| کد مطلب: ۴۸۸۸

پایان تابوی یونایتد توسط شاه مصری

پایان تابوی یونایتد توسط شاه مصری

روی کین، اسطوره منچستر می‌گوید باید چندماه از خجالت مخفی شویم

روی کین، اسطوره منچستر می‌گوید باید چندماه از خجالت مخفی شویم

یک‌شنبه شب؛ «تاریخ دو باشگاه یونایتد و لیورپول از نو نوشته شد». لیورپول در دیداری برتر و البته باورنکردنی توانست در ورزشگاه آنفیلد با حساب هفت بر صفر از سد منچستر یونایتد عبور کند تا علاوه بر شکستن چندین رکورد، خودش را سرانجام به جمع پنج تیم برتر لیگ انگلستان برساند. این شکست چنان تلخ بود که روی کین، اسطوره فوتبال منچستر یونایتد گفت، تمام منچستری‌ها باید بابت چنین تحقیری مخفی شوند!

آنفیلد نفرین شده

آنفیلد، یکی از ورزشگاه‌های اسطوره‌ای انگلیس است. لیورپول از سال 1892 در این ورزشگاه به میدان رفته است و 45 هزار نفر در بازی‌های خانگی لیورپول، تیم‌شان را تشویق می‌کنند. تعصب هواداران به این ورزشگاه چنان بالاست که آنها اجازه تخریب آن به بهانه نوسازی را نمی‌دهند. هر تیمی توانایی پیروزی مقابل لیورپول در این ورزشگاه را ندارد، حتی اگر ایام به کام شاگردان یورگن کلوپ نباشد. آخرین‌باری که آنفیلد شکست تیمش را در خانه برابر منچستر به نظاره نشسته بود، یک مرد هلندی روی نیمکت شیاطین سرخ قرار داشت. لویی فن‌خال آخرین کسی بود که موفق شد منچستر را در سال 2016 در آنفیلد به برتری برساند. بعد از هفت سال، بار دیگر یک مرد هلندی روی نیمکت یونایتد حضور دارد و دست بر قضا با نتایج درخشانی که به‌خصوص بعد از جام‌جهانی گرفته، نوید یک دیدار تماشایی همراه با کسب سه امتیاز را برای یونایتدی‌ها می‌دهد. صحبت از «تن‌‌هاخ» است که تیمش را به ثبات رساند، ستاره‌های منزوی شده را احیا کرد، بازیکنان پر‌سر‌و‌صدا را کنار گذاشت، نظم منچستر را از نو و بر پایه ذهنیت خودش بنا کرد، بارسلونا را در رقابتی حساس شکست داد، پیروزی را به یاد شیاطین سرخ آورد و خلاصه اینکه مرد هلندی همه‌کار برای شروع این عصر جدید کرده؛ به‌جز کسب برتری در آنفیلد. البته منچستری‌ها بدون این فاکتور هم او را باور کرده‌اند اما اگر این موفقیت هم به لیست موفقیت‌های اریک تن‌هاخ اضافه شود، او تبدیل به فرگی جدید هواداران تیمش خواهد شد. با تمام امتیازهای مثبتی که او طی سه ماه اخیر کسب کرد، اما بازهم نتوانست طلسم ورزشگاه آنفیلد را از بین ببرد و اتفاقا به شکل نافرمی زمین‌گیر شد.

بهره‌مندی کلوپ در نبود «فرگوسن»

تاریخ می‌گوید، در دوران 26ساله حضور سر الکس فرگوسن روی نیمکت یونایتد، برتری با منچستری‌ها بوده و هواداران شمال انگلیس یعنی لیورپولی‌ها، اصولا دست پایین را داشتند تا زمانی که فرگوسن رفت و کلوپ آلمانی به تیم محبوب‌شان اضافه شد. یونایتد 62بار موفق شده رقیبش را شکست دهد و با اختلاف مناسبی نسبت به 46 پیروزی، لیورپول هنوز هم نان دوران فرگی و یکه‌تازی مرد اسکاتلندی را می‌خورد. با این حال سرمربی آلمانی قرمزهای آنفیلد، معادلات را در سال‌های نبودن فرگوسن تغییر داده و در دوران اخیر این لیورپول بوده که نبض نبرد شمال را به‌دست گرفته و آمار بهتری دارد. اوایل بهمن‌ماه، یورگن کلوپ به هزار مسابقه مربیگری روی نیمکت لیورپول رسید و فرگوسنی که طی 26سال بیش از دو هزار بار روی نیمکت یونایتد نشسته بود، برای او یک پیام تبریک ویژه ارسال کرد و گفت: «یورگن تو فوق‌العاده هستی! فداکاری و علاقه‌ای که یورگن برای این نقش به ارمغان می‌آورد، برای هر کسی که آرزوی حرفه‌ای در مربیگری فوتبال را دارد، الهام‌بخش است. او قبلا جام‌های زیادی در دوران حرفه‌ای خود کسب کرده است، ازجمله در مسابقات اخیر. فصل‌های لیگ قهرمانان اروپا و لیگ برتر با لیورپول، جایگاه او را در میان بزرگان فوتبال تایید می‌کند.»

شکسته شدن طلسم 113 ساله

منچستر یونایتد در این مسابقه با دریافت هفت گل، به اندازه تمام هشت بازی اخیرش دروازه‌اش را بازشده دید. آخرین‌باری که شیاطین سرخ به آنفیلد سفر کرده بودند، پس از شکست پنج بر صفر در خانه، در این استادیوم هم چهار گل از شاگردان کلوپ دریافت کرده بودند و حالا با شکست هفت بر صفر، بدرقه شدند تا مجموع گل‌های دریافتی منچستریونایتد در خانه لیورپول از این تیم، بدون گل زده در یک‌سال اخیر به 11 برسد. همچنین «کودی خاکپو» و «داروین نونیز» در این دیدار، تبدیل به اولین زوج لیورپول پس از فوریه 1910 شدند که مقابل منچستریونایتد به‌طور همزمان موفق به ثبت دو گل می‌شوند. خاکپو که به ترتیب در دقایق 43 و 50 دروازه دخیا را باز کرد، به‌همراه داروین نونیز که تور دروازه شیاطین سرخ را در دقایق 47 و 75 به لرزه درآورد، موفق شدند کاری کنند که تاریخ باشگاه یونایتد طی 113 سال اخیر به خودش ندیده بود. این شکست فاجعه‌بار، نه‌تنها بدترین شکست فصل منچستریونایتد، بلکه بدترین شکست تاریخ این تیم در یک دیدار رسمی پس از شکست‌های هفت بر صفر مقابل بلکبرن راورز، استون‌ویلا و ولورهمپتون -که به‌ترتیب در سال‌های 1926، 1930، 1931 به‌وقوع پیوسته- بود. از سوی دیگر، لیورپول نیز به بهترین پیروزی تاریخ خود مقابل شیاطین سرخ بعد از سال 1895 دست یافت که توانسته بود یونایتد را با حساب هفت بر یک در سطح دوم فوتبال انگلیس شکست دهد.

چای بابونه؛ جشن پادشاه

«امشب به خانه می‌روم و در کنار خانواده جشن می‌گیرم و چای بابونه می‌نوشم». این اوج واکنش «محمد صلاح»ی است که در یک شب درخشان تبدیل به بهترین گلزن تاریخ باشگاه لیورپول در لیگ برتر شد. بدون توهین و کری‌خوانی علیه یونایتد صحبت کرد و رفت. محمد صلاح در این دیدار موفق شد به رکورد 30 تاثیر مستقیم روی گل‌های فصل لیورپول برسد که البته این آمار بعدا به 33 بهبود یافت. او اولین بازیکن تاریخ قرمزهای آنفیلد است که مقابل منچستریونایتد در شش بازی متوالی گلزنی می‌کند. همچنین صلاح، اولین بازیکن در فصل جاری لیگ برتر شد که به تعداد پاس‌گل‌ها و گل‌های دورقمی در مسابقات می‌رسد. صلاح با به‌ثمر رساندن گل دومش در این دیدار، تبدیل به بهترین گلزن تاریخ لیورپول در لیگ برتر شد و ستاره مصری در دویست‌وپنجمین دیدار لیگ برتری‌اش با پیراهن لیورپول، موفق شد به نقطه عطف 129 گل برسد و در این دیدار، علاوه بر رسیدن به رکورد رابی فاولر (128) از او عبور هم کرد. صلاح پیش‌تر رکورد استیوی جرارد (121) و مایکل اوون (118) را هم شکسته بود. فاولر در 266 دیدار به این رکورد رسیده بود و شاهزاده مصری با میانگین گلزنی 62/0گل به‌ازای هر بازی لیگ برتری، از او عبور کرد و به تنهایی در صدر جدول گلزنان تاریخ لیورپول در لیگ برتر ایستاد؛ اگرچه او هنوز بهترین گلزن تاریخ لیورپول در تمام رقابت‌ها نیست و ایان راش، بهترین گلزن تاریخ قرمزها در تمام رقابت‌ها، با 336 گل در 648 بازی است.
لیورپول در آستانه تقابل حساس با رئال مادرید، به شکل نافرمی برای رقیب مادریدی خط‌و‌نشان کشید؛ هرچند تاوان این پیام تهدیدآمیز را شاگردان تن‌هاخ از شهر منچستر دادند. در روزهایی که منچستر یونایتد نتایج درخشانی کسب کرده بود و هشتگ اخراج یورگن کلوپ در توئیتر، ترند شده بود در فاصله90 دقیقه همه‌چیز برعکس شد. لیورپول به اوج برگشت، منچستر به خاک‌و‌خون کشیده شد و روی کین که معتقد بود دوران پسافرگوسن سرانجام با موفقیت برگشته، می‌گوید تمام منچستری‌ها باید از خجالت برای ماه‌ها مخفی شوند تا این بی‌آبرویی از تیمش رد شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی