است! یکی دیگر از اعضای هیئت‌مدیره استقلال هم در گفت‌وگو با خبرنگار هم‌میهن گفت: «روز گذشته ساعت 17عصر با مصوبه هیئت‌مدیره و اکثریت‌آرا، مصطفی آجرلو از سمت خود برکنار شد.» این عضو هیئت‌مدیره درخصوص این‌که آیا دستور از بالا آمده، گفت: «در این مورد نمی‌توانم توضیح دهم که چرا آقای آجرلو برکنار شده است. لطفا علت را از من نپرسید!» این‌که علت برکناری مصطفی آجرلو چه بوده که یکی از اعضای هیئت‌مدیره اصلا پاسخ نمی‌دهد و دیگری، تاکید می‌کند بدون ذکر نامش مصاحبه منتشر شود و علت اصلی را هم نمی‌گوید، مشخص می‌کند علت برکناری هرچه بوده، ورزشی نبوده است.

‌‌

سناریوی چهارم: دستور از بالا برای برکناری

یکی از سناریوها اما درگیری حمید سجادی با مصطفی آجرلو به‌خاطر همان سوءمدیریتی بود که در پاراگراف بالایی ذکر شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که حمید سجادی، وزیر ورزش از مصطفی آجرلو بابت مدیریت نکردن بازیکنان تیمش ناراضی است و به همین خاطر رای به برکناری او داده است. محسن معتمدکیا، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش اما در گفت‌وگو با «هم‌میهن» چنین موضوعی را قویا رد می‌کند: «آقای حمید سجادی بارها ثابت کرد که نسبت به مسائل تخصصی و مدیریتی فوتبال به هیچ عنوان اعمال‌نظر نمی‌کند. برای این صحبتم دلیل و مثال هم می‌زنم. شما خاطرتان هست که در زمان حضور آقای اسکوچیچ بسیاری از دوستان و کارشناسان عقیده داشتند او باید برکنار شود، اما حمید سجادی گفت این موضوع در حیطه اختیارات وزارت ورزش نیست و فدراسیون فوتبال باید نظرش را بگوید، ولی اگر بخواهد مربی دیگری بیاورد تامین بودجه را فراهم خواهد کرد». مدیر روابط عمومی وزارت ورزش درخصوص این‌که اعضای هیئت‌مدیره باشگاه استقلال به هیچ عنوان «علت» برکناری آجرلو را به شکل شفاف بیان نکردند، گفت: «این موضوع واقعا در حیطه اختیارات هیئت‌مدیره است و نمی‌دانم چرا این عزیزان علت را نمی‌گویند، اما به‌صراحت اعلام می‌کنم که «دستور از بالا» برای برکناری آجرلو، اصلا صحت ندارد و وزارت ورزش نیز توصیه‌ای بابت این موضوع نداشته است».

چه می‌شود؟

آن‌چه مشخص است؛ مصطفی آجرلو در روزهای اخیر نتوانست باشگاه استقلال را در «مدار مدنظر وزارت ورزش» نگه دارد و حواشی چندجانبه در این باشگاه چنان بالا گرفت که راهی جز برکناری، آن هم در ساعت‌یک بامداد و هم‌زمان با آتش‌سوزی زندان اوین نداشت. در لحظاتی که تمرکز رسانه‌ها به خبر دیگری بود و «فوتبال» در روزهای اخیر اولویت اصلی مخاطبان نیست، مصطفی آجرلو با کارنامه‌‌ای قابل‌قبول از سوی هواداران این تیم به‌یک‌باره از سمت خودش کنار رفت. استوری‌های اعتراضی بازیکنان و درگیری با صداوسیما با آمدن علی فتح‌الله‌زاده و رفتن مصطفی آجرلو متوقف خواهد شد؟ باید کمی صبر کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی