| کد مطلب: ۶۳۹۴

پاس گل فوتبال ایران به عربستان

پاس گل فوتبال ایران به عربستان

درباره طرح ریالی شدن قرارداد بازیکنان خارجی در فصل جدید لیگ برتر

درباره طرح ریالی شدن قرارداد بازیکنان خارجی در فصل جدید لیگ برتر

درحالی‌که دولت عربستان ستارگان مطرح فوتبال دنیا را به این کشور می‌آورد فدراسیون فوتبال ایران با تصویب قوانین عجیب باعث شده تا فوتبالیست‌‌های ایرانی به فکر لژیونر شدن باشند.

هفته گذشته مهدی تاج مصوبه‌ی قانونی را از فدراسیون فوتبال اعلام کرد که باعث شده جنجال بزرگی بعد از اتمام لیگ شکل بگیرد. ماجرا از این قرار است که فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده تیم‌های لیگ برتری، دیگر حق ندارند با بازیکنان خارجی قرارداد دلاری ببندند و باید به‌صورت ریالی قرارداد امضا کنند. قانون دوم این است که تیم‌ها می‌توانند مجموعا تا سقف 250میلیارد تومان لیست 23بازیکن خود را تکمیل کنند تا فیرپلی مالی رعایت شود. همچنین تیم‌های فوتبال ایران برای فصل جدید اجازه ندارند بازیکنی را به‌صورت قرضی از تیم‌‎های خارجی به کشور برگردانند. همین سه فاکتور باعث شده تا فاصله فوتبال ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌خصوص عربستان طی هفته اخیر بیش‌ازپیش شود. عربستان درحالی‌که به‌راحتی توانسته کریم بنزما را از رئال مادرید جذب کند فوتبال ایران در آستانه از دست دادن بازیکنانی است که تمایل دارند در جایی بازی کنند که محدودیت مالی نداشته باشند.

گل‌به‌خودی تاج

برای فصل جدید لیگ برتر که از مردادماه آغاز می‌شود فدراسیون فوتبال مصوبه‌ای را اعلام کرد که با اعتراض بسیاری از مربیان حال حاضر در فوتبال ایران همراه شد. همانطور که پیش‌تر اعلام شد طبق مصوبه جدید، باشگاه‌های ایرانی نمی‌توانند با بازیکنان خارجی قرارداد دلاری امضاء کنند و تمام قراردادها باید با واحد پول رسمی ایران یعنی ریال ثبت شود. درواقع دلیل چنین تصمیمی از دید فدراسیون فوتبال ایران این است که «دلال‌ها» نتوانند بازیکن بی‌کیفیت خارجی را بر فرض قیمت 300هزار دلار به قیمت یک‌میلیون دلار به فوتبال ایران بیاورند و 700هزار دلار روی قیمت بازیکن بکشند. اما چنین اتفاقی نه‌تنها رخ نداده بلکه چند بازیکن باکیفیت خارجی که در فوتبال ایران حضور دارند، دیگر حاضر نیستند اینجا بمانند و به‌صورت «ریالی» قرارداد امضاء کنند. یکی از این بازیکنان گئورگی گولسیانی، بازیکن ملی‌پوش گرجستانی پرسپولیس است که گفته حاضر نیست برای فصل آتی قرارداد ریالی ببندد و با این شرایط از پرسپولیس و البته فوتبال ایران خواهد رفت. درواقع اولین ترکش این قانون عجیب، خروج یک بازیکن خارجی و ملی‌پوش تیم‌ملی گرجستان از فوتبال ایران است. گفتنی‌است بر فرض اگر بازیکن خارجی قبول کند قرارداد ریالی امضاء کند، قرارداد او در کمترین حالت ممکن بین 30 تا 40میلیارد تومان خواهد بود تا به ارزش دلاری قرارداد خودش برسد.

مهاجرت فوتبالیست‌های ایرانی به عربستان

بعد از تغییر رویکرد دولت ایران در قبال دولت عربستان و آشتی سیاسی دو کشور، حالا باشگاه‌های عربستانی در حال ارائه پیشنهادهای چشمگیر و البته وسوسه‌کننده به فوتبالیست‌های ایرانی هستند. چشمگیر ازاین‌جهت که باشگاه‌های عربستانی با حمایت دولت عربستان، محدودیت مالی خاصی ندارند و به‌راحتی می‌توانند با ارائه یک پیشنهاد با رقم بالا، بازیکنان را به این کشور بیاورند. همانطور که کریس رونالدو و اخیرا کریم بنزما فرانسوی نتوانستند مقابل دلارهای نفتی عربستان «نه» بگویند. فدراسیون فوتبال ایران اما برای جلوگیری از مهاجرت دسته‌جمعی فوتبالیست‌های ایرانی چه کرد؟ عملا با تصویب سه‌قانون عجیب، باعث شده تا لژیونر شدن فوتبالیست‌های ایرانی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس سرعت بیشتری به خود بگیرد.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در جمع پیشکسوتان استان گیلان درباره سقف بودجه برای باشگاه‌ها که یکی از علل تضعیف‌شدن باشگاه‌های ایرانی در مقابل باشگاه‌های آسیایی است، گفت: «آیین‌نامه مصوب شامل چند موضوع است و یک موضوع تنها نیست. یکی از آنها این است که باشگاه‌ها تا 250میلیارد می‌توانند هزینه کنند. باشگاهی داشتیم که 411میلیارد هزینه کرده اما باشگاه ملوان 57میلیارد هزینه کرده است. بحث فیرپلی مالی برای لیگ آتی اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.»

رسول باختر، کارشناس حقوقی در ورزش اما در گفت‌وگو با «هم‌میهن» ایراد اساسی به صحبت‌های تاج وارد دانسته است: «فیرپلی مالی یعنی هزینه باشگاه‌ها باید براساس مبنای درآمدشان باشد اما سقف بودجه یعنی هزینه شما باید تا سقف مشخصی باشد و درآمد در اینجا اصلا جایگاهی ندارد. پس تعیین سقف بودجه هیچ ارتباطی به فیرپلی مالی که آقای تاج گفته، ندارد». این موضوعی بود که یحیی گل‌محمدی بلافاصله بعد از قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی نیز به آن اشاره کرد که با تعیین سقف قرارداد برای باشگاه‌‎ها به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان در لیگ قهرمانان آسیا با تیم‌های عربی، ژاپنی و کره‌ای رقابت کرد.

همچنین رسول باختر در ادامه درخصوص اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دادن مجوز به باشگاه‌ها به چه نکاتی توجه می‌کند، گفت: «برای کنفدراسیون فوتبال آسیا، ترازنامه مثبت مالی باشگاه‌ها اهمیت دارد و این ترازنامه مثبت نمی‌شود، مگر اینکه باشگاه‌ها سراغ درآمدزایی بروند. همچنین باشگاه‌های ایرانی باید مانند سایر باشگاه‌های دنیا از درآمدهای مشروعی چون حق پخش تلویزیونی سهم ببرند که باوجود تصویب مجلس شورای اسلامی، با کوتاهی وزارت ورزش و صداوسیما هنوز این «حق» به باشگاه‌ها نرسیده است و باشگاه‌های ایرانی سهمی از حق پخش تلویزیونی نخواهند داشت.»

فوتبال ایران؛ زنگ تفریح می‌شود؟

فدراسیون فوتبال عربستان با حمایت مستقیم و آشکار دولت این کشور، ستارگان مطرح فوتبال دنیا را به این کشور می‌آورد. این خبری است که تیتر یک رسانه‌های ورزشی دنیا شده است. براساس اخبار منتشره، کریم بنزما با قراردادی به ارزش سالانه 100میلیون یورو بدون کسر مالیات و با در اختیار داشتن 100درصد ِحق‌التصویر تبلیغاتی و داشتن مجوز هر نوع کسب‌وکاری در عربستان، به الاتحاد عربستان پیوسته است. پیش‌تر نیز کریس رونالدو با قراردادی به‌ارزش سالانه 250میلیون یورو راهی عربستان شده بود. گفتنی است، احتمالا طی روزهای آتی نیز لئو مسی، ستاره آرژانتینی نیز به الهلال عربستان می‌رود تا جمع ستارگان مطرح دنیا در این کشور تکمیل شود. ازاین‌سو اما مهدی تاج می‌گوید، سقف قرارداد برای باشگاه‌ها باعث می‌شود تا آنها با بازیکنان جوان قرارداد ببندند و به‌نوعی جوان‌گرایی نیز رخ می‌دهد.

حمید درخشان، پیشکسوت فوتبال در گفت‌وگو با «هم‌میهن» خلاف‌نظر مهدی تاج را دارد: «جوان‌گرایی به‌سود فوتبال ایران است؛ درصورتی‌که این‌کار به‌صورت اصولی انجام شود، نه اینکه ما قوانینی تصویب کنیم که ستارگان فوتبال ایران راهی کشورهای حوزه خلیج‌فارس شوند. با این قوانینی که تصویب شده، جوانان ما رشد نمی‌کنند چون فوتبالیست‌های جوان، در کنار ستارگان باتجربه است که انگیزه می‌گیرند و پیشرفت می‌کنند. اگر ما قانونی تصویب کنیم که اکثر ستارگان‌مان فوتبال ایران را ترک کنند که فایده ندارد. مسئولان امر باید کمی بیشتر درایت کنند و این دو، سه قانون جدید را لغو کنند وگرنه برای فصل آتی، فوتبال باشگاهی ایران طوری تضعیف می‌شود که زنگ تفریح سایر تیم‌های حوزه خلیج‌فارس خواهیم شد».

گفتنی است علیرضا بیرانوند با تایید رسانه‌های عربستانی با پیشنهاد چشمگیری از یکی از تیم‌های عربستانی رو‌به‌رو شده است. همچنین پیگیری‌های خبرنگار روزنامه هم‌میهن مشخص کرده که مهدی ترابی و یکی دیگر از ستاره‌های فصل گذشته پرسپولیس نیز از دو تیم عربستانی پیشنهاد رسمی دریافت کرده‌اند. سایر بازیکنان مطرح در فوتبال ایران نیز زیر ذره‌بین مدیران باشگاه‌های اماراتی و قطری هستند و با تصویب این قوانین بعید نیست شاهد «کوچ دسته‌جمعی» فوتبالیست‌های ایرانی و خارجی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس باشیم. مگر اینکه قرارداد ریالی با بازیکنان خارجی و سقف تعیین‌شده برای باشگاه‌ها برداشته شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی