| کد مطلب: ۵۴۸۵

ورزشگاه مخروبه‌ی مردانه

ورزشگاه مخروبه‌ی مردانه

3 امتیاز دربی در روزی که فقط مردها اجازه حضور در آزادی را داشتند به شاگردان یحیی گل‌محمدی رسید

3 امتیاز دربی در روزی که فقط مردها اجازه حضور در آزادی را داشتند به شاگردان یحیی گل‌محمدی رسید

عصر دیروز پرسپولیس تهران در دیداری حساس و البته سرنوشت‌ساز با حساب یک بر صفر از سد استقلال عبور کرد تا حالا با یک بازی بیشتر نسبت به سپاهان، فعلا صدرنشین جدید لیگ‌برتر لقب بگیرد. در روزی که طبق انتظار، زنان فوتبالدوست «اجازه» ورود به ورزشگاه نداشتند و بازهم به‌دلیل مسائل غیر ورزشی، بیش از 60درصد ورزشگاه خالی از تماشاگر بود، شهرآورد تهران با جذابیت نسبی برگزار شد. در این مسابقه، بعد از سال‌ها هر دو تیم برای پیروزی تلاش کردند و درنهایت سهم برد به سرخ های تهران رسید.

ورزشگاهی در آستانه تخریب

«فوتبال، اهمیتی برای مسئولان ندارد». این نقل‌قول جنجالی از یحیی گل‌محمدی است که در نشست خبری پیش از دربی در جمع خبرنگاران بیان کرد. سرمربی پرسپولیس می‌گوید؛ مسئولان اوج بی‌سلیقگی را خرج کردند تا ساعت مسابقه از 17:30 به 16 تغییر کند. از دیگر نقدهای یحیی گل‌محمدی، کم تماشاگر بودن این مسابقه است که با تصمیم مسئولان اتخاذ شد. در فاصله 45دقیقه تا شروع این مسابقه اما به‌یکباره اعلام شد هوادارانی که قصد حضور در ورزشگاه آزادی را دارند، می‌توانند به طبقه دوم ورزشگاه آزادی بروند. این درحالی‌است که پیشتر اعلام شده بود، طبقه دوم این ورزشگاه به‌دلیل در «آستانه‌ی تخریب بودن»، با حکم قضایی مسدود شده است. درحالی‌که مسئولان برگزاری مسابقه دربی 100 اعلام کرده بودند 15هزار نفر می‌توانند دربی بزرگ پایتخت را از نزدیک تماشا کنند، استقبال زیاد تماشاگران باعث شد درهای طبقه دوم نیز باز شود. اما وضعیت بد طبقه دوم ورزشگاه باعث شد تا در بین دونیمه، نیروهای امنیتی از هواداران این طبقه بخواهند که جایگاه را ترک کنند تا مانع هرگونه حادثه شوند. مسئله مهم درخصوص وضعیت نامناسب ورزشگاه آزادی این بود که مهدی تاج در جلسه اخیر خود با اعضای فراکسیون ورزش مجلس در جریان کمیسیون تلفیق رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۲ درباره این موضوع گفته بود: «50سال است که ورزشگاه آزادی مورد استفاده قرار گرفته است. این درحالی‌است که فرسودگی طبقه دوم ورزشگاه، با ایجاد خطر جانی برای تماشاگران مواجه است.» ماه گذشته بود که خبرنگار هم‌میهن نیز تلاش کرد با مدیران ورزشگاه آزادی در همین زمینه گفت‌و‌گو کند که متاسفانه مسئولان ورزشگاه پاسخگو نبودند. هرچند پیشتر مدیروقت ورزشگاه آزادی در گفت‌وگویی اعلام کرده بود؛ ورزشگاه آزادی می‌تواند متروپل دیگری باشد.

افغانستانی‌هایی که اجازه ورود نیافتند

ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی «وایرال» شد با این مضمون که چندین هوادار پرسپولیس که افغانستانی بودند به‌دلیل اینکه کارت ملی ِ ایرانی ندارند، نتوانستند از سایت فدراسیون فوتبال بلیت خریداری کنند. مشکل سایت بلیت‌فروشی این مسابقه فقط مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه طراحی آن طوری است که یک هوادار فوتبال حتما باید با ثبت شماره‌های کارت‌ملی، بلیت بخرد. البته نکته‌ای وجود دارد که چندماه پیش هواداران روسی تیم‌ملی فوتبال روسیه، چطور به‌راحتی هرچه تمام‌تر و البته بدون حجاب وارد ورزشگاه آزادی شدند؟ ظاهرا این مسیری است که حداقل تا امروز برای افغانستانی‌ها وجود داشته که نمی‌توانند به‌راحتی بلیت بخرند و بازی تیم محبوب‌شان را در ورزشگاه آزادی تماشا کنند.

غیبت دوباره زنان

طی سه‌سال اخیر، لیگ ایران تنها لیگ دنیاست که بیش از 500مسابقه بدون حضور تماشاگر برگزار کرده و بازهم در کمال شگفتی و البته تأسف، تنها لیگ دنیاست که در حال حاضر زنان نمی‌توانند تیم مورد علاقه‌شان را در ورزشگاه تشویق و یک مسابقه زنده را از نزدیک تماشا کنند. البته فوتبال افغانستان نیز بعد از روی کار آمدن «دولت طالبان»، ورود زنان به ورزشگاه را ممنوع کرده و می‌توان بدون ویراستاری، چند خط بالا را اصلاح کرد؛ ایران و افغانستان تنها کشورهایی هستند که زنان حق حضور در ورزشگاه‌های فوتبال را ندارند. مسابقه رفت دو تیم که با تساوی دو بر دو به پایان رسید، به‌دلیل همزمانی با اتفاقات کشور که از اواخر شهریورماه رخ داد، بدون حضور تماشاگر برگزار شد و این موضوع تا همین چندهفته پیش ادامه داشت تا اینکه فدراسیون فوتبال با حمایت شورای تامین، مجوز حضور 15هزار تماشاگر را برای دربی پایتخت صادر کرد. این مسابقه اما بازهم طبق انتظار، بدون حضور زنان برگزار شد تا یکی از فاکتورهای اصلی فیفا مبنی بر تعلیق‌نشدن فوتبال ایران، همچنان رعایت نشده باشد.

اشتغال‌زایی با دلالی در ورزشگاه

باتوجه به اینکه بسیاری از مسابقات فوتبال طی سه‌سال اخیر، بدون حضور تماشاگر برگزار شده بود، فراموش کرده بودیم که دلالی بلیت‌فروشی نیز روزگاری رونق داشته است. برای این مسابقه به‌دلیل اینکه فدراسیون فوتبال اعلام کرد فقط 15هزار بلیت به فروش خواهد رسید، طبعا باتوجه به اینکه «عرضه و تقاضا» همخوانی ندارد، بازهم بازار دلالی رونق گرفت و به‌نوعی اشتغال‌زایی برای عده‌ای شکل گرفت. در اطراف ورزشگاه آزادی و در سایت دیوار، بلیت‌های این مسابقه حساس تا 5 میلیون تومان هم به‌فروش می‌رسید که نشان می‌دهد باتوجه به افزایش نرخ تورم، دلال‌ها نیز قیمت را به‌شکل باورنکردنی‌ای بالا برده‌اند. برخی خبرنگارهای حاضر در اطراف ورزشگاه نیز موضوعی را مطرح کردند که یک شخص با در اختیار داشتن «کارت‌خوان»، مبلغ 500هزار تومان از هوادارانی که موفق به خرید بلیت مسابقه نشدند، می‌گیرد و آنها را بدون هیچ مشکلی به داخل ورزشگاه می‌برد. شاید برنده واقعی این دیدار دلال‌هایی بودند که باتوجه به مدیریت نه‌چندان صحیح مسئولان فوتبال، به سود قابل‌توجهی برای چندساعت دست یافتند.

اردیبهشت به کام سرخ‌ها

دو تیم در شرایطی اولین بازی خود در ماه اردیبهشت 1402 را انجام دادند که در تاریخچه دربی پایتخت، سابقه انجام مسابقه بین دو تیم در اردیبهشت‌ماه وجود دارد که هر دو برد دربی، نصیب آبی‌های پایتخت شده بود. البته پرسپولیس در ماه اردیبهشت، پیروزی دربی را در کل تجربه کرده است. سرخ‌پوشان پایتخت در لیگ چهاردهم توانستند در مسیر جبران شکست‌های متحمل‌شده، قدم بردارند و گلزنی علی علیپور باعث شد تا بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه 1394، اولین برد پرسپولیس در دربی‌های ماه اردیبهشت به‌ثبت برسد. سرخ‌ها توانستند در لیگ بیستم، برتری به‌دست آمده در لیگ چهاردهم را تکرار کنند و در چهارمین رویارویی 2 تیم در اردیبهشت‌ماه، گلزنی عیسی آل‌کثیر باعث شد تا پرسپولیس مقابل استقلال در مسابقه‌ای که بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه 1400 برگزار شد، با یک گل به پیروزی برسد. نکته جالب‌توجه این است که سرنوشت برای عیسی دوباره تکرار شده است و مشابه لیگ بیستم توانست گل حساس سه امتیازی را در دربی بزند تا شرایط را تغییر دهد. گفتنی است، پرسپولیس با پیروزی برابر استقلال، برای سیزدهمین بازی متوالی در دربی بی‌شکست باقی ماند که این طولانی‌ترین روند نباختن یک تیم در این دیدار است. استقلال از دربی برگشت لیگ هفدهم که با تک‌گل وریا غفوری بر حریف غلبه کرد ۱۰ بازی در لیگ، ۲ بازی در جام‌حذفی و یک بازی در سوپرجام، بردی مقابل نامش ثبت نشد. پرسپولیس و استقلال درمجموع ۱۰۰دربی برگزارشده، هرکدام ۲۶ برد داشتند و ۴۸ بازی مساوی شده است. در دیدارهای رسمی سهم پرسپولیس همان ۲۶ پیروزی است ولی استقلال ۲۳ بار برنده شد و ۴۴ بازی هم مساوی به پایان رسید. پرسپولیس در گل‌زده، دست بالاتر را نسبت به استقلال دارد و در جریان بازی ۹۸بار دروازه این تیم را باز کرده که این عدد برای استقلال ۹۲ است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی