| کد مطلب: ۲۵۲۳

وقتی هیچی سر جایش نبود

وقتی هیچی سر جایش نبود

3 شوک بزرگ باعث شد سنگین‏ترین شکست تیم‌ملی ایران رقم بخورد

3 شوک بزرگ باعث شد سنگین‌ترین شکست تیم‌ملی ایران رقم بخورد

تیم‌ملی فوتبال ایران با شکست شش بر دو مقابل انگلیس، سنگین‌ترین شکست تاریخ خود را در جام‌جهانی تجربه کرد. حواشی این مسابقه، بیش از آنکه مختص مسائل فوتبالی باشد، با مسائل سیاسی و اجتماعی درهم آمیخته بود. نشست‌های خبری چالشی، عکس‌های خندان بازیکنان و نقدهایی که در شبکه‌های اجتماعی نسبت به بازیکنان از سوی کاربران شکل گرفته بود، فضا را به سمت دیگری برد.

طغیان اسکوچیچ پیش از بازی

مهدی طارمی بارها به صورت علنی در مصاحبه‌هایش اعلام کرد، شرایط تیم‌ملی در زمان هدایت دراگان اسکوچیچ مساعد نبود و بارها از سوی بسیاری از کارشناسان مطرح شد که اگر تیم‌ملی ایران با اسکوچیچ به جام‌جهانی برود، مقابل انگلیس گل‌باران خواهد شد. سرمربی کروات سه ماه پیش از شروع جام‌جهانی و با پیروزی مهدی تاج در انتخابات ریاست‌جمهوری از سمت خود برکنار شد تا کارلوس کی‌روش جانشین او شود. اتفاقی که با همراهی مسلم بازیکنان تیم‌ملی همراه شد و تاج نیز در راستای درخواست بازیکنان، چنین تصمیم عجیبی گرفت. روز گذشته و تنها چند ساعت مانده تا شروع مسابقه ایران و انگلیس، مصاحبه‌ای از اسکوچیچ منتشر شد که شگفت‌انگیز بود. او در این مصاحبه اعلام کرد مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد و احسان حاج‌صفی زیر پای او را خالی کردند و در روزهایی که ایران با او نتایج درخشانی می‌گرفت هم صحبت از اخراجش مطرح می‌شد.

نشست‌هایی که فوتبالی نبود

نشست‌های خبری هر دو مربی ایران و انگلیس با سوال‌های غیرفوتبالی خبرنگاران همراه بود. خبرنگار انگلیسی اسکای کی‌روش را به چالش کشید و خبرنگار ایرانی نیز به ساوت گیت گفت، می‌تواند از او سوال‌های سیاسی بپرسد اما ترجیح می‌دهد روح ورزش را با سیاست درگیر نکند. احسان حاج‌صفی نیز در نشست خبری پیش از مسابقه ایران و انگلیس صحبتش را با «نام خدای رنگین کمان» آغاز کرد و گفت، باید بپذیریم این روزها مردم ایران خوشحال و شاد نیستند اما برای عملکردی خوب و رضایت مردم ایران مقابل انگلیس قرار خواهیم گرفت.

شوک اول؛ ترکیب عجیب

یک ساعت قبل از شروع مسابقه ترکیب تیم‌ملی ایران اعلام شد و کی‌روش تصمیم گرفت دفاعی‌ترین ترکیب ممکن را راهی زمین کند؛ همان تفکر همیشگی از سرمربی پرتغالی که تمایل داشت مقابل تیم‌های بزرگ، دفاعی تمام‌قد داشته باشد. علی کریمی که مدت‌ها در سوپرلیگ ترکیه با مصدومیت شدید دست و پنجه نرم می‌کرد و دعوتش هم به تیم‌ملی با ابهام عجیبی رو‌به‌رو بود به‌عنوان یکی از هافبک‌های دفاعی وارد زمین شد. حضور احمد نوراللهی و روزبه چشمی، تیر خلاصی بود بر تصمیم حیرت‌انگیز کارلوس کی‌روش. یک روز پیش از شروع این بازی، شایعات زیادی در رسانه‌ها مطرح شد که سردار آزمون به دلایل غیرفنی، از ابتدا درون ترکیب حضور نخواهد داشت و همین اتفاق هم رخ داد تا زوج طارمی-سردار شکل نگیرد. سردار در 15دقیقه پایانی به میدان آمد و اتفاقا عملکرد قابل‌قبولی از خودش به جای گذاشت تا ابهام غیبتش از ابتدای مسابقه قوت بگیرد.

شوک دوم؛ مصدومیت بیرانوند

هنوز 20دقیقه از شروع مسابقه نگذشته بود که علیرضا بیرانوند به دلیل برخورد با مجید حسینی، مدافع تیم‌ملی ایران دچار مصدومیت شدیدی شد تا حسین حسینی، دروازه‌بان استقلال به‌جای او راهی زمین شود. این اولین تعویض دو دروازه‌بان ایران در تاریخ جام‌جهانی حین برگزاری یک مسابقه بود. حسین حسینی اما نتوانست از فرصت بادآورده‌ای که نصیب او شده بود، بهره ببرد و با دریافت شش گل شاید در دیدار دوم درون دروازه ایران قرار نداشته باشد. علیرضا بیرانوند هم یکی از بازیکنانی بود که پیش از شروع مسابقه در شبکه‌های اجتماعی با شدیدترین انتقادات ممکن روبه‌رو شد. اغراق نیست اگر بگوییم شرایط روحی سنگربان پرسپولیس و تیم‌ملی ایران با جام‌جهانی 2018 روسیه که توانست پنالتی کریس رونالدو را مهار کند، زمین تا آسمان فرق کرده است. این اتفاق برای مهدی ترابی نیز رخ داد که روی سکو با انتقادات شدیدی از سوی برخی هواداران ایران مواجه شده بود.

شوک سوم و پایانی: سنگین‌ترین شکست تاریخ

سنگین‌ترین شکست تیم‌ملی ایران در تاریخ جام‌جهانی، در نیمه اول رقم خورد و شاگردان کی‌روش با دریافت سه گل در نیمه نخست ثابت کردند، قرار نیست در این دیدار اتفاق بزرگی برای‌شان رخ دهد و دیگر خبری از ایستادگی مقابل یک تیم بزرگ نیست. در پنج‌دوره‌ای که ایران در جام‌جهانی حضور پیدا کرده بود تا به حال رخ نداده بود که در یک‌نیمه، سه‌بار دروازه‌اش را باز شده ببیند. انگلیس در نیمه‌دوم هم سه‌بار دروازه حسینی را باز کرد تا دو گل مهدی طارمی که می‌توانست اتفاق بزرگی قلمداد شود، چندان دیده نشود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی