| کد مطلب: ۲۰۹۸

پـول بهتر است یا فوتبـال؟

پـول بهتر است یا فوتبـال؟

جرارد پیکه به طور ناگهانی اعلام کرد از فوتبال خداحافظی می‌کند

جرارد پیکه به طور ناگهانی اعلام کرد از فوتبال خداحافظی می‌کند

جرارد پیکه پنج‌شنبه شب با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود به‌صورت رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. این تصمیم پیکه چنان ناگهانی بود که بازیکنان بارسلونا و تیم‏های دیگر را در شوک فرو برد. پیکه با بیش از 15سال سابقه حضور در «کاتالونیا» 396بار پیراهن بارسلونا را بر تن کرد و بیش از 100بازی ملی نیز برای تیم‌ملی اسپانیا انجام داد. پیکه، پرافتخارترین مدافع میانی تاریخ فوتبال و از آخرین بازیکنان نسل طلایی بارسلونا است که دیگر باید به‌عنوان هوادار از روی سکوها یا تلویزیون، مسابقات جام‌جهانی را تماشا کند. پیکه یک‌سال اخیر به دلیل حواشی ناشی از زندگی شخصی‏اش، افت فاحشی کرده بود.

پایان زندگی مشترک 12ساله و افت فوتبالی

شکیرا، خواننده مطرح کلمبیایی برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۰ با پیکه دیدار کرد؛ زمانی که این مدافع خوش‏تیپ در کنار خواننده کلمبیایی در ویدئوی تک‏آهنگ او برای جام‏جهانی به‌نام «Waka Waka»، ظاهر شد. جرارد و شکیرا ظاهرا زوج خوشبختی بودند. شکیرا در بازی‏های مختلف در کنار کاتالان‏ها، موفقیت‏های پیکه را جشن می‏گرفت و او را تشویق می‏کرد. در سال ۲۰۱۳، اولین پسرشان «میلان» در بارسلونا به‌دنیا آمد. پسر دیگرشان «ساشا»، دو سال بعد متولد شد و این زوج خانواده خوشبختی تشکیل دادند. نکته جالب‌توجه این‌که، شکیرا هوادار سرسخت رئال‌مادرید بود و بعد از علنی‌شدن ارتباطش با مدافع بارسلونا، باشگاه رئال‌مادرید اعلام کرد، دیگر آهنگ‏های این خواننده کلمبیایی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو پخش نخواهد شد. پیکه و شکیرا اما بعد از 12سال زندگی مشترک و به دلیل خیانت پیکه به او، تصمیم گرفتند درنهایت از یکدیگر جدا شوند. شکیرا در بیانیه‏ای ازطریق سخنگویش گفت: «متاسفانه تایید می‏کنیم که در حال جدا کردن راهمان از هم هستیم. برای رفاه فرزندان‏مان که بالاترین اولویت ما هستند، از شما می‏خواهیم به حریم خصوصی آن‏ها احترام بگذارید. از درک شما متشکرم.» یکی از اختلافات این دو بعد از جدایی، حضانت دو فرزند آنهاست که چالش جدی‌ای را برای پیکه به‌وجود آورده است. شکیرا می‏خواهد به میامی آمریکا برگردد، اما مدافع بارسلونا چنین اجازه‏ای را به شکیرا نمی‏دهد.

پشت پرده خداحافظی ناگهانی

خداحافظی پیکه از دنیای فوتبال به‌عنوان بازیکن، در حالی رخ داد که قرارداد این بازیکن با بارسلونا به اتمام نرسید، اما افت او به‌خصوص در فصل جدید باعث شده بود تا ژاوی نگاه مثبتی به حضور ثابتش در ترکیب نداشته باشد. پیکه یک‌بار در مصاحبه‏ای گفته بود، حاضر است از فوتبال خداحافظی کند تا این‌که هر مسابقه را از روی نیمکت مثل تماشاگر نگاه کند. چندبار حضور پیکه در میدان نیز با استقبال هواداران روبه‌رو نشد و آن‌ها بارها پیکه را هو کردند. با این وجود، یکی از عجیب‏ترین تصمیماتی که مدافع سابق تیم‌ملی اسپانیا گرفته این بوده که از 50میلیون یورو بدهی‌ای که باشگاه بارسلونا به او داشت، چشم‏پوشی کرده است؛ مبلغ قابل‌توجهی که شاید گذشتن از آن برای بسیاری از بازیکنان کار آسانی نباشد. این تصمیم باعث می‏شود تا باشگاه بارسلونا که در آستانه ورشکستگی قرار دارد، بتواند ضرر ناشی از حذف زودهنگام در لیگ قهرمانان اروپا را جبران کند. اما علت دیگری که رسانه‏های اسپانیایی بعد از خداحافظی پیکه به آن اشاره کردند، چیست؟ 29 فروردین‌ماه 1401، روزنامه معتبر «اِل کنفیدنسیال» روی سایت رسمی خود فایل‏های صوتی‌ای را منتشر کرد که طی آن فاش شد «لوئیس روبیالس»، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا از جرارد پیکه، مدافع تیم بارسلونا که یک تاجر موفق در زمینه فعالیت‏های ورزشی به‌حساب می‏آید، برای به‌ثمر رسیدن پروژه برگزاری سوپرجام اسپانیا در خاک عربستان سعودی کمک گرفته و در قبال این کمک، کارمزد بسیار خوبی برای او و شرکتش در نظر گرفته است. شرکت تجاری پیکه برای این‌که دیدار سوپرجام اسپانیا را از سال 2019 به مدت شش‌سال به عربستان ببرد، به‌صورت خالص 24میلیون یورو دریافت کرده و فدراسیون فوتبال عربستان نیز مبلغ 40میلیون یورو به فدراسیون فوتبال اسپانیا پرداخت می‏کند. این اتفاق در حالی رخ داد که نهادهای حقوق بشر انتقادات سختی را متوجه پیکه کردند که دیدار سوپرجام را از خاک اسپانیا به کشوری برده که بسیاری از مسائل حقوق‌بشری را رعایت نمی‏کند. خبرهای منتشر شده در رسانه‏های اسپانیایی اینطور می‏گوید که پیکه می‏خواهد ازطریق شرکت خودش، کارهای تجاری بزرگ‌تری را با «لالیگا» به امضا برساند که اگر همچنان به‌عنوان بازیکن، فعال باشد، نمی‏تواند چنین قراردادهایی را امضا کند. احتمال زیاد «مسائل مالی و قراردادهای هنگفت مالی» در آینده باعث شده تا پیکه قید حضور در فوتبال را بزند.

نگاه هوادارها عوض شد

پیکه در این فصل جایی در برنامه‏های ژاوی بارسلونا نداشت و به‌ندرت در ترکیب ثابت قرار گرفت، اما موج شدید مصدومیت بازیکنان خط دفاعی باعث شد ژاوی بیشتر از این بازیکن 35ساله در ترکیب ثابت استفاده کند. به‌نظر می‏رسد این مدافع احساس می‏کرد دیگر مورد احترام هواداران بارسلونا نیست و به همین دلیل تصمیم به خداحافظی گرفت. همچنین جرارد پیکه از خوان لاپورتا، رئیس باشگاه بارسلونا نیز عصبانی بوده؛ البته نمی‏خواهد این موضوع را علنی کند. اظهارات اخیر رئیس باشگاه در مورد عدم‌توافق برخی بازیکنان بر سر کاهش دستمزد در فصل تابستان، باعث‌شده وجهه جرارد پیکه بیش‌ازپیش خراب شود و او علاقه‏ای نداشته این روند ادامه پیدا کند. همچنین نباید فراموش کرد بعد از جدایی لیونل مسی از بارسلونا بود که برخی هواداران معتقد بودند، جرارد پیکه نیز در رخ دادن این اتفاق نقش داشته و او با عدم‌پذیرش پیشنهاد کاهش دستمزد، شرایط را به‌شکلی مهیا کرده که بهترین بازیکن تاریخ بارسلونا با دلخوری این باشگاه را ترک کند. همچنین در آن مقطع عنوان شد که جرارد پیکه به خوان لاپورتا در این رابطه مشاوره داده و به او گفته، ماندن لیونل مسی در بارسلونا به سود این تیم نخواهد بود. برخی طرفداران این باشگاه تصور می‏کنند بازیکنانی مانند پیکه، سرخیو بوسکتس و جوردی آلبا دستمزد بالایی گرفته‌اند ولی به اندازه کافی در ترکیب تیم کارآیی نداشته‌اند.

واکنش رسانه‏ها

روزنامه مارکا و موندو دیپورتیوو هر دو با طعنه به توئیت معروف این بازیکن که درباره ادامه حضور نیمار در این تیم پیش از پیوستن به پاریسن ژرمن نوشته بود «او می‏ماند»، از تیتر «او می‏رود» برای اشاره به این اتفاق استفاده کردند. روزنامه آ.اس نیز با اشاره به صحبت‏های پیکه که گفته بود به زودی بار دیگر به نوکمپ بازخواهد گشت تا به‌عنوان یک بازیکن معمولی در این تیم حضور داشته باشد و عشقش را نشان دهد، نوشت «او باز خواهد گشت».

بازیکنان سابق بارسلونا ،همچنین سرجیو راموس که همیشه رقیب او بوده نیز پیام‏های دلگرم‌کننده‏ای را برای پیکه نوشتند. راموس، مدافع سابق رئال مادرید و فعلی پاریسن ژرمن در پیام توئیتری برای او نوشت: «جری، آنها نمی‏توانند کاری را که شما انجام داده‌اید پاک کنند، یک ستاره واقعی از زندگی خودت لذت ببر.» همچنین کارلس پویول، کاپیتان سال‏های گذشته تیم‌ملی اسپانیا و بارسلونا نیز از رفتن ناگهانی پیکه شوکه است: «من شوکه هستم. برخی اتفاقاتی که در حق شما افتاد، عادلانه نبود. افراد کمی مثل شما از پیراهن بارسلونا دفاع کردند. بازی در کنار شما افتخار بزرگی برای من بود.» نیمار نیز که بیش از چهار سال در بارسلونا در کنار پیکه بازی کرد، با انتشار یک استوری از پیکه تحت‌عنوان «بازیکن بزرگ» یاد کرد. در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که پیکه در بخش پایانی ویدئویی که منتشر کرده، به‌صراحت از بازگشت زودهنگامش به بارسلونا خبر می‏دهد. طبعا باتوجه به قراردادهای جذابی که او توسط شرکتش با لالیگا امضا خواهد کرد، باید او را به‌عنوان یک مدیر موفق در عرصه تجارت دید. بازگشتی که می‏تواند برای بارسلونا هم مفید باشد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی