| کد مطلب: ۲۰۷۲

رویای بر باد رفته جزیره

رویای بر باد رفته جزیره

حتی یک مسافر جام‌جهانی هم به کیش نخواهد آمد

حتی یک مسافر جام‌جهانی هم به کیش نخواهد آمد

اگر تا پیش از شهریورماه امسال از هر مقام مسئولی در ایران سوال می‌کردید که آیا کیش می‌تواند میزبان خوبی برای مسافران جام‌جهانی 2022 قطر باشد، با اطمینان از یک تدارک مناسب و حضور کم‌سابقه مسافران ایرانی و خارجی در جزیره کیش می‌گفتند که قرار است شاهد میزبانی فوق‌العاده در جزیره باشیم، اما حالا شرایط فرق کرده است؛ نه خبری از مسافران ایرانی و خارجی در این جزیره است و نه اصلا پروازی تا این لحظه از کیش به سمت کشور میزبان جام‌جهانی یعنی قطر برنامه‌ریزی شده است. سایر خدمات دریایی و زمینی هم لغو شده تا یک بار دیگر ثابت شود از «حرف تا عمل» مسئولان فاصله زیادی است. جزیره کیش سوت و کور در فاصله کمتر از 20روز تا شروع بزرگ‌ترین رخداد فوتبالی دنیاست.

چند بلیت در اختیار هواداران ایرانی قرار گرفته بود؟

جزیره کیش در فاصله 270 کیلومتری کشور قطر است که یک پرواز هوایی کمتر از یک ساعت فاصله از ایران تا این کشور است. فدراسیون فوتبال ایران طی سه مرحله از فیفا بلیت‌های مسابقات جام‌جهانی برای تیم ملی ایران را دریافت کرد که چیزی حدود 20هزار بلیت می‌شود. اما آمارهای این بلیت‌ها چنان ضدونقیض است که نمی‌توان به عدد دقیقی در این باره دست یافت. سینا کلهر، معاون فرهنگی وزارت ورزش پیش‌تر در گفت‌وگویی درخصوص تعداد بلیت‌های تخصیص‌یافته به ایران گفته بود: «در سه مرحله، بلیت جام‌جهانی به ایران اختصاص پیدا کرد. مرحله اول، هشت درصد ظرفیت ورزشگاه‌ها و معادل ۹هزار و ۶۰۰بلیت بود. در مرحله دوم با رایزنی ایران، ۹هزار و ۶۰۰ بلیت دیگر به ایران اختصاص دادند. مرحله سوم، قطر دو هزار بلیت دیگر به ایران داد که ان‌شاءالله در اختیار هواداران قرار دهیم. »

همچنین نکته عجیب اختصاص 110بلیت به افرادی است که تحت عنوان «مسئولیت دولتی» از آنها یاد می‌شود. این موضوع را معاون فرهنگی وزارت ورزش تایید کرده که حتی به وزارت‌خانه‌های مختلف نامه زدند تا نام افرادی که می‌خواهند در جام‌جهانی حضور داشته باشند را به وزارت ورزش اعلام کنند. به‌طور مثال سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخواست 500بلیت و سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز 400بلیت مسابقات جام‌جهانی را خواسته‌اند.

16 هزار ایرانی منصرف شدند!

تا پیش از اعتراضات اخیر؛ روند خریداری بلیت‌ها باوجود قیمت بالا، روند مساعدی را دنبال می‌کرد. به دلیل این‌که تورم‌های اصلی فروش پکیج برای سفر به قطر، آمار رسمی را منتشر نمی‌کنند و در اختیار رسانه‌ها نیز قرار نمی‌دهند خبرنگار هم‌میهن در گفت‌وگو با یکی از مسئولان جزیره کیش در حوزه ورزش مطلع شد که از حدود 20هزار بلیتی که فدراسیون فوتبال به مردم ایران فروخته بود، فقط 5300نفر خواستار حضور در کشور قطر برای تماشای مسابقات ایران هستند. درواقع حدود 16هزار نفر، بلیت‌های خود را پس دادند و تمایلی به حضور در این مسابقات به‌عنوان تماشاگر ندارند. گفتنی است، اکثر 5300نفر نیز ایرانیان خارج از کشور هستند. همچنین سه کشتی کروز قرار بود در ایام جام‌جهانی مسافران ایرانی را از کیش به قطر ببرند که برای دیدن هر مسابقه، هواداران ایرانی نفری 15میلیون تومان پرداخت می‌کردند که اقامت‌شان برای 24ساعت در کشتی کروز محاسبه می‌شد اما دولت قطر به دلیل مسائل امنیتی سفر از کیش به کشورشان را لغو کرد تا این «امتیاز» نیز از هواداران فوتبال ایران در ایام جام‌جهانی گرفته شود.

این مقام مسئول در ادامه درخصوص برنامه ریزی انجام شده، اما محقق نشده در جزیره کیش گفت: «با یک برنامه‌ریزی خوب و مناسب می‌توانستیم در این یک ماه جام‌جهانی حدود 5000نفر را در جزیره کیش اسکان دهیم که این اتفاق رخ نداد. در جزیره کیش 50هتل وجود دارد مجموعا 20هزار تخت می‌تواند از مسافران پذیرایی کند، پس 5000مسافر در کیش طی یک ماه کاملا منطقی به‌نظر می‌رسید، اما هنوز حتی یک مسافر هم برای ایام جام‌جهانی در کیش هتلی رزرو نکرده است».

تورهای 50 تا 80میلیونی کذب است

حرمت‌الله رفیعی، مدیرعامل انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، 24مهرماه در گفت‌وگویی از یک «شگفتانه» خبر داد و گفت، قیمت تورهای مسافرتی به قطر در ایام جام‌جهانی، کاهش چشمگیری تا 50میلیون تومان خواهد داشت. رستم قاسمی، چهره خبرساز این روزهای دولت رئیسی در قامت وزیر راه و شهرسازی دولت، در نشست خبری گفته بود، مردم تورهای 90 تا 100میلیون تومانی را نخرند، چون قرار است قیمت‌ها کاهش پیدا کند. وزیر ورزش نیز در ادامه همین وعده اعلام کرد، با توافقی که با دولت قطر شده، قیمت بلیت هواپیما را از 30میلیون به 11میلیون تومان رسانده‌اند. اما آیا تورهای مسافرتی هم قیمت‌ها را کاهش دادند؟

پنج آژانس هواپیمایی برای فروش تورهای خود در ایام جام‌جهانی معرفی شدند که خبرنگار هم‌میهن با سه آژانس درخصوص افزایش یا کاهش قیمت بلیت‌ها صحبت کرد. مدیر روابط‌عمومی آژانس‌های اصلی تورهای جام‌جهانی درخصوص پکیج‌های تور سفر به قطر به «هم‌میهن» گفت: «طبعا از شهریورماه تا امروز، فروش تورهای ما سیر نزولی داشته و اقبال‌عمومی کاهش پیدا کرده است. اما درخصوص قیمت‌ها باید خدمت شما عرض کنم که پکیج‌های ما در روزهای نخست، از 200میلیون تا 650میلیون تومان به مشتری‌ها ارائه می‌شد اما حالا سعی کرده‌ایم با معرفی هتل آپارتمان‌ها که امکانات بسیار کمتری در قیاس با هتل‌های چندستاره دارند، قیمت را پایین‌تر بیاوریم.»

کارشناس فروش یکی دیگر از آژانس‌های تور سفر به قطر نیز عملا وعده رستم قاسمی، مبنی بر کاهش چشمگیر تورهای قطر را رد کرد: «در حال حاضر پکیچ سه مسابقه، یعنی سفر 10روزه به مسقط، پایتخت عمان با پرواز به کشور قطر برای دیدن مسابقات، مبلغ 153میلیون و 690هزار تومان می‌شود. همچنین سه‌شب سفر با اقامت در مسقط، مبلغ 73میلیون تومان می‌شود.» در ادامه نیز کارشناس فروش این آژانس هواپیمایی اعلام کرد، هیچ پکیج 50میلیونی یا 80میلیونی برای تماشای سه‌مسابقه ایران برای آنها تعریف نشده است. علت اسکان هواداران فوتبال در مسقط، کاهش قیمت برای مسافران عنوان شده است. یکی دیگر از آژانس‌های مسافرتی نیز رقمی بالاتر برای دیدن سه مسابقه تیم‌ملی اعلام کرده است. سه‌مسابقه ایران با اسکان در کشور عمان و شهر مسقط 187میلیون تومان و تک‌مسابقه و اقامت سه‌روزه در عمان ( برای بازی ایران و آمریکا) 81میلیون تومان تعریف شده است.

در پایان؛ وعده‌هایی که در راستای حضور هرچه بهتر و باکیفیت‌تر هواداران فوتبال ایران برای حضور در کشور قطر مطرح شده بود، عملا محقق نشد. کیش که قرار بود یکی از جزیره‌های قابل اتکا در ایام جام‌جهانی باشد، حالا در فاصله کمتر از 20روز تا شروع مسابقات، حتی یک مسافر هم برای پذیرایی ندارد. «صفر مطلق» در جزیره‌ای که فقط 270کیلومتر از کشور میزبان، بزرگ‌ترین رخداد فوتبالی دنیا فاصله دارد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی