| کد مطلب: ۴۴۲۹

سریال سقوط در فوتبال

سریال سقوط در فوتبال

سقف ورزشگاه قم به‌دلیل بارش برف فرو ریخت و ورزشگاه آزادی نیز اوضاع مناسبی ندارد

سقف ورزشگاه قم به‌دلیل بارش برف فرو ریخت و ورزشگاه آزادی نیز اوضاع مناسبی ندارد

در روزهایی که کشور قطر می‌تواند طی کمتر از دو سال ورزشگاه‌های مدرنی بسازد که قابلیت برگزاری مسابقات جام‌جهانی را داشته باشد و کشور امریکا با بودجه‌ای حدود دو میلیارد‌دلاری مدرن‌ترین ورزشگاه دنیا را در عرض کمتر از سه سال می‌سازد، سقف یکی از ورزشگاه‌های نیمه‌کاره با ظرفیت چهار هزار و500 نفر در شهر قم به‌دلیل بارندگی شدید این روزهای کشور فرو‌ریخت. حادثه‌ای که باعث شد احداث آن بار دیگر به تعویق بیفتد.

پروژه‌ نیمه‌کاره‌ای که فروریخت

کلنگ ورزشگاه قم در سال 1388 زده شد و قرار بود سال 1392 افتتاح شود. بعد از گذشت یک دهه و چالش‌های فراوان اما حالا با ریزش سقف ورزشگاه روبه‌رو شده‌ایم. در سفر سال گذشته ابراهیم رئیسی به استان قم مبلغ 70 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه تخصیص داده شد و طبق وعده‌ مسئولان قرار بود این مجموعه ورزشی در اردیبهشت 1402 افتتاح شود که این اتفاق رخ نداد. حال با بروز چنین رخدادی قطعاً باز هم افتتاح این پروژه به تعویق خواهد افتاد. واکنش مسئولان ورزش قم اما به چنین اتفاق ناگواری چه بود؟ انتظار می‌رود مسئولان مربوطه پاسخ درخوری نسبت به ریزش سقف یک ورزشگاه تقریباً 5000 نفری داشته باشند که چطور اصول ایمنی سقف اجرا نشده که با بارش برف و باران شاهد ریزش آن هستیم. اداره کل ورزش و جوانان قم در اطلاعیه‌ای در رابطه با اتفاق شب گذشته عنوان کرد: «طبق مشاهدات میدانی به‌عمل‌آمده از سالن ورزشی در حال ساخت ۴۵۰۰ نفر پردیسان، شب گذشته تنها قسمتی از پوسته در حال اجرای سقف این سالن ورزشی فرو ریخته است.» در واقع مسئولان ورزش استان قم نیز پاسخ روشنی نسبت به این موضوع ندادند.

سرنوشت بدتر برای آزادی

اگر سقف ورزشگاه استان قم به‌دلیل بارش برف و باران ریخت، بحران‌های بزرگتر از این نیز می‌تواند برای سایر ورزشگاه‌های ایران رخ دهد. به‌طور مثال ورزشگاه آزادی که بیش از یک دهه است با هشدارهای جدی مشکلات زیرساختی روبه‌رو است و به آن رسیدگی نمی‌شود. بعد از فینالیست شدن پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا در سال 2018 برخی مشکلات این ورزشگاه البته صرفاً به‌صورت ظاهری حل شد اما برای رفع مشکلات فنی این ورزشگاه، تابه‌حال اقدام اصولی رخ صورت نگرفته است. پیش‌تر بارها در خصوص ریزش سکوهای طبقه دوم ورزشگاه آزادی هشدار داده شده است. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران درباره فرسودگی ورزشگاه آزادی به‌خصوص طبقه دوم این سازه گفت: «50 سال است ورزشگاه آزادی مورداستفاده قرار گرفته است. این در حالی است که فرسودگی طبقه دوم ورزشگاه، با احتمال ایجاد خطر جانی برای تماشاگران مواجه است. این مسئله باعث شد تا طی نامه‌ای که توسط معاون دادستانی کل کشور به دست فدراسیون فوتبال رسید، طبقه دوم آزادی با حکم قضایی مسدود شود. ما نگران سایر ورزشگاه‌ها نیستیم ولی آزادی به‌عنوان ورزشگاهی که تیم ملی و سرخابی‌ها در آن بازی می‌کنند، مشکل دارد.» احمد مددی، مدیرعامل سابق ورزشگاه آزادی نیز در گفت‌وگویی که با تسنیم داشت پیرامون فرسودگی ورزشگاه آزادی هشدار داده بود: «در یک سال اخیر بارها تعداد زیادی از سکوها در مناطق مختلف ورزشگاه آزادی فرو ریخته و مجبور به ترمیم‌های مقطعی شده‌ایم؛ مستندات آن‌هم موجود است. در آخرین بازی استقلال و نفت مسجدسلیمان در لیگ گذشته هم شاهد بودید که قسمتی از سکوها برگشت. نمی‌دانم چرا برخی دوست ندارند واقعیت‌ها به مردم گفته شود؟ آیا باید منتظر باشیم که یک متروپل دیگر رخ دهد؟ تأکید می‌کنم آخرین بررسی‌هایی که انجام‌شده، نشان می‌دهد نقاط خطرزا، برخی سکوهای آزادی را تهدید می‌کند و احتمال صدمات و آسیب‌های جدی به تماشاگران وجود دارد.»

دنیا به چه سمتی رفته است؟

احمد مددی، مدیرعامل سابق مجموعه ورزشی آزادی تأکید کرده بود که 700 میلیارد تومان معادل 15 میلیون دلار برای بازسازی ورزشگاه آزادی و رفع نواقص عمرانی نیاز است. بودجه‌ای که تا به امروز برای بهبود وضعیت قدیمی‌ترین و البته بزرگترین ورزشگاه ایران تخصیص داده نشده است. با این حال در روزهایی که بودجه 15 میلیون دلاری برای بازسازی ورزشگاه آزادی داده نمی‌شود سایر ورزشگاه‌های دنیا با چه میزان بودجه‌ای و بعد از چه مدت ساخته می‌شوند؟ الگوبرداری از سازه‌های عمرانی که منجر به ساخت ورزشگاه می‌شود موجب خواهد شد به‌سمت درستی برویم. پروژه ساخت استادیوم مدرن «الیجنت» واقع در شهر لاس‌وگاس ایالات‌متحده چندی پیش با افتتاح این ورزشگاه در مدت کمتر از سه سال کامل شد. حق امتیاز نام‌گذاری این استادیوم به‌عنوان محل مسابقات تیم فوتبال آمریکایی لاس‌وگاس ریدرز به‌مدت ۳۰ سال به خطوط هوایی ارزان‌قیمت Allegiant Air واگذار شده است و در طول این مدت با نام "Allegiant Stadium" شناخته خواهد شد. گنجایش استادیوم تازه‌تأسیس لاس‌وگاس ۶۱ هزار نفر برای فوتبال، ۶۵ هزار نفر برای فوتبال آمریکایی و قابل توسعه به ۷۲ هزار نفر در آینده خواهد بود. فرآیند احداث این پروژه روز سیزدهم نوامبر ۲۰۱۷ آغاز و طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته ظرف مدت کمتر از سه سال (حدود دو سال و هشت ماه) به بهره‌برداری رسید. بودجه ساخت این ورزشگاه رقم شگفت‌انگیز یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار بود که از این مبلغ ۷۸ میلیون دلار صرف خرید زمین محل احداث، ۱.۳۳ میلیارد دلار برای ساخت‌وساز، ۱۲۳ میلیون دلار برای لوازم و تجهیزات، ۲۳۴ میلیون دلار جهت امور طراحی و مهندسی و ۳۱ میلیون دلار برای آب، برق و سایر زیرساخت‌ها هزینه شد. از این رقم ۷۵۰ میلیون دلار از طریق بودجه عمومی از محل مالیات ویژه اتاق‌های هتل‌های منطقه لاس‌وگاس و ۱.۱ میلیارد دلار نیز از سوی باشگاه لاس‌وگاس ریدرز شامل ۶۵۰ میلیون دلار وام بانکی، ۲۰۰ میلیون دلار از برنامه وام به استادیوم‌های لیگ ملی فوتبال آمریکایی و ۳۰۰ میلیون دلار از محل فروش امتیاز صندلی‌های ویژه، حق نام‌گذاری استادیوم و اسپانسرشیپ تأمین خواهد شد. این استادیوم 10 طبقه‌ای، امکاناتی همچون سقف شفاف ETFE (یک پوشش غشایی مدرن با قابلیت بالای عبور نور)، یک زمین چمن طبیعی با قابلیت جمع شدن و دیوارهای بزرگ با امکان باز شدن به روی محیط‌های پیرامون دارد. طیف گسترده‌ای از باشگاه‌ها و انجمن‌ها، سالن‌های استراحت و سوییت‌های خصوصی در تمامی طبقات استادیوم فراهم شده تا تجربه‌ای لوکس برای تماشاگران پدید آورد. در مرکزیت انتهای باشگاه، برجی با ارتفاع تقریبی 37 متر واقع شده که «مشعل یادبود» به‌افتخار Al Davis در آن قرار گرفته است. سقف پلیمری باشگاه، نور طبیعی روز را از خود عبور می‌دهد. در طول روز، باشگاه از بیرون سیاه به نظر می‌رسد اما در داخل، زمین بازی و صندلی‌ها در نور طبیعی روز غوطه‌ور هستند. در طی شب، چراغ‌های داخل سالن از بیرون قابل‌مشاهده خواهند بود.
در روزهایی که ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان بعد از دو دهه به بهره‌برداری رسیده و تا مدت‌ها طبقه دوم این ورزشگاه به‌دلیل اینکه مقام‌سازی مناسبی نشده بود اجازه حضور تماشاگران را نداشت و طبقه دوم ورزشگاه آزادی نیز قابل‌استفاده نیست، طبعاً نباید از فروریختن سقف یکی از ورزشگاه‌های 5000 نفری در شهر قم شگفت‌زده شد اما می‌توان با رعایت نکات اصولی و البته الگوبرداری از سازه‌های موفقی که در کشورهای مختلف به بهره‌برداری رسیده، مسیر درستی را طی کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی