| کد مطلب: ۳۱۶۲

تاج وتخت به مسی رسید

تاج وتخت به مسی رسید

آرژانتین با پیروزی در ضربات پنالتی مقابل فرانسه پس از 36 سال به قهرمانی جام‌جهانی رسید

آرژانتین با پیروزی در ضربات پنالتی مقابل فرانسه پس از 36 سال به قهرمانی جام‌جهانی رسید

تیم‌ملی فوتبال آرژانتین بعد از تساوی سه بر سه در پایان 120دقیقه و پیروزی در ضربات پنالتی مقابل فرانسه، پس از 36سال به مقام قهرمانی در جام‌جهانی رسید. درخشش مسی تا روز پایانی این رقابت‌ها با پیراهن تیم‌ملی کشورش ادامه داشت و کمک شایانی کرد تا آلبی سلسته، فرانسه را شکست دهد. حالا مسی با اقتدار از زیر سایه مارادونا خارج شد؛ چراکه تک‌عنوانی که از لحاظ افتخار در اختیار نداشت را شب‌گذشته کسب کرد. بی‌اغراق یکی از زیباترین مسابقات تاریخ جام‌جهانی شب گذشته برگزار شد؛ دیداری که تا ثانیه‌های پایانی نتیجه‌اش چندین‌بار تغییر کرد و فرانسه هربار کار را به تساوی کشاند. در پایان شاگردان دشان با شکست مقابل آرژانتین در ضربات پنالتی، بازنده سربلند لقب گرفتند.

تاج‌وتخت پادشاهی از مارادونا به مسی رسید

بسیاری از هواداران سرسخت مارادونا عقیده داشتند، مسی و دیه‌گو هیچ‌گاه با یکدیگر قابل‌قیاس نیستند چراکه مارادونا توانسته به‌تنهایی آرژانتین را در جام‌جهانی 1986 به فینال و بعد، به مقام‌قهرمانی برساند. این جمله از جام‌جهانی 2006 که مسی کارش را با آرژانتین شروع کرد، به‌مدت 16سال روی شانه‌های مسی سنگینی می‌کرد. قهرمانی‌های پیاپی در لالیگا، هفت‌عنوان توپ‌طلا و قهرمانی در لیگ‌قهرمانان اروپا با بارسلونا، باعث نشد تا عموم‌مردم، مسی را برتر از مارادونا بدانند. فینال شب‌گذشته اما باعث شد تا دیگر حرف‌وحدیثی در این زمینه باقی نماند. نه اینکه مسی از مارادونا به‌لحاظ فنی برتر باشد، بلکه مسی این فرضیه که «نمی‌تواند» به‌تنهایی باعث قهرمانی تیم‌ملی آرژانتین شود را از بین برد. آخرین قهرمانی آرژانتین در جام‌جهانی 1986 با درخشش مارادونا به آنها رسید و حالا بعد از گذشت 36سال و با درخشش و رهبری «مسی»، کاپ قهرمانی به بوینس‌آیرس بازگشت.

تاریخ هم آرژانتین را قهرمان می‌دانست

نکته‌های شگفت‌انگیزی در تاریخ جام‌جهانی وجود داشت که پیش از برگزاری فینال، حکم به قهرمانی یاران مسی می‌داد. تیم‌ملی آرژانتین تا پیش از فینال جام‌جهانی 2022، پنج‌بار به دیدار پایانی رسیده بود که دوبار موفق به کسب رتبه نخست و مقام‌قهرمانی شده بود. هر دو باری که جام‌قهرمانی به این کشور رسید، آنها با لباس اول خودشان یعنی راه‌راه آبی‌کمرنگ به میدان رفتند. سه‌باری که شکست برای آرژانتینی‌ها رقم خورد، آنها دو بار با لباس دوم خودشان یعنی آبی‌پررنگ وارد زمین شدند. بسیاری از آرژانتینی‌های خرافاتی عقیده داشتند، اگر این تیم لباس آبی‌پررنگ نپوشد، شانس بیشتری برای قهرمانی خواهد داشت. از دیگر نکات جذابی که هواداران آلبی سلسته را به‌عنوان قهرمانی امیدوار کرده بود، یک نکته عجیب آماری است. هربار تیم‌ملی آرژانتین در بازی‌سوم خودش در دور گروهی یک‌پنالتی خراب کرد، در آن جام‌جهانی به مقام‌قهرمانی رسیده است. در جام‌جهانی 1978 «کمپس» و در جام‌جهانی 1986 «مارادونا»، در بازی سوم تیم‌ملی آرژانتین، مقابل حریف خود پنالتی‌شان را از دست دادند، اما درنهایت در دیدار پایانی به‌ترتیب مقابل هلند و آلمان‌غربی به برتری رسیدند. در این جام‌جهانی نیز مسی در بازی‌سوم، پنالتی خود را مقابل لهستان از دست داد اما تا دیدار پایانی پیش رفتند و درنهایت جام‌جهانی را از آن خود کردند. نکته دیگر که شایان ذکر است؛ تیم‌هایی که در دیدار نیمه‌نهایی، موفق شده بودند تیمی که به مقام‌سوم رسیده را شکست دهند، درنهایت به مقام‌قهرمانی رسیده‌اند. این آمار از جام‌جهانی 1994 پابرجا بود به‌جز جام‌جهانی 2014. نکته جذاب دیگر این است که در تاریخ فینال‌های جام‌جهانی، تیم‌های آمریکای‌جنوبی و اروپایی، 10بار به‌مصاف هم رفتند که تا پیش از جام‌جهانی 2022، هفت‌برد برای قاره آمریکای‌جنوبی و فقط سه‌برد به اروپایی‌ها رسیده بود. آرژانتینی‌ها دوبار از این سه‌برد اروپایی‌ها را با شکست مقابل آلمان در جام‌جهانی 1990 و 2014 سهیم هستند. از دیگر نکاتی که برای «اهل خرافه» جذاب است اینکه هربار «مارتینز»، دروازه‌بان آرژانتین در نشست خبری پیش از مسابقه‌ای حضور یافته، تیم‌ملی کشورش به برتری رسیده است. پیش از دیدار فینال کوپا آمه‌ریکا و سوپرکاپ، او در نشست خبری حضور یافت و آرژانتین دیدار پایانی را با قهرمانی به‌پایان رساند. حالا هم در نشست‌خبری پیش از دیدار پایانی جام‌جهانی، شرکت و قهرمانی تیم‌اش را تضمین کرد. البته از دید افرادی که به این آمارها علاقه دارند.

دشان به «ویتوریو پوتزو» نرسید

سرمربی تیم‌ملی فرانسه یعنی دیدیه دشان می‌توانست بعد از ویتوریو پوتزو ایتالیایی، دومین مربی تاریخ دنیای فوتبال لقب بگیرد که توانسته دوبار تیم‌ملی کشورش را به مقام‌قهرمانی برساند. ویتوریو پوتزو ایتالیایی در جام‌‌های‌جهانی 1934 و 1938، دوبار تیم‌ملی ایتالیا را به مقام قهرمانی جام‌جهانی رساند تا خودش و تیم‌ملی کشورش را جاودانه کند. بسیاری عقیده داشتند «موسیلینی»، رهبر ایتالیا نقش پررنگی در قهرمانی ایتالیا در سال 1934 داشته، اما ویتوریو پوتزو که پیش از مربیگری، خبرنگار بود، بی‌توجه به این مسائل برای دومین دوره پیاپی هم ایتالیا را قهرمان کرد. دیدیه دشان می‌توانست شب‌گذشته این طلسم و البته رکورد 90ساله را بشکند که در گام‌پایانی کم آورد و جام را به یاران مسی واگذار کرد.

اسکالونی راه 100ساله را در یک‌شب طی کرد

لیونل اسکالونی بی‌سروصدا و به‌عنوان کسی که هیچ تجربه مربیگری‌ای در سطح اول دنیا نداشت، به کادر مربیگری تیم‌ملی ملحق شد که انتخاب او به‌عنوان مربی، انتقادهای زیادی را به‌همراه داشت. هیچ‌کس به او ایمان نداشت و در آن مقطع شلوغ و پر فرازونشیب، اولین همکاری که رئیس به او معرفی کرد، لوئیس مارتین از لاپلاتا بود.
بی‌تردید لیونل اسکالونی در رسیدن آرژانتین به فینال جام‌جهانی نقش مهمی داشته اما نمی‌توان از کار درخشان کادرفنی او نگفت. شاید نقطه‌عطف آلبی‌سلسته روزی بود که مسی در اردوی آرژانتین تنبیه شد. در اولین تمرین آرژانتین با اسکالونی، مسی جلوی چشم تمام بازیکنان تنبیه شد و 20بار شنا رفت. این جریمه توسط اسکالونی به مسی اعلام شد و اسطوره آرژانتینی‌ها هم بدون مخالفت انجام داد. همین اتفاق باعث شد تا حساب‌کار دست سایر بازیکنان بیاید. حالا مربی‌ای که تا پیش از حضور در تیم‌ملی آرژانتین هیچ کارنامه قابل‌ذکری به‌عنوان مربی نداشت، طی دوسال توانسته قهرمانی در کوپا و حالا قهرمانی در جام‌جهانی را به‌دست بیاورد. قیاس کارنامه دومربی فینالیست جام‌جهانی می‌توانست این را بگوید که فرانسه شانس بیشتری برای قهرمانی دارد، اما همیشه «آمار» نیست که تیمی را پیروز میدان کند.
فرانسوی‌ها که می‌توانستند با قهرمانی در دیدار شب‌گذشته، برای دومین‌بار پیاپی جام‌طلایی را به خانه ببرند و امباپه نیز این افتخار را تا ابد با خود به‌همراه داشته باشد که در کنار پله، دومین بازیکن‌جوان جام شده است، مقابل قدرت و انگیزه یاران‌مسی کم آوردند تا لئو مسی در آخرین جام‌جهانی خود، کار را تمام کند. حالا مسی تمام افتخارات دوران فوتبال را در جیب خود دارد و می‌تواند با آرامش سال‌های پایانی فوتبالش را ادامه دهد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی