| کد مطلب: ۳۸۶۲

قطع اینترنت امتحانی

قطع اینترنت امتحانی

اینترنت تلفن‌های همراه در مناطق برگزاری کنکور سراسری قطع می‌شود

اینترنت تلفن‌های همراه در مناطق برگزاری کنکور سراسری قطع می‌شود

شایعه قطع شدن اینترنت در روزهای برگزاری آزمون کنکور سراسری اولین بار در تاریخ دهم دی‌ماه از سوی حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد. بعد از این صحبت بود که وزارت ارتباطات اعلام کرد قطع شدن اینترنت در صلاحیت سازمان سنجش نیست و ابلاغیه‌ای نیز به این وزارتخانه نیامده که اینترنت کشور قطع شود.

پاک کردن صورت مسئله

اولین کنکور ایران در سال 1348 با حضور بیش از 48 هزار نفر برگزار شد؛ در آن زمان نه خبری از اینترنت بود و نه تقلب‌های عجیب و غریب. به مرور کنکور سر و شکل رسمی‌تری گرفت و تعداد شرکت‌کننده‌ها چنان افزایش یافت که نیازمند سازماندهی مدرن‌تر و اساسی‌تری بود. در کنکور امسال بیش از یک میلیون و چهارصد هزار نفر شرکت‌کننده برای قبولی در دانشگاه با یکدیگر رقابت می‌کنند. عددی قابل‌توجه که نشان‌دهنده اهمیت این آزمون است. این بار اما نه فقط برگزاری آزمون کنکور بلکه قطع شدن اینترنت در مناطقی که این آزمون در حال برگزاری است سوال‌برانگیز شده است. اینکه چرا به‌جای حل مسئله، صورت‌مسئله پاک می‌شود. همچنین به‌جای جلوگیری از تقلب شرکت‌کنندگان، اینترنت سایر کاربرانی که هیچ نقشی در کنکور ندارند و حتی بسیاری بی‌خبر از چنین رقابتی هستند باوجود هزینه کردن برای اینترنت و استفاده از خدمات آن، باید قطع بودن اینترنت را تحمل کنند.
حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، پیشتر به هم‌میهن گفته بود که این تصمیم منطقی نیست. موضوع قطعی اینترنت در حالی از سوی سازمان سنجش و وزیر علوم مطرح می‌شود که به گفته اسلامی، کسب‌وکارها نیز به‌طور جدی حتی برای همین دو روز نیز آسیب جدی خواهند دید:«اینکه برای حفظ امنیت کنکور، اینترنت را به‌طور سراسری قطع کنیم، هم برای کسب‌وکارها آسیب‌زاست و هم برای عامه مردم. این راه‌حل کاملا نادرست، غیرمنطقی و غیرقابل قبول است.» او می‌گوید اگر مسئولان در وزارت علوم و سازمان سنجش دنبال راه‌حل‌هایی برای رفع دغدغه‌شان در زمینه برقراری امنیت برگزاری کنکور هستند، آنها آماده‌اند بهترین مشاوره‌ها را بدهند. چرا که تصمیم برای قطع سراسری اینترنت بدترین راه‌حل برای حل یک دغدغه است. براساس اعلام اسلامی، همه اینها در شرایطی است که قطع کردن اینترنت در وضعیتی مطرح می‌شود که اعتماد عمومی و کسب‌وکارها به‌شدت از این بابت آسیب دیده است. اسلامی می‌گوید که آنها در جریان جزئیات تقلب‌های اینترنتی هستند و می‌دانند که متخلفان از چه طریقی به اینترنت یا بلوتوث متصل می‌شوند:«این مسائل جزو تخلف به شمار می‌رود. این نوع تخلف‌ها در حوزه‌های بانکی و امثال آن هم رخ می‌دهد، اما راهش قطع اینترنت نیست. به هر حال به ازاء هر تخلف، راه‌حل‌های متفاوتی وجود دارد که می‌تواند کارشناسی شود. باید به مسائل نگاه همه‌جانبه شود.»

راه‌حل اصولی چه بود؟

برگزاری آزمون کنکور یا امتحانات درون‌دانشگاهی در سایر کشورهای دنیا چطور است؟ همچنین برای جلوگیری از تقلب، سایر دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف از چه راهکاری استفاده می‌کنند؟ این سوالی است که سازمان سنجش می‌توانست با یافتن پاسخش، الگویی مناسب از برگزاری آزمون کنکور در اختیار داشته باشد تا جلوی قطع اینترنت و آسیب به مردم را بگیرد. آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل‌موبایل در گفت‌وگو با «هم‌میهن» با انتقاد از اتخاذ چنین تصمیمی از سوی سازمان سنجش می‌گوید:«کافی است فقط بررسی کنیم سایر کشورهای دنیا همزمان با برگزاری آزمون چه راهکاری برای جلوگیری از تقلب پیاده می‌کنند. قطع اینترنت آن هم به شکل گسترده اصلا رفتار صحیحی نیست، چراکه یک راه‌حل آسان وجود دارد. این هزینه‌ای که به اپراتورها و مردم که با سرویس ارتباطی در ارتباط هستند وارد می شود، کار صحیحی نیست. سوءمدیریت سازمان سنجش است که به جای خرید تجهیزات برای شناسایی افرادی که تقلب می‌کنند، اینترنت را قطع می‌کند و این هزینه را با راه‌حل غلط به مردم تحمیل می‌کند».
کریم‌بیگی در مورد راهکار آسان این مسئله برای جلوگیری از قطع اینترنت مردم در زمان برگزاری آزمون کنکور سراسری گفت:«جمر Jammer یک دستگاه مسدودکننده است که برای قطع کردن تلفن‌های همراه در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده می‌شود. ده‌ها سال است که این وسیله در دنیا تولید می‌شود و در ایران نیز بارها استفاده شده و سرویس تلفن همراه را در یک منطقه‌ای غیرفعال می‌کند. سازمان سنجش باید با استفاده از فناوری «جمر» جلوی هزینه اضافی به مردم را بگیرد اما متاسفانه با تصمیمات اشتباه، بی‌دلیل آسیب جدی به مردم وارد می‌کنند. تصمیم‌گیران فکر می‌کنند اینترنت یک ابزار تفریحی برای مردم است که حالا دو روز قطع شود اشکالی ندارد در صورتی که مردم از خدمات پایه محروم می‌شوند. همچنین اپراتورها از ارائه خدمات به مردم محروم می‌شوند و بابت همین دو روز ضرر جدی می‌بینند.»

بحران تاکسی‌های اینترنتی

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران پیرامون قطعی اینترنت همزمان با برگزاری آزمون کنکور سراسری گفته بود:«ب اساس مصوبه شورای امنیت کشور درخواستی را وزارت علوم مطرح کرده، برای قطع سراسری اینترنت که ما اعلام کردیم با قطع سراسری اینترنت مخالفیم، آنچه از فردا اتفاق می‌افتد از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ در محدوده‌های حوزه‌های برگزاری کنکور است که آن هم با اطلاع قبلی قطع می‌شود. اینترنت ثابت به‌هیچ‌وجه قطع نمی‌شود.» این درحالی است که رانندگان تاکسی‌های اینترنتی صرفا می‌توانند با استفاده از اینترنت تلفن همراه تقاضای مسافران را تایید کنند تا این ارتباط بین راننده و مسافر برقرار شود و اصلا ارتباطی به وصل بودن اینترنت ثابت ندارد. مسئولان گویی به این نکته توجه ندارند که بخش عمده‌ای از حمل و نقل تهران و دیگر شهرهای بزرگ توسط تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود. بازه زمانی قطع شدن اینترنت هم یک بازه پررفت‌وآمد است.
کریم‌بیگی می‌گوید اگر از دستگاه«جمر» استفاده ‌کنند، مشکل تاکسی‌های اینترنتی نیز حل می‌شود:«بزرگترین کاربرد «جمر» برای برگزاری آزمون‌ها است. بسیاری از مدارس غیرانتفاعی نیز از جمر استفاده می‌کنند و من تعجب می‌کنم چرا سازمان سنجش برای برگزاری کنکور از چنین روشی استفاده نمی‌کند تا بسیاری از مردم و تاکسی‌های اینترنتی به مشکل نخورند».
روابط عمومی یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی نیز در گفت‌و‌گو با هم‌میهن با ابراز نگرانی از شرایط پیش‌آمده برای قطعی اینترنت تلفن‌های همراه گفت:«این پیامک‌ها برای ما هم ارسال شده و طبعا مناطق زیادی از شهر با قطع شدن اینترنت روبه‌رو می‌شوند. متاسفانه با این شرایط راننده‌های ما با مشکل جدی رو‌به‌رو می‌شوند چون درخواست‌های سفر به راننده‌ها نمی‌رسد و علنا درآمدشان با مشکل روبه‌رو می‌شود. ما تلاش می‌کنیم با راننده‌هایمان صحبت کنیم تا در فاصله بیشتری از برگزاری آزمون کنکور حضور داشته باشند تا شاید اینترنت موبایل‌شان وصل شود.»
اتفاقات پیش‌آمده درخصوص قطعی اینترنت نشان می‌دهد که بسیاری از مشترکین همراه اول و سایر اپراتورها که اصلا درگیر کنکور نیستند با قطع شدن اینترنت روبه‌رو خواهند شد. با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی خبرنگار هم‌میهن، پاسخ و راهکار مشخصی از سوی وزارت ارتباطات دریافت نکردیم؛ که در دو روزی که اینترنت‌های تلفن همراه قطع می‌شود رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و بسیاری از پلتفرم‌های فروش اینترنتی چطور باید با این شرایط کنار بیایند و راه جایگزین چیست.
این تصمیم درحالی اتخاذ شده که طی چهارماه گذشته، «اینترنت» به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است. این شائبه به‌وجود می‌آید که در «بزنگاه‌ها» بازهم اینترنت تلفن‌های همراه قطع می‌شود. به‌طور مثال؛ کنکور امسال برای اولین بار قرار است در دو نوبت برگزار شود؛ حال این سوال پیش می‌آید که اینترنت بازهم قرار است در زمان برگزاری کنکور در مرحله دوم قطع شود و این رویه همچنان ادامه داشته باشد؟

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی